پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
سد معشوره، یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان کوهدشت است که جز کلنگ ها و وعده های بی سرانجام، هیچ سهمی را برای مردم به دنبال نداشته است.

شعار سال: شهرستان های لرستان که عمر برخی از آن ها به بیش از 10 سال می رسد؛ این استان را به دیار کلنگ ها و دورزدن های افتتاح تبدیل کرده؛ پروژه هایی که با سرمایه گذاری های کلان راکد و نیمه تمام مانده است.

در سال 94، بنا بر اظهارات استاندار لرستان حدود ۶۵۰ طرح و پروژه با سرمایه گذاری نزدیک به دو هزار میلیارد تومانی در استان لرستان راکد و نیمه تمام بوده تا هم چنان لرستان، بلاتکلیف در بهره داری از این پروژه های نیمه تمام باشد.

استمرار طولانی شدن روند افتتاح پروژه های نیمه تمام در ادوار مختلف دولت ها به گونه ای بوده است که اعتراض و گلایه های شهروندان را به دنبال داشته و علاوه بر این اقتصاد و مطالبات اقتصادی استان را زمین گرده است تا همیشه یک پای لرستان در توسعه لنگ بزند.


شهرستان کوهدشت به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان، بخشی از این پروژه های نیمه تمام را به خود اختصاص داده تا در این شهرستان نیز، وعده های بی سرانجام، مردم را زمین گیر کند.

بنابراین گزارش، سد معشوره، به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبات مردم کوهدشت در صدر این پروژه های ناتمام قرار دارد تا هم چنان، رؤیای آب، دشت های تشنه ی کوهدشت را ناکام سراب وعده ها کند.

وعده های این سد، مصوب سفر نخست هیئت دولت به لرستان است و قرار بود به‌صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب موردنیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه را تأمین کند.


سد معشوره در ادوار مختلف، همواره مورد مناقشه ی دولتمردان قرار گرفته است؛ به طوری که حتا پای آن نیز به وعده های انتخاباتی کاندیداهای مجلس شورای کشیده شده تا از این طریق کاندیداها بتوانند رضایت عمومی مردم شهرستان کوهدشت را از صندوق رأی به دست بیاورند.

این در حالی است که تاکنون تمام وعده های سد معشوره بر زمین مانده و مشاهدات و اظهارات برخی از مسئولان حکایت از تعطیلی این پروژه ی نیمه تمام داشته است.

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) طی اظهارنظری از تعطیلی سد پروژه خبر دهد و بگوید در خصوص پروژه سد معشوره خوب دفاع نشد و پروژه تعطیل شد. متأسفانه برخی درون استان به مجموعه کمک نکرده و مسائل فنی که در خصوص این طرح مطرح شد واقعیت نداشت.

تعطیلی سد معشوره در حالی رخ داده بود که حبیب الله دهمرده، استاندار سابق لرستان، در سخنانی با اشاره به احداث زیرساختهای لازم در منطقه در مدت زمان کمتر از 20 روز، گفته بود تمام مدیران دستگاههای خدمات رسان از جمله آب، برق، مخابرات در یک بازه زمانی باورنکردنی امکانات لازم را به محل این پروژه آوردند.


اما این اظهارات استاندار سابق لرستان، مدیران استان را از پشت میز برای خدمت رسانی به سد معشوره نکشاند تا سهم این مطالبه ی اصلی مردم شهرستان کوهدشت، هم چنان رکود و کلنگ های بی ثمر باشد.

یکی از شهروندان کوهدشت در این خصوص به خبرنگار آسوبان می گوید: تنها چیزی که از سد معشوره، عاید مردم شده است؛ بنرهایی است که همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، جمال منتظر شهر را روشن نمی کند.

این شهروند با بیان اینکه کشاورزان شهرستان با بحران آب روبرو هستند؛ تصریح کرد: برخی از چاه‌های آب این شهرستان، آتش بالا می‌آورند و روستاها نیز با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

وی با بیان این پرسش که تا کی قرار است شهرستان کوهدشت در صدر آمار بیکاری کشور قرار داشته باشد؛ اظهار کرد: اشتغال جوانان این شهرستان در بهره برداری از سد معشوره، یک وعده ی توخالی بود که هنوز عملی نشده است.

این در حالی است که رضا بابایی، رئیس کارگاه سد تنگ معشوره در خرداد 1390 از اشتغال بیش از 800 نفر در این نیروگاه خبر داده بود.

اما تمام ماجرای سد معشوره به اینجا ختم نمی شود و اعلام تعطیلی پروژه، رؤیاهای تشنه ی کوهدشت را سیراب نکرد. وزارت نیرو به صرف نداشتن توجیه اقتصادی این پروژه را متوقف اعلام کرده بود تا توقف این مطالبه ی عمومی مورد انتقاد شدید مردم و رسانه های لرستان قرار بگیرد.


انتقادات مردم و رسانه های لرستان به اظهارنظر غیرکارشناسی وزارت نیرو، حمید چیت چیان را به واکنش کشاند و وی به مردم کوهدشت قول داد سد معشوره را به مرحله ی اجرایی برساند.

قول وزیر نیرو به مردم شهرستان کوهدشت قبل از اجرایی شدن با گمانه زنی ها و نگرانی ها همراه شد؛ چرا که ابتدا قرار بود سد معشوره با حجم ذخیره آب ۱.۶ میلیارد مترمکعب ساخته شود؛ اما حالا استاندار لرستان از توافق برای احداث سد با حجم ذخیره آب ۱۳۵ میلیون مترمکعب خبر داده است.

گویا قرار است از ذخیره ی میلیاردی تأمین آب از سدسازی ها، سهم مردم شهرستان کوهدشت، جوی های آب کوچکی باشد که وعده های توخالی دولتمردان را در آن به تماشا بنشینند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آب ایران، تاریخ انتشار 11 آبان 95، کد مطلب: 29221: www.waternews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین