پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
"هما" گونه‌ای از کرکس‌هاست که تغذیه‌ای تخصصی دارد و از استخوان و مغز استخوان تغذیه می‌کند. برخلاف باور عمومی ، مرغ استخوان خوار یا کرکس ریشدار ، تنها در ایران زندگی نمی کند و در بسیاری از کشورهای جهان شاهد حضور گونه هایی از ان هستیم.

شعارسال: این پرنده "هما" است، همان پرنده اساطیری که نشان خوشبختی و سعادت است. "هما" گونه‌ای از کرکس‌هاست که تغذیه‌ای تخصصی دارد و از استخوان و مغز استخوان تغذیه می‌کند. رژیم غذایی آن به طور انحصاری ۸۵ -۹۰٪ از مغز استخوان تشکیل شده است. این پرنده می‌تواند استخوان‌های در اندازه استخوان ران را کاملا ببلعد. دستگاه گوارش قدرتمند آن به راحتی و با سرعت قطعات بزرگ استخوان را حل می‌کند. این پرنده آموخته که استخوان‌های بسیار بزرگ را تا ارتفاع ۵۰-۱۵۰ متر بالا ببرد و سپس آن‌ها را روی صخره‌ها بیندازد تا آن‌ها به قطعات کوچکتر خرد شوند. این پرنده استخوان‌هایی به قطر ۱۰ سانتی متر و با وزن بیش از ۴ کیلوگرم یا تقریباً برابر با وزن خود را می‌تواند حمل کند. پس از انداختن استخوان‌های بزرگ، هما برای بازرسی نحوه شکستن آن‌ها به روز زمین نزدیک می‌شود. در صورت عدم شکستن استخوان به اندازه کافی، عمل شکستن تکرار می‌شود. این مهارت آموخته شده نیاز به تمرین زیاد برای پرندگان نابالغ دارد و هفت سال طول می‌کشد تا آن‌ها در زمینه شکستن استخوان ماهر شوند. معده این پرنده احتمالا بشدت اسیدی و دارای pH در حدود ۱ است. استخوان‌های بزرگ در معده این پرنده، در حدود ۲۴ ساعت هضم می‌شود.

تعداد بازدید : 116
مرغ استخوان‌خوار در مناطق کوهستانی از شرق اروپا تا سیبری و آفریقا پراکنش داشته و در منطقه قفقاز، کوه‌های زاگرس و البرز در ایران، کوه بابا در بامیان افغانستان کوه‌های هیمالیا، در کوه‌های شمال هند، غرب و مرکز چین، اسرائیل زیستگاه دارد. در پارك‌هاي ملي ايران از جمله پارك ملي ساريگل، قميشلو، لار، بمو و گلستان، کرکس ریش دار قابل مشاهده است.بدلیل الگوی تغذیه ای این پرنده و نیازمندی به پرتاب استخوان از ارتفاع بر روی سنگ ها و شکستن استخوان برای تغذیه، زیستگاه این جانور با کوه‌ها، صخره‌های فراوان و دره‌ها پیوند خورده است. این پرندها بندرت در ارتفاع ۱۰۰۰ متر دیده می‌شوند. کرکس ریش دار به طور معمول در مناطق بالای ۲۰۰۰ متر و در اطراف یا بالای خط رویش درخت مشاهده می‌شوند. آنها غالباً در نزدیکی قله کوه‌ها زندگی می‌کنند. در اروپا تا ارتفاع ۲۰۰۰ متر، ارتفاع ۴۵۰۰ متر در آفریقا،ارتفاع ۵۰۰۰ متر در آسیای میانه و جنوب ارمنستان و حتی در ارتفاعات ۷۵۰۰ متری در کوه اورست مشاهده شده ‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷، کدخبر: ۹۲۶۸۰۳: www.mashreghnews.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
0
خیلی قشنگ بود . ممنونیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین