پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: طی سه دهه اخیر از اهمیت آموزش در دانشگاه‌ها غافل شده‌ایم، باید سرفصل جدیدی برای آموزش باز کرد تا آموزش به جایگاه خود برگردد.از آزمایشگاه‌های آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاه‌های تحقیقاتی توجه می‌کنیم. دانشگاه‌ها باید بحث آموزش را جدی بگیرند و قوی با آن برخورد کنند. زیرا احساس می‌شود در این مسأله دچار رخوت شده‌ایم.

شعارسال: محمودرضا آقامیری روز (چهارشنبه) در شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور با شعار حکمت، دانایی، آموزش نیازمحور و اشتغال سخنان خود را با پرسشی بنیادین مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها چه نقشی دارند و با چه نقشی در جهان به وجود آمده‌اند، آغاز کرد و افزود: دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی در جهان کمتر هستند و بیشتر در مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می‌کنند و بر این اساس تربیت نیروی انسانی را مهمترین وظیفه خود می‌دانند.

آموزش در دانشگاه‌ها باید به جایگاه خود بازگردد

وی در این اجلاس یک روزه در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: بر اساس این رویکرد، پژوهش، فناوری و نوآوری با هدف اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی در مراحل بعد برای دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: شاید تا سه دهه قبل دانشگاه‌ها این نقش را خیلی خوب ایفا کردند، ولی بعد از آن پژوهش و کارآفرینی مطرح شد که مسیر دانشگاه‌ها را تغییر داد و به تدریج از اصل مسئولیت خود غافل شدیم؛ مسئولیت اصلی دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی است.

آقامیری تأکید کرد: نباید از آموزش غافل شد که نکته مهمی است. اگر عضو هیأت علمی که استاد تمام است، در مقطع کارشناسی تدریس کرد باید به او از جهت کار دانشگاهی ضریب داد؛ نباید معکوس عمل کنیم و فقط به کارشناسی ارشد و دکتری اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اولویت‌های معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: توجه به محور‌های معاونت آموزشی یعنی آموزش هدفمند، شاگردمحوری و استادمحوری ضروری است و با این هدف انجام می‌شود که دانشجو از نظر اخلاقی، علمی و فرهنگی شخصیت اثرگذاری در جامعه باشد، ولی اکنون به این موضوع توجه نمی‌شود.

آقامیری ادامه داد: همچنین به این موضوع توجه نمی‌شود که استاد خوبی است یا چند دانشجو را به خوبی هدایت کرده است، بلکه بیشتر این مهم است که چه تعداد مقاله داده است؛ بنابراین باید تغییر رویه داد و آموزش باید به جایگاه مهم خود برگردد. تا ۲ دهه قبل آموزش مهم بود، ولی امروز بیشتر اصرار داریم چند دانشجوی دکتری بگیریم و از دانشجویان کارشناسی غافل شدیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: برای آموزش باید سرفصل جدید باز کنیم از آزمایشگاه‌های آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاه‌های تحقیقاتی توجه می‌کنیم. دانشگاه‌ها باید بحث آموزش را جدی بگیرند و قوی با آن برخورد کنند. زیرا احساس می‌شود در این مسأله دچار رخوت شده‌ایم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت علوم، تاریخ انتشار: 16اسفند1402، کدخبر: 83909، www.msrt.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین