پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
همای سعادت⁩ یا مرغ سعادت (مرغ استخوان خوار یا کرکس ریش دار) جایگاه ویژه‌ای در ادبیات و فرهنگ ایران زمین دارد و مشهور است که سایه‌اش بر سر هر که بیفتد، به خوشبختی، سعادت و کامیابی خواهد رسید(برعکس جغد که مظهر ویرانی و شقاوت است). به همین دلیل نقش هما در بسیاری از سرستون های ⁧ تخت جمشید⁩ وجود داشته و دو مجسمه سنگی از هما در این مکان کشف شده است(بعضی معتقدند که سرستون ها ، شیردال است) و اشعار بسیاری در ادبیات پارسی سروده شده‌اند. شاهد علت توجه داشت به هما در تاریخ باستان را در سه موضوع جذابیت و فر این پرنده ، نوع تغذیه او و دوری از شکار و مردار و در نهایت بلند پروازی آن جستجو کرد. صفاتی که نشانه عظمت این پرنده تلقی می گردد.

شعارسال: بعد از پخش شدن ویدئویی از همای در طالقان و روایت های بعدی از گرفتن پرنده زخمی به تیر شکارچیان غیرمجاز در طالقان، داستان و روایت‌ها از این پرنده اساطیری دوباره بر زبان‌ها افتاده است(داستان پرنده زحمتی بر اساس توضیحات مسئولان ،مربوط به گذشته بوده و فاقد همزمانی با ویدئوی وایرال شده می باشد). برای درک بهتر موضوع از جایگاه علمی این پرنده شروع می‌کنیم. در برخی ملل شاهد حضور جانوران و پرندگانی هستیم که جنبة اسطوره‌ای یا قدسی دارند (حضور اسطوره­ای پرندگان در ادبیات ملت­‌ها بیش از سایر جانوران است). در میان پرندگان هم عقاب بیشترین توجه را برانگیخته و در فرهنگ ایران، سیمرغ پرنده ­ای افسانه‌ای و «شاه مرغان» است. همای از دیگر پرندگانی است که در ادبیات ایران مورد توجه بوده؛ هرچند که حضور بلبل و طوطی را نیز نباید از نظر دور داشت.

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

نام هما یا هومیه، هومایه، هومیا و هومایا در پهلوی به معنی فرخنده و خجسته در اوستا به وفور به کار رفته و هما یا ⁧ مرغ سعادت (مرغ استخوان خوار)، با نام علمی Gypaetus barbatus از تیره یا خانواده Accipitridae بوده و نام انگلیسی آن ⁧کرکس ریش‌دار⁩ یا ⁦Bearded_Vulture⁩ می‌باشد. بیش از ۸۰ درصد غذای هما ⁧ مغز استخوان⁩ بوده و برخلاف دیگر پرنده‌های شکاری علاقه‌ای به خوردن گوشت و لاشه ندارد. هما از لاک پشت و مارمولک نیز تغذیه می‌کند. هما در خاک‌های حاوی ⁧اکسید آهن⁩ با چنگال خود خاک حاوی اکسید آهن را برهم زده و پر و بالش را بدان مالیده تا مطمئن شود که به رنگ نارنجی آتشین تبدیل شده و ظاهری جدید به خود گرفته و این عمل، رفتار استتار یا دفاعی پرنده محسوب می‌شود.

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

برخلاف باور‌ها ⁧هما⁩ پرنده کمیابی در ایران نبوده و در رشته کوه‌های البرز و زاگرس زندگی کرده، اما از آنجایی که آشیانه‌اش را در بالای صخره‌ها انتخاب می‌کند دیدنش کمی سخت بوده و از لحاظ حفاظتی نیز در آستانه تهدید قرار گرفته است.

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

این لاشخور استخوان‌خوار برخلاف دیگر کرکس‌ها بلافاصله بر سر جسد حیوانات ظاهر نشده و به خوردن گوشت و لاشه آن‌ها هم علاقه‌ای ندارد. هما صبر می‌کند تا بقیه کرکس‌ها و حیوانات لاشه‌خوار از لاشه دور شوند، سپس با کمک منقار خود، تکه‌ای از استخوان را جدا نموده و به همراه استخوان به آسمان پرواز می‌کند و در بالای یک صخره توقف کرده، استخوان را روی سنگ رها می‌کند تا استخوان شکسته و به قطعات کوچک‌تر خرد شود. سپس استخوان‌ها را درسته می‌بلعد. جالب است بدانید که کرکس‌های ریش‌دار بعضا برای شکستن استخوان‌ها محلی مخصوص هم دارند که بدان اوساری می‌گویند (محل امانت‌گذاری استخوان مرده).

تعداد بازدید : 39

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

 

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

برخی معتقدند که نقش این پرنده در کنده‌کاری‌ها و برخی از سر ستون‌های پارسه (تخت جمشید) پیداست(هرچند برخی دیگر، این نقوش را شیردال Griffin نامیده و بیان می دارند که شیردال ،پرنده ای با  تن شیر و سر عقاب یا شاهین است) .
در محوطه تخت جمشید (پایتخت هخامنشیان) دو مجسمه سنگی از هما پیدا شده و این نشان می‌دهد که هما در زمان ایران باستان نیز پرنده‌ای خاص بوده است. اهمیت هما در فرهنگ ایرانی آنقدر زیاد است که شرکت هواپیمایی ایران را به نام «هما» نامگذاری کرده‌اند. در نشان کنونی باشگاه فوتبال پرسپولیس هم نمادی از سر این پرنده به کار گرفته شده‌است.

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

قدمت اشاره به هما به تاریخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی( هخامنشیان) محدود نشده و ردپای توجه به هما در تمدن جیرفت(تمدن آرنا یا پادشاهی دقیانوس) با قدمتی در حدود ۵۰۰۰ سال پیش(۳۰۰۰ سال پیش از میلاد) نیز دیده می شود. اشیاء و ظروف زینتی از جنس کانی کلینوکلر و با نقش برجسته‌های قابل توجه و مبتکرانه .

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

ایرانیان باستان چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش را بسیار گرامی و مقدّس می‌شمردند و آن‌ها را به‌وجود آورنده هستی و گرداننده جهان می‌دانستند؛ تا آنجا که آیین بیشتر اقوام کهن ایرانی نیز همین عناصر طبیعت بوده‌است. برای همین مردگان خود را در خاک دفن نمی‌کردند، چون باور داشتند، خاک⁩ نباید آلوده شود و نیاکان ما اجساد خود را در دخمه‌ها قرار می‌دادند، به اعتقاد آنها، اگر هما به سراغ جسدی می‌رفت آن فرد در عالم جاودان سعادتمند و در دنیای بعد بهشتی می‌شد.

تعداد بازدید : 22

نمونه‌های زیادی از اشاره به همای سعادت در ادبیات فارسی وجود دارد برای نمونه می‌توان به این بیت سعدی اشاره کرد: همای بر همه مرغان از آن شرف دارد/ که استخوان خــورد و جانور نیازارد.

چرایی استقبال و مشاهده زیاد و پخش شدن گسترده ویدئوی پرنده هما؟
محمد فاضلی در این باره می‌گوید که امروز بار‌ها با پرسش مخاطبانم در صفحات مجازی خودم روبه‌رو شدم: «به نظر شما چرا ویدئوی مشاهده پرنده هما این قدر استقبال و پخش شده است؟» شاید پاسخ را باید در استیصال شهروند ایرانی در وضع اقتصادی و اجتماعی حاضر، پاسخی درونی به تحقیرشدن در این وضعیت، امید بستن به اسطوره دانست.

چرا همای سعادت برای ایرانی ها مهم است؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: کرکس ریش دار ، درباره کرکس ریش دار ، همای سعادت ، مرغ سعادت ، مرغ استخوان خوار ، همای سعادت در فرهنگ ایرانی ، شکارچیان غیرمجاز ، سیمرغ ، پرنده سیمرغ ، هومایا ، هومایه ، پرنده‌های شکاری ، لاشخور استخوان‌خوار ، تخت جمشید ، مجسمه هما در تخت جمشید ، مجسمه سنگی از هما ، همای سعادت در ادبیات فارسی ، مرع استخوان خوار ، علت اهمیت هما ، همای رحمت ، جایگاه هما در فرهنگ اساطیری ایران ، هما در دین زرتشت ، هما در ایران باستان ، هما و اساطیر ایرانی ، هما در شاهنامه ، همه چیز درباره کرکس ریش دار ، پرنده نگری ، پرندگان ایران ، پرندگان در معرض انقراض ، پرندگان کمیاب ایرانی ، کرکس ایرانی ، شکار پرندگان کمیاب ، تفاوت هما ققنوس شیردال با یکدیگر ، تفاوت عقاب کرکس و شاهین ، توریسم پرنده نگری ، پرنده نگری شهری ، پرنده نگری در حیات وحش ، بزرگ ترین کرکس ایران ، علت پخش زیاد ویدئوی همای سعادت ، علت توجه مردم به پرنده هما ، توضیحات محمد فاضلی ، توضیحات رضا قاسمپور ، دیدنی های گردشگری در هرمزگان ، محسن شکرالهی ، ویدئوی محسن شکرالهی ، فیلم محسن شکر الهی از هما ، تمدن آرنا و پادشاهی دقیانوس ، پرنده های اساطیری ایران باستان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
0
رضا قاسمپور معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز گفته که خبر مربوط به زنده گیری و آزاد سازی همای زخمی،مربوط به سال 1400 و در ارتفاعات طارم زنجان است و ربطی به کلیپ در حال وایرال شدن ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
0
کرکس ریش دار ،بزرگ ترین کرکس ایران است.طول بدن اون بین ۱۰۲ تا حدود ۱۲۵ سانتی‌متر بوده و طول بالش نیز بین ۲۳۵ تا ۲۷۵ سانتی‌متر است.این پرنده تک زی بوده و در کوهستان‌های مرتفع و دور افتاده و غارهای مشرف به دره آشیانه می‌سازد. در سال های اخیر گزارشات زیادی از دیده شدن این پرنده در اطراف طالقان و البرز مرکزی و در برحی موارد از زاگرس،گزارش شده است.
اندازه این کرکس ها از اندازه عقاب هم بزرگ تر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
0
تحلیل زیبایی در باره اهمیت هما در گذشته و علت توجه مردم به ویدئوی مشاهده هما نوشتید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
دیگه همای سعادت در حد همین برف و بارون از دستش بر میومد. اتفاقای بزرگ‌تر سیمرغ و فره ایزدی و آذرگشسپ می‌خواد.
پاسخ ها
همای سعادت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
‍آقایون داداشا یک سوم ایران از برف پوشیده شده . راضی اید که؟!
ببخشید دیگه بیشتر از این در توانم نبود .عزت زیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
همای گو مفکن سایه شرف هرگز در آن دیار که طوطی کم از زغن باشد (حافظ)

طمع بود از بخت نيك اخترم كه بال همای افكند بر سرم (بوستان سعدی)

هماییست مر چرخ را فّر اوی که شاهی دهد سایه‌ي پّر اوی (اسدی توسی )

دردسر بسیار دارد سایه بال هما اختر اقبال را در خواب دیدن خوشترست (صائب تبریزی)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
در اوستا بند ۳۸ بهرام يشت(متوني در ستايش ايزدان كهن ايراني) آمده است که آنکس که پر ارغن با خود دارد، همگان از وی هراسانند بدانسان که همه دشمنان از من (اهورا مزدا) می‌ترسند. همچنين در بند ۳۶ همين متون آمده است، آنکه استخوان یا پری از این مرغ دلیر با خود داشته باشد، هیچ مرد توانایی او را نمی‌تواند از پای درآورد. مرغ، فر بسیار به آن کس می‌دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
توی توضیحات تمدن جیرفت گفته شده که تصویر پرنده نوعی عقاب یا شاهینه که اشتباهه. چون عقلاب و شاهین ریش ندارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین