پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک تا بزرگ در سیاست های کلان منطقه چابهار جای گرفته بیان داشت که، بر همین مبنا قطب سوم پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار در حال شکل گیری است، به طوری که نخستین واحد پتروشیمی این منطقه ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. همچنین یک واحد فولادی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن به بهره برداری می رسد. نکته مغفول و اشتباه کلیدی صورت گرفته در توسعه چابهار و منطقه مکران ،کم توجهی به توسعه منطقه ای و معادل پنداری توسعه صنعتی با توسعه منطقه ای است. به گونه ای که در آینده نزدیک و به فرض تداوم روند موجود، با شکنندگی ناشی از توسعه نامتوازن مواجه شده و ظرفیت تحول یابی منطقه بدلیل ایجاد زیرساخت ها و کانون های صنعتی دامن زننده به عدم توازن ، مختل خواهد شد. این همان اشتباهی است که در دوره سردار حسین دهقان نیز در منطقه مکران در حال دنباله گیری بود و بارها درباره مخاطرات آن اطلاع رسانی شده است.

شعارسال: محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه چابهار در کنار تنها بندر اقیانوسی کشور ایجاد شده است، گفت: از این رو برای توسعه ترانزیت برنامه ریزی گسترده‌ای برای این منطقه انجام شده است، به طوری که بهترین کریدور تجاری جنوب شرق آسیا به اروپا با راه اندازی راه آهن زاهدان به چابهار ایجاد می‌شود.

ادعای شکل گیری قطب سوم پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار + تکرار اشتباه بواسطه تاکید روی توسعه صنعتی بجای توسعه منطقه ای

او با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک تا بزرگ در سیاست‌های کلان این منطقه جای گرفته است، افزود: بر همین مبنا قطب سوم پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار در حال شکل گیری است، به طوری که نخستین واحد پتروشیمی این منطقه ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد. همچنین یک واحد فولادی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن به بهره برداری می‌رسد.

هدایی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به زودی چابهار رقیب جدی قشم و کیش در حوزه گردشگری خواهد شد، افزود: همچنین در راستای توسعه اقتصادی منطقه از واحد‌های دانش بنیان حمایت می‌شود به همین منظور زیرساخت‌های لازم هم ایجاد شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه اقداماتی برای ایجاد توسعه متوازن در منطقه آزاد چابهار انجام شده است، اظهار کرد: یکی از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی ایران ترانزیت است و در سوابق تاریخی ایران هم همین موضوع وجود دارد. به همین دلیل هدف گذاری اول منطقه آزاد چابهار توسعه کریدور محور شرق است و بر اساس اسناد بالادستی محوری برای اتصال کشور‌های آسیای میانه به دریا خواهد بود.

او افزود: برای توسعه کریدور محور شرق برنامه آن تدوین شده است و با توجه به اینکه از این محور ۲۱۰ هزار تن کالا به مقاصد خارجی صادر شده و برای انتقال کالا از هند به افغانستان و آسیای میانه هم رایزنی‌هایی صورت گرفته که بعد از اصلاح اقدامات عملیاتی اجرا خواهد شد.

او درباره کریدور شمال جنوب هم اظهار کرد: با توجه به اینکه راه آهن هنوز در مسیر چابهار متصل نیست برای جابه جایی کالا از این مسیر نسبت به بندرعباس مزیت کمتری داریم. به همین دلیل به دنبال اتصال کامل ریل این منطقه هستیم تا یکی از موثرترین بندر کشور در کریدور شمال جنوب تقویت شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 1دی1402، کدخبر: 263046، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین