پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
شهرک شهید بهشتی شاهرود یکی از شهرک های حاشیه ای این شهر است که تا چند سال اخیر جزء محدوده شهری به حساب نمی آمده است.
شعارسال: شهرک شهید بهشتی شاهرود یکی از شهرک های حاشیه نشین این شهر است که تا چند سال اخیر جزو محدوده شهری شاهرود محسوب نشده و به گفته اهالی شهرک خدمات شهری توسط شهرداری و سایر دستگاه های دولتی به ساکنان شهرک ارائه نمی شد.

* شهرک شهید بهشتی یکی از جوان ترین شهرک های شاهرود است

حدود 500 خانوار در این شهرک ساکن و جمعیت آن به دوازده هزار نفر می رسد و در این بین 150 خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند. بافت جمعیتی این شهرک نسبتا جوان و نوجوان است و شاید به جرات بتوان گفت یکی از جوان ترین شهرک های شاهرود است.

با اینکه این شهرک جزو محدوده شهری شاهرود به حساب آمده است اما هنوز برخی خانه های ستاره دار یا همان خانه هایی که پروانه پایان کار ندارند در این شهرک به چشم می خورد.

از لحاظ امکانات تفریحی و خدمات شهری جز آب، برق، گاز و تلفن چیزی آنجا وجود ندارد و تنها پارک جنب مسجد است که با یک چرخ و فلک خراب و مستهلک و چند تاب و سرسره مایه دلخوشکی کودکان شهرک شده است که البته آن هم با با تاریک شدن هوا و نبود روشنایی در پارک و عدم تعویض لامپ های سوخته باید عطای تفریح در هنگام غروب و ساعات ابتدایی شب را به لقای آن ببخشند و راهی منزل شوند.

* بروز رسانی اماکن تفریحی در شهرک شهید بهشتی مطالبه جدی ساکنان است

چرخ و فلکی که به دلیل خرابی بلبرینگ ها گاها به الاکلنگ نیز تبدیل می شود و چند تابی که با کمترین بارش برف و باران و تجمع آب در چاله ای که زیر تاب ایجاد شده دیگر قابل استفاده نیست.

راه اندازی و بروز رسانی اماکن تفریحی در شهرک شهید بهشتی از مطالبات جدی مردم این منطقه است که طی سالهای اخیر بارها تکرار شده است اما تا کنون رسیدگی نشده است و این موضوع تلاش هر چه بیشتر مسئولان را یادآور می شود. البته قطعه زمینی نیز در انتهای شهرک است که تنها اسم پارک را یدک می کشد، پلان آن جدول کشی و رها شده است.

سالن ورزشی شهرک که توسط تربیت بدنی در سال 85 یا 86 ساخته شده است نیز تنها دلخوشی جوانان این شهرک است که با اجاره کردن این سالن در طول هفته برای ساعتی دور هم جمع شده و فوتبال بازی کنند.

* نظافت پارک و معابر شهرک بیشتر زمان ها توسط ساکنان انجام می شود

اداره شهرک توسط خود اهالی شهرک انجام می شود و گاها جوانان شهرک پلاستیک دست می گیرند و نظافت پارک، بلوار شهرک و برخی معابر اصلی را انجام می دهند البته شهرداری هم برای نظافت به این شهرک رفت و آمد دارد اما نه در بازه های زمانی نزدیک به هم و در بیشتر زمان ها ساکنان شهرک را تمیز می کنند.

در این شهرک مکان هایی به چشم می خورد که تبدیل به محلی برای تجمع برخی جوان ها و افراد ناباب شده است و به راحتی با یک حکم قضایی قابلیت مسدود شدن را دارد اما یا هنوز مسئولان شهری در این خصوص آگاهی ندارند یا همتی برای حل این مساله هنوز نکرده اند.

تنها مدرسه شهرک بهشتی در مقطع ابتدایی به صورت دو نوبته برای دختران و پسران اداره می شود که از مشکلات این مدرسه سیستم آبخوری قدیمی و فرسوده است که هیچ گونه نشاطی برای دانش آموزان ندارد.

اما چند ستونی که چند سالی است علم شده و نیمه کاره گذاشته شده است قرار است مدرسه دیگر این شهرک باشد. دانش آموزان دوره های متوسطه نیز برای تحصیل باید به مدارس دیگر در سایر نقاط شاهرود مراجعه کنند.

* یأس و ناامیدی ساکنان شهرک شهید بهشتی از مسئولان

یاس و ناامیدی مردم این منطقه از مسئولان شهری در بین اهالی شهرک به چشم می خورد و مردم امید به جایی برای حل مشکلات شان ندارند چرا که تا کنون بارها مردم به مسئولان شهری از جمله اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مراجعه کرده و حتی جلساتی نیز با حضور مسئولان شهری و اهالی در شهرک برگزار شده اما هنوز حل کوچکترین مشکلات نیز راه به جایی نبرده است.

علیرغم فقر فرهنگی که در سایه کوتاهی مسئولان به ساکنان شهرک تحمیل شده است همکاری و ارتباط خوب ساکنان محل با یکدیگر، حس نوع دوستی و همیاری علیرغم تمام محرومیت ها قابل تحسین است.

* بیکاری جوانان شهرک بهشتی دامنگیر خانواده ها شده است

بیکاری جوانان دامنگیر شهرک شده و عده ای از جوانان ساکن این شهرک به دلیل بیکاری و یا برخی مسائل دیگر ناخواسته درگیر اعتیاد شده اند. شاید یکی از علل گرایش جوانان به سمت اعتیاد عدم وجود امکانات درستی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان است چرا که اگر امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت آنها فراهم شود قطعا بسیاری از جوانان و نوجوانان به سمت اعتیاد نخواهند رفت.

اما آنچه در این میان مهم است آمادگی، همت و عزم ترک اعتیاد دارند اما کسی نیست که رسیدگی و به ترک اعتیاد آنها کمک کند.

خیّران این شهرک متمکن مالی نیستند که مانند برخی مدیران نجومی بگیر و پشت میز نشین دریافتی و سرمایه عظیم داشته باشند، اما هر آنچه دارند با یکدیگر تقسیم می کنند. کشاورزی که اسفناج کاشته است و فروش وی هر کیلو هزار تومان است اما برای ساکنان شهرک 300 تومان زیر قیمت یا گاها نصف قیمت نیز می فروشد.

چند خیّر نیازمندان شهرک را شناسایی کرده و در حد توان خود با استفاده از پتانسیل های شهرک و برخی دفاتر امداد محله سمت شهرک فرهنگیان کمک ها را به سمت خانواده های بی بضاعت شهرک شهید بهشتی هدایت می کنند.

* مردها عموما کارگران فصلی اند/ کمک بانوان در امرار معاش خانواده

مردهای شهرک عموما کارگران فصلی اند، در ایام پاییز و زمستان بیکارند و همین امر بانوان خانواده را مجبور کرده است که برای امرار معاش در کارگاه های قالی بافی کار کنند که عمدتا سود آن به جیب دلالان می رود. البته برخی خانواده ها که وضع شان بهتر است برای خود دار قالی برپا کرده اند و برخی هم که هنوز در منزل پدری به سر می برند دار قالی را همانجا برپا کرده اند. بیش از 6 ماه زحمت می کشند تا یک قالی بافته شود و با دریافت مبلغ یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان قالی را به دلالان می دهند تا در این میان سود حاصل از فروش دست بافته های بانوان به جیب دلالان سرازیر شود.

به دلیل فقر مالی که گریبان ساکنان شهرک را گرفته است برخی کودکان با مشکل سوء تغذیه مواجه اند. خانواده ها بی سرپرست یا بد سرپرست اند و یا اگر سرپرستی دارند با فقر مالی که دارند امکان تغذیه مناسب یا اداره زندگی خیلی ساده خود را نیز ندارند.

* بیماری کم خونی کودکی بر اثر زندگی در زیرزمین نمور

زنگ قدیمی خانه را که می زنم صدای کشیده شدن دمپایی پلاستیکی روی زمین را می شنوم و لحظاتی بعد مردی که گویا پدر یکی از خانواده ها است با چشمانی لبریز از اندوه درب را می گشاید.

وارد حیاط که می شوم تنها دو اتاق را میبینم که حدود 3*2 است و در هر کدام از این اتاق ها یک خانواده زندگی می کند همراه با آشپزخانه مشترک بین دو خانواده، دست ساز از آجر و سقفی از تکه ای ایرانیت که چند چوب آن را بر روی دیوارها نگاه داشته اند که با هر وزش باد و بارش باران امکان ریزش آن وجود دارد.

خانه دیگری که 4 خانواده در هر اتاق به طور استیجاری زندگی می کنند،

* زندگی مشترک چند خانواده در یک منزل

زیر زمینی که بوی نم دیوارهای بیگانه با آفتابش مشام را آزار می دهد، دو اتاق دارد و در هر اتاق یک خانواده زندگی می کند و باز هم آشپزخانه به صورت مشترک بین دو خانواده استفاده می شود، کودک یکی از این خانواده ها به دلیل زندگی در این زیرزمین نمور دچار کم خونی شدید شده است و درآمد پدر تنها کفاف خرید داروهای فرزند را می دهد. سفره ناهار خانواده پهن است و تنها چیزی که میبینم مخلوطی از آب و رب که در آن نان تلیت شده بود.

مردی که به همراه همسر و تنها فرزند خود تمام زندگی خود را وقف بزرگ کردن خواهر و برادرهایش کرده و تنها در یک اتاق زندگی می کند. به پیراهن تنش اشاره می کند و می گوید از سال 85 این پیراهن را می پوشم. تار و پود لباسش دیده می شود. وقتی که از شدت سرما به بخاری اتاق نزدیک تر می شوم به درب اتاق اشاره کرده و عذرخواهی می کند و می گوید درب بسته نمی شود و زمستان ها با استفاده از بالشی که لای در می گذاریم جلوی نفوذ سرما را می گیریم. فرش، چند عدد پشتی، اجاق گازی سه شعله، چند عدد پتو و بالش و چند عدد قابلمه، کاسه، بشقاب و لیوان که در سبدی کنار گاز چیده شده اند تمام وسایل زندگی آنها را می سازد.

خانواده های شهرک شهید بهشتی کریم اند اما فقر، بیکاری و بی توجهی برخی مسئولان پشت میز نشین نیز دلهایشان را به درد آورده است، دردی که سالهاست روی دوششان سنگینی می کند. اینجا خانواده ها قانع اند و با کوچکترین اتفاق راضی و خوشحال می شوند و تنها توجه و خدمت رسانی مسئولان را می طلبد...

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قومس، تاریخ انتشار: 18 آذر 1395، کدخبر: 53321، www.ghomess.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین