پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
متهم ردیف اول ناترازی بنزین و تشدید آن نیز صنعت خودروسازی کشور است که مصرف سوخت بسیار بالاتر از استاندارد جهانی خودروهای تولیدی و همچنین وابستگی بیش از حد سبد سوخت خودروهای سواری کشور به بنزین است. اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها اتخاذ نگردد، در آینده نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.به نحوی که در لایحه بودجه سال بعد، مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد دلار را برای هزینه در زمینه واردات بنزین پیش‌بینی شده است. ضعف حمل و نقل عمومی و کم توجهی دولت به پیاده سازی دولت الکترونیک ، از دیگر متهمان افزایش مصرف بنزین در کشور است. ناگفته نماند که عملکرد عزیزان قاچاقچی را هم نباید از نظر دور داشت. همان هایی که توانایی قاچاق کالا به شیوه های مختلف از آبکش های مرزی،گمرکی و ستاد قاچاق کالا و ارز را دارند.

شعارسال: شواهد نشان می‌دهد با وجود اینکه در سال۱۴۰۱ به صادرات بنزین می‌پرداختیم و ارزآوری یک‌میلیارددلاری برای کشور داشتیم، حالا نه تنها این مزیت را از دست داده‌ایم، بلکه مجبوریم برای واردات بنزین نیز هزینه کنیم. طی سال جاری حدود ۶/۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین به انحای مختلف از جمله تهاتر هزینه کرده‌ایم.

«صنعت خودرو» متهم تشدید ناترازی و واردات مصرف بالای بنزین در کشور

در لایحه بودجه۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است به چیزی حدود ۳میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم، این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰همتی به بودجه سال آتی است. یکی از دلایل مهم رد کلیات بودجه مربوط به بند‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود. موضوع ناترازی بنزین به طرز عجیبی اقتصاد کشور را رنج می‌دهد. از شواهد این طور برمی‌آید که این مشکل در حال بزرگ‌تر شدن است و نیاز به چاره‌اندیشی‌های اساسی برای جلوگیری از وخیم‌ترشدن موضوع داریم.

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه وجود فناوری‌های قدیمی در ساخت خودرو‌های داخلی سبب افزایش مصرف آن‌ها شده است، عنوان کرد: سال‌های سال است موضوع ناترازی بنزین به شکل‌های مختلفی مطرح می‌شود، متأسفانه از بین ۹پالایشگاه موجود در کشور حدود هفت پالایشگاه قدمتی بیش از ۴۰سال دارند و با تکنولوژی مربوط به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ ساخته شده‌اند.

وی افزود: طرح‌هایی با هدف افزایش کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو۴ کلید خورد و کم‌کم واردات بنزین به کشور بسیار کاهش پیدا کرد.

کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در سال۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل بیماری کرونا سفر‌ها کاهش یافت و مصرف بنزین کمتر و این امر سبب شد مازاد نیاز جامعه را صادر کنیم، خاطرنشان کرد: با فروکش‌کردن کرونا و افزایش سفر‌ها به خصوص در عید نوروز، مصرف بنزین ناگهان به ارقام ۱۲۴ و ۱۳۰میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

مهرجو با بیان اینکه قبل از سال۱۳۹۶ که ستاره خلیج‌فارس هنوز به مدار نیامده بود، ارقام بسیار بالایی برای واردات بنزین هزینه می‌شد، تصریح کرد: با آمدن ستاره خلیج‌فارس به مدار روزانه بیش از ۴۰میلیون لیتر بنزین تولید شد. وی با بیان اینکه با افزایش تقاضا از یک سو و بیشترشدن تولید خودرو از سوی دیگر کشور با کمبود مواجه شد، خاطرنشان کرد: بین ۱۰ تا ۱۱میلیون لیتر ناترازی بنزین در کشور به ثبت رسیده است.

مهرجو با اشاره به مصرف ۱۱۶میلیون لیتر بنزین در طول روز خاطرنشان کرد: افزایش مصرف تولید ثابت مانده و همانند دوران کرونا روزانه تنها به طور متوسط ۱۰۵ تا ۱۰۷میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود.

وی ضمن تأکید بر تولید خودروی برقی اذعان کرد: نیاز است به منظور کنترل رشد مصرف بنزین و جلوگیری از ورود خودرو‌های «بی کیفیت» به بازار به مرور به سوی تولید خودرو‌های برقی حرکت کنیم.

«صنعت خودرو» متهم تشدید ناترازی و واردات مصرف بالای بنزین در کشور

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه خودروی بی‌کیفیت و قدیمی سبب ازدیاد مصرف می‌شود، گفت: در حال حاضر متوسط مصرف خودرو‌های داخلی چندین برابر استاندارد جهانی است، بنابراین صنعت خودروسازی کشور باید به سمت اصلاح و تغییر رویه ساخت خودرو‌ها حرکت کند.

مهرجو با بیان اینکه به منظور واردات خودرو‌های برقی باید نظام تعرفه‌گذاری کاهش یابد و به صفر نزدیک شود، گفت: باید به خانواده‌ها تسهیلاتی ارائه شود تا بتوانند از این خودرو‌ها استفاده کنند. وی ضمن اشاره به اختصاص سهمیه بنزین به هر خانواده گفت: این سهمیه برای کنترل رشد مصرف بنزین چاره‌ساز خواهد بود.

این کارشناس حوزه انرژی ضمن تأکید بر لزوم اصلاح قیمت بنزین گفت: قیمت پایین بنزین باعث شده است هیچ انگیزه‌ای برای رفتن به سمت استفاده از گونه‌های دیگر خودرو‌ها وجود نداشته باشد، با اصلاح قیمت بنزین از یک طرف جلوی قاچاق را می‌گیریم و از طرف دیگر استفاده از برق، سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی را به‌صرفه می‌کنیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جوان آنلاین، تاریخ انتشار: 15بهمن1402، کدخبر: 1214257، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین