پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۹۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: رشته‌های کاردانش بر اساس نیاز بومی منطقه، کشور و بازار کار توزیع شده است به گونه‌ای دانش‌آموزان بعد از فارغ التحصیلی و اخذ دیپلم می‌توانند جذب بازار کار شوند و در منطقه سکونت خود مشغول به فعالیت شوند.

شعارسال: سید مصطفی آذرکیش، مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره استقبال دانش آموزان از رشته‌های مختلف کاردانش، اظهار کرد: در شاخه کاردانش 153 رشته مهارتی در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر وجود دارد که توزیع رشته‌ها بر اساس نیاز بازار، منطقه و کشور انجام شده است برای مثال رشته شیلات، پرورش آبزیان و... جزو رشته‌هایی است که باید در مناطقی که دریا وجود دارد تدریس شود به همین دلیل این رشته در شمال و جنوب کشور وجود دارد بنابراین نمی‌توان گفت استقبال دانش آموزان در مرکز کشور نسبت به این رشته‌ها پایین است زیرا این رشته‌ها اصلا در این مناطق تدریس نمی‌شود.

*توزیع متوازن رشته‌های کاردانش بر اساس نیاز منطقه

وی افزود: رشته‌های کاردانش بر اساس نیاز کشور و بازار تعریف شده به گونه‌ای که دانش آموزان پس از کسب مدرک دیپلم و مهارت بتوانند بلافاصله وارد بازار کار شوند به همین دلیل در هر استان باید بر اساس موقعیت، شرایط جغرافیایی، امکانات و نیاز منطقه رشته تعریف و توزیع شود.

رشته‌های کاردانش بر اساس نیاز بومی منطقه، کشور و بازار کار توزیع می‌شود و هر ساله با پیشرفت علم و تکنولوژی رشته‌‌های این شاخه تحصیلی به‌روز می‌شود

آذرکیش در ادامه تصریح کرد: رشته تعمیر آسانسور جزو یکی از رشته‌های کاردانش است که بیشتر در کلانشهرها که دارای ساختمان‌های بلندمرتبه است بازار کار دارد به همین دلیل این رشته در مناطق محروم و روستایی تدریس نمی‌شود، زیرا این رشته کارآیی برای این دانش آموزان نمی‌تواند داشته باشد اما از طرفی رشته‌هایی مانند کشاورزی جزو رشته‌هایی است که تدریس آن در مناطق روستایی می‌تواند موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مثال هوانوردی باید در مناطقی تدریس شود که فرودگاه داشته باشد ولی رشته نگه‌داری فضای سبز باید در مناطقی که جنگل و فضای سبز زیاد است تدریس شود زیرا تدریس این رشته در مناطق کویری نمی‌تواند بازار کار را برای دانش آموزان تضمین کند.

*متناسب‌سازی رشته‌های کاردانش با نیاز‌های بومی و کشور

وی با بیان اینکه با تغییر نیاز بازار و کشور رشته‌های کاردانش تغییر می‌یابد، اظهار کرد: هر ساله ممکن است رشته‌هایی به مجموعه رشته‌های کاردانش افزوده و یا رشته‌هایی حذف شود زیرا با پیشرفت علم و تکنولوژی یا نیازمند تدریس آن خواهیم شد و یا دیگر نیازی به تدریس آنها وجود نخواهد داشت.

آذرکیش یادآور شد: کاردانش موفق‌ترین آموزش مهارتی دنیا است زیرا دستگاه‌های اجرایی، بنگاه‌ها و موسسات تولیدی-خدماتی در تدوین آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان، اجرا آموزش‌ها، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه همکاری و نظارت دارند به گونه‌ای که دانش آموزان در پایان علاوه بر دیپلم مدرک مهارتی را از سازمان مرتبط کسب می‌کنند که این امر موجب می‌شود دانش آموز پس از کسب مدرک دیپلم سریع‌تر وارد بازار کار شود.

برقراری توازن جنسیتی در رشته‌های کاردانش یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش است بر این اساس مسئولان در تلاش هستند آموزش رشته‌های مهارتی را در مناطق کم‌تر برخوردار توسعه بخشند

*برقراری توازن جنسیتی در رشته‌های کاردانش

وی درباره میزان استقبال دختران و پسران از رشته‌های کاردانش، تصریح کرد: اکنون 37 درصد کل دانش آموزان این شاخه تحصیلی را دختران تشکیل می‌دهند و مابقی پسر هستند که آموزش و پرورش در نظر دارد با افزایش رشته‌های مهارتی در مناطق محروم و روستایی توازن جنسیتی را برقرار و سهم دختران را افزایش دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 15 آذر 1395، کدمطلب: 164911 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین