پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۲۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
یکی از سایت های معظم خبری کشور در اقدامی قابل تامل مدعی شده که براساس اطلاعات صورت مالی یک شرکت بیمه(بیمه آسیا)، این شرکت در سال ۱۴۰۱ برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری خود از دو بانک « پاسارگاد » و « اقتصاد نوین » نرخ سود ۲۶ درصد دریافت کرده است. نویسنده خبر با کم اطلاعی از قوانین و قواعد بانکی ، وقوع این امر را تخلف پنداری نموده و معتقد به ضعف نظارت بانک مرکزی است. این در حالی است که اگر تفاوت بین دو اصطلاح سود سپرده های سرمایه گذاری علی الحساب را با سود قطعی سپرده های بانکی در قالب عقود اسلامی براساس سودآوری بانک ها در پایان دوره پس از حسابرسی عملیات مالی آنها و تأیید آن توسط بانک مرکزی می دانست، نه تنها طرح نقد بی معنا می شد، بلکه باید به فکر تشویق بانک های کارامد نیز بود.

شعارسال: شرایط کشور در حوزه پولی و بانکی به گونه‌ای که هرگونه شائبه و شایعه، می‌تواند اثرات نامیمونی را بر بانک‌ها بگذارد و صیانت از نظام بانکی در کنار افزایش مراقبت‌ها و نظارت‌ها، باید بعنوان یک رسالت رسانه‌ای فراگیر، تعریف شود.

یکی از رسانه‌های معظم کشور با انتشار صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بیمه آسیا مدعی شده که، این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری خود نرخ سود ۲۶ درصد و ۲۴ درصد از بانک‌ها خصوصی و دولتی دریافت کرده است. نویسنده متن در رسانه معظم مورد اشاره مدعی گردیده که در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۱ و با تصمیم بانک مرکزی سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار افزایش یافته و نرخ سود سپرده‌های بلندمدت نظام بانکی به ۲۲/۵ درصد رسیده است. نویسنده استنتاج نموده که متأسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نبوده و آن را رعایت نمی‌کنند. بر این اساس هر بانکی رعایت نکند حتماً به هیئت انتظامی بانکی معرفی و با آن‌ها باید برخورد شود.

تخلف بانک «‌پاسارگاد» و «اقتصاد نوین» از بخشنامه بانک مرکزی یا کارآمدی بانک پاسارگاد در ارایه سود قطعی و قانونی بیشتر ؟

اما اشتباه استنتاجی نویسنده در این بوده که با تفاوت بین دو اصطلاح سود سپرده‌های سرمایه گذاری علی الحساب و سود قطعی سپرده‌های بانکی در قالب عقود اسلامی براساس سودآوری بانک‌ها در پایان دوره پس از حسابرسی عملیات مالی آن‌ها و تأیید آن توسط بانک مرکزی، آشنا نبوده است. با این اوصاف نه تنها، صورت مالی منتشر شده از بیمه آسیا منتهی به انتهای سال ۱۴۰۱، فاقد مشکل است. بلکه حتی بانک‌های پیشرو، باید مورد تشویق هم قرار گیرند.

جای سوال دارد که چرا نویسنده محترم نقد، از خود نپرسیده است که به چه دلیلی سود اعطایی در سال 1402، به میزان 19/5 درصد در صورت های مالی بیمه آسیا درج شده است؟ لازم به توضیح است که صورت‌های مالی شرکت ها، چندماه بعد از انتهای سال مالی نهایی شده و بعد از حسابرسی و تائید مجمع انتشار رسمی پیدا می‌کنند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
0
0
ممنون از روشنگری. جهل چه خساراتی که به کشور نمی زند و آدم جاهل با یک سنگ انداختن در چاه چه مصیبت ها که برای دیگران ایجاد نمی کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین