پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کارآفرین شاهرودی در روستای طرود یک استخر پرورش ماهی راه اندازی کرد تا به نوبه خود سهمی در تولید کشور داشته باشد و نشان دهد در محروم ترین روستاها هم می توان تولید کرد.
شعارسال: یک کارآفرین شاهرودی با فرمان جهاد اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد میدان شد و در روستای طرود یک استخر پرورش ماهی راه اندازی کرد تا به نوبه خود سهمی در تولید کشور داشته باشد و نشان دهد در محروم ترین روستاها هم می توان تولید کرد.

ربیعی به حمایت نیاز داشت اما کمبود اعتبار بهانه ای شد تا حداقل حمایت ها از جمله تامین برق مورد نیاز را در کنار خود حس نکند ولی با اراده ای پولادین پس از هشت سال استخر راه اندازی شد

بر اساس این گزارش ربیعی 49 ساله در سال 86 کار خود را در زمینه پرورش ماهی آغاز کرد و استخر بزرگی به متراژ 1.7 هکتار برای ماهی‌های کپور در روستای طرود شاهرود احداث کرده است.

این کارآفرین شاهرودی با سرمایه بیش از 100 میلیون تومانی 2 نفر را وارد بازار کار کرد.

وی در ابتدای کار خود 4 هزار ماهی به وزن سیصد گرم را در درون این استخر ریخت و با گذشت 4 ماه با کمترین تغذیه این ماهی ها وزینی بالغ بر یک کیلو شدند.

در ادامه گفتگوی خبرنگار مرآت را با این کارآفرین پرورش ماهی بخوانید:

ربیعی این کارآفرین شاهرودی با بیان اینکه از سال 86 کار پرورش و ساخت استخر را شروع کردم، گفت: در زمین کشاورزی به متراژ بیش از یک و نیم هکتار استخر خود را برای پرورش ماهی احداث کردم.

این کارآفرین با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کمک و حمایتی از سوی دولت به ما نشده و همه در حد قول و حرف بوده است، گفت: با هزینه 100 میلیون تومان کار پرورش ماهی را شروع کردم و این کار را ادامه دادم.

وی در ادامه بیان کرد: این طرح در همان سال باید به بهره برداری می رسید چون حمایت دولت پشت ما نبود 8 سال از این کار عقب افتادم که هزینه فرصت های زیادی را در این مدت پرداخت کردم.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان بنده را برای گرفتن وام های خود اشتغالی بانک توسعه و تعاون معرفی کردند، افزود: مرا به بانک توسعه و تعاون برای گرفتن وام 500 میلیون تومانی با سود 14 درصدی و بازپرداخت 3 ساله معرفی کردند که اگر این وام را می گرفتم چه جوری می توانستم آن را بدهم و به همین دلیل انصراف دادم و گفتم در حد کار خودم باید وام به من دهید.

وی با اشاره به اینکه کار ساخت و ذخیره آب در این استخر نزدیک به 3 سال طول کشید، افزود: در آن زمنی کشاورزی قناتی وجود دارد که 3 ماه در زمستان آب آن به شوره زار می رود به همین علت استخر را در آنجا زدم کمه بتوانم آن آب را ذخیره کنم و مانع از رفتن آن به شوره زار شوم.

این کارآفرین شاهرودی ادامه داد: استخر پرورش ماهی با متراژ 1.7 هکتار و به سطح آب 3 متری است و ظرفیت 30 هزار ماهی را دارد.

وی با بیان اینکه کار اصلی پرورش ماهی را از بهمن ماه سال 94 آغاز کردم، اظهار کرد: با وجود اینکه استخر ساخته شده ظرفیت 30 هزار قطعه ماهی برای پرورش را داشت ولی ما از 4 هزار قطعه ماهی کپور کار را شروع کردیم.

ربیعی ادامه داد: ماهی کپور در آب شور می تواند دوام بیاورد و ما 3 نوع ماهی کپور داخل این استخر ریختیم.

این کار آفرین با اشاره به تغذیه این نوع ماهی ها گفت: برای تغذیه ماهی کپور بیشتراز محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، ذرت، علوفه، شبدر استفاده می شود که دو نمونه از این ماهی ها علف خوار و دانه خوار هستند و بقیه نیز از فضولات بقیه ماهی ها استفاده می کنند.

وی با توجه به اینکه طی 4 ماه توانستیم با این تغذیه یک ماهی سیصد گرمی را به یک کیلویی تبدیل کنیم، بیان کرد: به علت نداشتن سیستم هوادهی و نبود برق و امکانات ضعیف، ماهی های سیصد گرمی را به یک کیلو رسانیدم ولی متاسفانه تلفات سنگینی را داشتیم.

ربیعی با بیان اینکه 3 هزار و 700 قطعه از ماهی ها به علت گرمی هوا تلف شدند، گفت: با وجود اینکه ظرفیت استخر تکمیل نشده بود آن هوادهی برای این تعداد کافی بود اما در اردیبهشت ماه به دلیل گرمی شدید هوا و نبود برق برای هوادهی، 3 و نیم تن از ماهی ها تلف شدند.

* گلایه کارآفرین شاهرودی از وعده های بر زمین مانده مسئولین

وی با اشاره به اینکه شکست می تواند یک انرژی جدید دهد، اظهار کرد: با این شکست بنده این انرژی را گرفتم و مطمئنا در یکی دو ماه آینده دوباره پرورش ماهی را به صورت فعال و جدی پیگیری خواهم کردم.

این کارآفرین با بیان اینکه شروع این کار با دو نفر بوده است که به صورت دائم کار دارند، افزود: اگر برق رسانی شود بیش تر ایز این تعداد می شود کارآفرینی کرد و افراد بسیاری را به اشتغال روی آورد.

وی همچنین ادامه داد: این قضیه به هرقیمتی که شده حتی اگر شده ماشین خود را می فروشم تا این قضیه را در طرود جا بندازم.

ربیعی با بیان اینکه پرورش ماهی در طرود صنعت پرسودی است، گفت: اگر از کارآفرینان حمایت کند، یک تحول عظیم در این صنعت به وجود آورد البته اگر این موضوع در بین مردم و مسئولین جا بیفتد.

این کارآفرین شاهرودی با بیان اینکه مسئولین باید به صورت جدی از کارآفرینان حمایت کنند، اظهار کرد: قول و وعده مسئولین در حد حرف نماند و در سال اقدام و عمل پیگیری های خود را عملیاتی کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395، کدخبر: 748985، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین