پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
رئیس مرکز ملی آمار در گفت‌وگویی اعلام کرده که رشد اقتصادی کشور طی 6 ماهه نخست امسال 1درصد بوده اما کمتر از 24 ساعت از انتشار این خبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در اظهاراتی قابل تامل، گفته همگان از رشد منفی اقتصادی کشور مطلع هستند و شرایط بد اقتصادی، اقتصاد کشور را شخم زده است!

شعار سال: «رشد اقتصادی» به زبان ساده عبارت است از فرآیند پایداری که در اثر آن ظرفیت تولیدی اقتصاد، طی زمان افزایش می‌یابد و سبب افزایش سطح تولید و درآمد ملی می‌شود و اگر بخواهیم تعریف علمی از «رشد اقتصادی» ارائه دهیم می‌توان گفت افزایش تولید ناخالص ملی(GNP) یا تولید ناخالص داخلی(GDP) در یک سال معین نسبت به مقدار آن در سال پایه، «رشد اقتصادی» محسوب می‌شود و در این زمینه مؤلفه‌های اقتصادی که عامل افزایش بهره‌وری باشند مانند تمرکز سرمایه و تقسیم کار و نیز عوامل غیراقتصادی چون عوامل انسانی و سیاسی تأثیرگذار هستند.

این مبحث کلی از آنجا مطرح شد که در ذهن مخاطب عام، موضوع «رشد اقتصادی» و عوامل دخیل در آن تا اندازه‌ای هر چند محدود، روشن شود و گرنه پرداختن به این موضع، هدف اصلی این نوشتار نیست.

رئیس مرکز ملی آمار روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران(ایلنا) در خصوص رشد اقتصادی 6 ماهه نخست امسال اظهار کرد: «رشد اقتصادی 6 ماهه نخست امسال 1 درصد بود».

عادل آذر گفت: رشد بخش صنعت، در 6 ماهه نخست امسال منفی 1.1 درصد بود، رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد بود، رشد بخش خدمات نیز 0.9 درصد بود و در مجموع اقتصاد ایران در 6 ماهه نخست امسال 1 درصد رشد داشت.

موضوع از آنجا جالب توجه می‌شود که رئیس مرکز ملی آمار ایران دلیل اعلام این آمار را حساسیت موضوع، شرایط خاص و تکلیف دولت عنوان کرده و افزوده است: «در سنوات گذشته نیز جزئیات در گزارش سالانه منتشر می‌شد. اما این بار به دلیل حساسیت و شرایط خاصی که بود و عدد‌های مختلفی که تخمین زده می‌شد و مردم نیز سردرگم شده بودند، دولت تکلیف کرد که ما گزارش وضعیت رشد اقتصادی 6 ماهه را حداقل در سطح کلیات و عدد رشد اقتصادی، اعلام کنیم که شرایط اقتصادی، مقداری روشن شود».

کمتر از 24 ساعت پس از انتشار این سخنان، در استان کردستان شاهد اظهار نظری قابل تأمل از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بودیم که نقل آن و مقایسه اظهارات این مقام مسئول با گفته‌های رئیس مرکز ملی آمار خالی از لطف نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در شهرستان بیجار با اشاره به وضعیت نگران‌کننده و نابسامان اقتصادی کشور، اظهار کرده: زمانی که با رکود و عدم رونق اقتصادی مواجه باشیم طبیعی است که همه واحدهای مرتبط درگیر شده و موجب ایجاد بحران شوند.

وی افزوده است: همگان از وضعیت اقتصاد و رشد منفی اقتصادی کشور مطلع هستند و متأسفانه شرایط بد اقتصادی، اقتصاد کشور را شخم زده و سبب ایجاد وضعیتی نگران‌کننده شده است.

نصرالهی‌زاده عنوان کرده: اراده و تصمیم دولت بر این است که تمامی منابع دولت را بسیج کرده تا از این بحران عبور کنیم.

وی ابراز امیدواری کرده، با تصمیماتی که در سطح کلان کشور گرفته می‌شود، گشایشی در حوزه اقتصاد کشور در بعد داخلی و خارجی فراهم شده و شرایط کنونی اقتصادی کشور اصلاح شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تصریح کرده: اقتصاد کشور با بیماری سختی مواجه است و نیاز است همه برای رفع این مشکل همکاری کنند.

آنگونه که پیداست اظهار نظر انجام شده در تضاد با سخنان عالی‌ترین مقام حوزه آمار کشور، که اهلیت اظهار نظر در این زمینه را دارد، است بنابراین دولت محترم و مرکز ملی آمار، باید نخست در مجموعه اجرایی کشور به تفاهم و توافق رسیده، آنگاه درصدد ابهام زدایی و سپس خارج کردن مردم از سردرگمی باشند.

آنچه باید در پایان این نوشتار به آن اشاره کرد آن است که پذیرفتن آمار ارائه شده از جانب مرکز ملی آمار، امری است که گزیری از آن نیست ولی موضوعی که نمی‌توان از کنارش به سادگی گذشت آن است که به نظر می‌رسد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در درجه اول تخصص و اهلیت اظهار نظر درباره موضوع پیچیده‌ای چون «رشد اقتصادی» کشور را نداشته و در ثانی، مستندات لازم و کافی در ارتباط با زیر سوال بردن اظهارات رئیس مرکز ملی آمار ایران را هم ارائه نکرده و مضاف بر اینها معلوم نیست بیان صرف مشکلات موجود در زمینه اقتصادی آن هم توسط مقامی که برنامه‌ریزی و مدیریت رفع و رجوع این مشکلات یکی از موارد شرح وظایف‌شان است، بازکننده چه گرهی از مشکلات بی شمار حوزه اقتصاد است!

نباید فراموش کرد که آحاد مردم خود واقف بر وضع موجود بوده و انتظارشان از مسئولان دست‌اندرکار گره‌گشایی است نه هم صدا شدن با مردم و بیان صرف مشکلات و گریز از مسئولیت‌پذیری.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبري-تحليلي تابناك، تاریخ انتشار: ۲۷ آبان 1394، کد مطلب: ۱۳۱۳۲۸:www. tabnak.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین