پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع "اقتصاد دریا محور، فرصت ها و چالش ها" با حضور مدیرعامل توسعه صنایع دریایی کشور، عضو کمیسیون صنایع مجلس و یک فعال بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شعارسال: در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 11 آذر ماه موضوع "اقتصاد دریا محور، فرصت ها و چالش ها" با حضور "مظفری" مدیرعامل توسعه صنایع دریایی کشور، "مقدسی" عضو کمیسیون صنایع مجلس و "ملک پور" فعال بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا ملک پور با بیان اینکه اتصال به آب های آزاد کاتالیزور ارتباط کشورها است اظهار داشت: طبق آمار موسسات جهانی بیش از 80 درصد تجارت جهانی از طریق آب های بین المللی بوده و ایران هم در این زمینه دارای شرایط ویژه ای است.

ملک پور تصریح کرد: کشور ما پتانسیل انتقال 70 میلیون تن کالا را 9 کشور که در محاصره خشکی هستند دارد که تا کنون فقط 10 درصد آن عملی شده است.

در ادامه مظفری درباره سهم دریا در اقتصاد کشور اظهار داشت: سهم دریا در اقتصاد کشور 2 دهم درصد یعنی 8 میلیارد دلار است که می توان آن را 10 برابر کرد و در برنامه 6 می توان این میزان را 5 برابر کرد.

در ادامه مقدسی اظهار داشت : در کشور ما 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل وجود دارد و سوالی که مطرح می شود این است که چه میزان از آن استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: در سال های 2005، 2013 و 2016 سازمان ملل از ایران برای شرکت در همایشی با این موضوع ارتباط با کشورهایی که در محاصره خشکی هستند دعوت کرد که ایران شرکت نکرد.

مقدسی افزود: ترکیه اعلام کرده که آماده است تا جای ایران را در دریا بگیرد.

وی تصریح کرد: در برنامه 5 توسعه رسیدگی چندانی به مسئله دریا و اقتصاد دریا نشد در صورتی که می توانیم 35 میلیارد دلار را از طریق انتقال کالاها از کشورهای محاصره در خشکی بدست آوریم.

مقدسی ادامه داد: 8 سال پیش قانون توسعه دریا تصویب شد و در همین راستا صندوق حمایت از آن نیز شکل گرفت اما متاسفانه تاکنون از طرف دولت حمایتی صورت نگرفته است.

در ادامه ملک پور افزود: در زمینه توسعه دریا مشکل رویکرد داریم. دولت محدودیت منابع دارد و در این میان مدیریت صندوق باید شرایطی را فراهم نماید که بخش خصوصی وارد عرصه شود.

مقدسی در ادامه درباره گسترش حمل و نقل کشور بیان داشت: شرایط کشور ما به گونه ای است که ما می توانیم با درآمد حاصل از انتقال کالای کشورهای محاصره در خشکی می توانیم حمل و نقل را در تمام محورها گسترش دهیم مانند کاری که در تمام دنیا انجام می شود و منابع مختلفی را برای گسترش حمل و نقل در نظر می گیرند.

در ادامه مظفری افزود: ما در حال حاضر در پیچ مهمی در کشور یعنی تصویب برنامه 6 هستیم و کمسیون تلفیق می تواند با تامین بودجه مورد نیاز شرایط گسترش حمل و نقل به خصوص در دریا را فراهم کند.

مظفری مدیر عامل توسعه صنایع دریایی در ادامه برنامه با اشاره به نشست تخصصی تامین مالی پروژه های زیر ساختی و عمرانی در کیش گفت: 2 هزار و100 میلیارد ریال از طریق بانک تامین مالی انجام شده است.

*یکی از شاخص های اقتصاد دریا محور جمعیت پذیری است

وی با اشاره به اینکه، با وجود محدودیت های موجود باید منابع را به بخش دریا تخصیص دهيم اظهار داشت: باید توان دریایی در شان کشور باشد و در این راستا باید به یکی از شاخص های اقتصاد دریا محور در دنیا که جمعیت پذیری است را مورد توجه قرار داد.

مدیر عامل توسعه صنایع دریایی با اشاره به اینکه، در سال 90 به طور متوسط در هر کیلومتر مربع 46 نفر حضور داشتند ادامه داد: باید هفت استان ساحلی کشور بیشترین تراکم جمعیتی را داشته باشد.

مظفری با تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت در مراکز و سواحل دریایی کشور افزود: استان تهران با 890 و استان البرز با 471 نفر بیشترین تراکم جمعیت را دارد.

وی با بیان اینکه، برای جذب سرمایه گذار خارجی نیازمند مکانیزم های لازم هستیم گفت: فضای کسب و کار روز به روز در حال ارتقاء است لذا باید بپذیریم که سرمایه گذار خارجی منابع خود را در اقتصاد کم تورم به کار می گیرد.

*توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر توسعه دریا محور نبوده است

مظفری با بیان اینکه، 25 درصد جمعیت کشور باید بتوانند اقتصاد شان را از طریق دریا حل و فصل کنند اظهار داشت: توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر توسعه دریا محور نبوده است.

مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه برنامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون توسعه دریا گفت: هنوز سند راهبردی برای حمایت از دریا ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به ضعیف بودن برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: با اظهار تمایل کشورهای محصور در خشکی سالیانه می توان 35 میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک کرد.

*کمترین توجه در برنامه ششم توسعه به بهره گیری از ظرفیت دریا شده است

وی با بیان اینکه، باید زمینه حضور بخش خصوصی را در حوزه دریا فراهم کرد افزود: کمترین توجه در برنامه ششم توسعه به بهره گیری از ظرفیت دریا شده است

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه، ظرفیت سرمایه گذاری در ایران به خوبی دیده شده است اما ابتدا باید موانع را برطرف کرد ادامه داد: ایران در چهار نشست بین المللی در حوزه دریا شرکت نکرده است.

ملک پور فعال بخش خصوصی در زمینه دریا در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ضرورت توسعه صندوق صنایع دریایی کشور اظهار داشت: هر عددی که در رابطه با جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام می کنیم ، کمتر از 10 درصد بوده است.

وی با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه در حوزه دریا افزود: باید از ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه دریا بهره گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 12 آذر 1395، کدمطلب: 5881048 ،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین