پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
پژوهشگر حوزه مدیریت جناب آقای سجاد رحیمی مدیسه در متنی زیبا با عنوان چرا چالش های ما حل نمی شود ،پرسیده است که چرا با وجود این حجم نیروی انسانی توانمند تحصیل کرده در کشور، مشکلات کشور حل نمی گردد و شاهد تکرار بحران ها هستیم؟چرا رویکردهای تفکر سیستمی با ماهیت بومی شده ​​​​​​​که مفاهیمی نظری هستند، هیچ وقت در حل مسائل و مشکلات جاری کشور، مؤثر واقع نمی‌شوند؟ و عملاً جایگاهی در خصوص این رویکرد جدید مدیریتی نیست؟ وی در متن مقاله به این استنتاج رسیده که تفکر سیستمی در نظام های آموزشی ،فرهنگی و اداری کشور نهادینه نشده است و علت وجود این حد از چالش ها،کم توجهی به این نوع تفکر است و ... . فرمایشات ایشان قابل نقض نیست، اما فرض می کنیم که آحاد یک جامعه یا بخش فرهیخته ان ، صاحب این نوع تفکر تخصص محور، شده باشند،آیا چالش های کشور در آن شرایط حل خواهد شد؟ پاسخ مسلما منفی است چرا که انسان ترکیب عقل و نفس بوده و تعادل عقل و نفس، زمینه ایجاد تعادل و ارتقا است( عقل بواسطه توسعه تعلیم تقویت می شود و نفس بواسطه توسعه تربیت). حتی با وجود افراد صاحب تفکر سیستمی، ذات تکامل یابی تدریجی جامعه و نیازمندی به مدارا ( در مقابل نگاه هؤمونیک تفکر سیستمی) قابل انکار نیست. لذا حاکمیت تفکر سیستمی بدلیل ذات غلبه گرایی آن، واقعیت وجود آسیب ها و آحاد ناتوان در تفکر سیستمی و در نهایت وجود افراد متمایل به کسب قدرت بدون داشتن توانمندی تفکر سیستمی، باعث برهم زدن مستمر نظم توصیه شده در تفکر سیستمی گردیده و ضرورت تثبیت تفکر شبکه ای کاملا احساس می شود. سوال اینجاست که آیا سوالات نویسنده متن با استقرار و تثبیت تفکر شبکه ای حل می شود؟ باز پاسخ ما خیر است. تفکر شبکه ای با وجود قابلیت های بالای همدلی و لایه برداری از ابعاد مکنون آسیب ها ، توان تحول آفرینی بنیادین را نداشته و ضرورت استقرار تفکر مدیریت بحران احساس می شود. تفکری بسیار قوی که در درون خود شش نوع تفکر (کلاسیک یا سیستماتیک و تخصص محور، تفکر انطباقی با توان حل مسئله ، تفکر پایه یا تفکر تعادل بخش به سه حوزه عقلانیت و نفس و دین ، تفکر القایی و شهودی، تفکر مجبور یا تفکر قادر به حل مسائل اقتصادی و مدیریتی و سیاسی ، تفکر توفیق طلب یا جبرانی وابسته به باورهای ارزشی با توان ایجاد جهش شناختی- اجرایی) را دارد. با وجود و استقرار این نوع تفکر در افراد پیشرو ، توسعه از حالت فنی ، امنیتی ،سیاسی و غیره خارج شده و ماهیت تحول آفزینی و تمدن گرایی وابسته به افراد خودبنیاد متعهد ( قابلیت توامان تخصص و تعهد) را دنباله گیری می کند. بر این قاعده، مباحث بیان شده توسط نویسنده متن، می تواند بعنوان اولین قدم حرکتی در این مسیر باشد. برای فهم و بهره برداری مطلوبتر، عین بیانات نویسنده، تقدیم حضور می گردد.

شعارسال: برای من این سؤال مطرح است چرا رویکرد‌های تفکر سیستمی با ماهیت بومی شده ​​​​​​​که مفاهیمی نظری هستند، هیچ وقت در حل مسائل و مشکلات جاری کشور، مؤثر واقع نمی‌شوند؟ و عملاً جایگاهی در خصوص این رویکرد جدید مدیریتی نیست؟

چرا چالش های ما حل نمی شود ؟! + چون علاوه بر نداشتن تفکر سیستمی، فاقد تفکر شبکه ای و عقلانیت بحران هستیم

مگر مقام معظم رهبری نفرمودند:

"ما دنبال چه نوع توسعه‌یی هستیم؟ این نکته‌ی اساسی، در بحث‌های اقتصادی و غیراقتصادی جاری است. کسانی دنبال این هستند که حرفی را پرتاب کنند و ذهن مردم را از مسائل اصلی دور نگه دارند: مدل چینی، مدل ژاپنی، مدل فلان. مدل توسعه در جمهوری اسلامی، به اقتضای شرایط فرهنگی، تاریخی، مواریث و اعتقادات و ایمان این مردم، یک مدل کاملاً بومی و مختص به خود ملت ایران است؛ از هیچ‌جا نباید تقلید کرد؛ نه از بانک جهانی، نه از صندوق بین‌المللی پول، نه از فلان کشور چپ، نه از فلان کشور راست؛ هرجا اقتضایی دارد. فرق است بین استفاده کردن از تجربیات دیگران، با پیروی از مدل‌های تحمیلی و القایی و غالباً هم منسوخ. "
سخنرانی در دیدار نمایندگان هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی ۲۷/۳/۱۳۸۳

علی‌رغم این همه آمار تحصیل کرده و مدرک‌های دانشگاهی، روز به روز اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؛ به ویژه در حوزۀ اقتصاد. تحریم‌ها علیه کشور یک واقعیت است؛ اما بسیاری از مشکلات ناشی از خودتحریمی است؛ یعنی سوءمدیریت‌ها؛ رابطه‌بازی‌ها و عدم شایسته‌سالاری‌ها که به تجربۀ من، اصلاً و ابداً ارتباطی با مدرک‌های دانشگاهی ندارد؛ چرا که همه چیز، مدرک دانشگاهی (یا سایر مدارک کاغذی) نیست. ارزشی که به تجربۀ من حلال مشکلات در هر سازمان و مجموعه و حتی کشور است، ویژگی‌های افراد است که تبلور دانسته‌های آن‌ها است. این ویژگی‌ها می‌تواند از مدرک دانشگاهی نشأت گرفته باشد؛ و می‌تواند از مطالعات و پژوهش‌ها و تلاش خود فرد در حوزۀ تخصص اش.

تفکر سیستمی اگر واقعاً در کشور ما یک فرهنگ و رویه بشود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ از دغدغۀ فوتبال گرفته تا فرونشست زمین و افزایش نشاط اجتماعی و رفع مشکلات اقتصادی. اگر تفکر سیستمی نداشته باشیم، مسائل را جزیره‌ای می‌بینیم و نهایتاً شاهد پیچیده‌تر شدن مشکلات خواهیم بود. مدرک گرایی، کشور و جامعه رو بیچاره کرده است؛ این یک واقعیت است. معیار ارتقاء و حتی احترام اجتماعی به انسان‌ها صرفاً مدرک و یا ثروت شده؛ این برای کشور و مردم آسیب‌های فراوانی دارد.

تفکر سیستمی به خصوص در آموزش کشور، می‌تواند معجزه‌های بزرگی ایجاد کند. اگر در همین سیستم آموزش فعلی کشور یک جوان تحصیل کردۀ اهل مطالعه بسیار بسیار توانمندتر از افراد باسابقه (اما بدون مطالعه و توسعۀ فردی و رشد شخصیتی) باشد، حالا حالا‌ها نمی‌تواند در فضا‌های تصمیم‌گیری وارد شود؛ و حتی مدیر مدرسه هم نمی‌شود. این جوان تحصیل کردۀ پر ایده و ذهن خلاق، جایگاهی در ساختمان وزارت و برنامه‌ریزی‌ها ندارد. نتیجه چه می‌شود؟ مشکلاتی که امروز در مسائل مختلف دانش‌آموزی شاهد هستیم که یک معضل آن، مسائل و چالش‌های فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی است که نمی‌توانیم منکرش شویم.

تفکر سیستمی، یکی از نیاز‌های مهم کشور است که لازم است تا افراد متخصص این امر و صاحبان ایده‌های ناب دیده شوند و در فضا‌های حکمرانی به صورت حرفه‌ای وارد شوند. این مسأله در قانون‌گذاری‌ها و ابلاغ‌ها می‌بایست دیده شود؛ نه فقط در مسائل حاکمیتی که حتی در بخش‌های خصوصی و کسب‌وکار‌ها و سایر واحد‌های اقتصادی و تولیدی. ریشۀ بسیاری از مشکلات امروز کشور، فقدان و عدم توجه به تفکر سیستمی در مواجه با مسائل و تلاش برای حل آن‌ها بوده است. این بی‌توجهی باعث شده در اقتصاد و... بسیاری چالش‌های امروزی، ما با پیچیدگی‌هایی مواجه شده باشیم که انگار قرار است هیچ وقت مشکلات حل نشوند.

هنوز جای امید است. هنوز اندیشمندان و نخبگانی در این مرز پرگهر وجود دارند که قلبشان برای ایران می‌تپد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور دغدغۀ خدمت به این کشور و مردم را دارند؛ اما آیا با تفکر سیستمی، فضایی ایجاد شده که جذابیت و احساس امنیت و آرامش برای ایشان مهیا شود؟

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت الف، تاریخ انتشار: 27بهمن1402، کدخبر: 4021126009، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین