پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
در ابتدای ماه جاری (یکم آذرماه) حسن روحانی، رئیس جمهوری، لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری و مرزی را با قید دوفوریت به مجلس فرستاد.

شعار سال: پیشنهاد دو فوریت برای بررسی این لایحه با این هدف بود که لایحه مورد بحث هرچه زودتر به قانون تبدیل شود تا روستاییان، عشایر و مرزنشینان بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (یک‌شنبه ۱۴ آذر‌ماه) با ۱۶۸ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر، این لایحه را با یک فوریت تصویب کردند. بودجه‌ای که در این لایجه برای ایجاد اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده ۵۰ هزار میلیارد ریال است که از طریق سرمایه‌گذاری در کارهای تولیدی و بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌های محلی به کار گرفته می‌شود. به این ترتیب علاوه بر کمک به توسعه مناطق روستایی، با ایجاد اشتغال از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود.

حسین صفایی، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه تخصیص این بودجه به تعاونی‌ها بیشتر از اشخاص حقیقی امکان ایجاد اشتغال پایدار در روستاها را فراهم می‌کند، گفت: تعاونی‌های روستایی به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی که اعضای آن را روستاییان تشکیل می‌دهند، می‌تواند محل مناسبی برای جذب و به‌کارگیری این بودجه باشد.

وی کلید حل معضل بیکاری در روستاها را تقویت تعاونی‌های روستایی عنوان کرد و افزود: فعال کردن و تقویت تعاونی‌ها به معنی سپردن کار به مردم است که منجر به کاهش فساد، توزیع عادلانه ثروت، جلوگیری از تکاثر ثروت و فقرزدایی می‌شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یکی از وظایف ذاتی تعاونی‌های روستایی را ایجاد اشتغال برای جوانان و دانش‌آموختگان روستایی عنوان کرد و ادامه داد: این بودجه می‌تواند ما را در پرداختن به این وظیفه اصلی سازمان تعاون روستایی یاری کند.

صفایی بیان کرد: در روستاها افراد باسواد و توانمند و خلاق زیادی وجود دارند که به‌دلیل سرمایه اندک شرایط بروز پیدا نکردند و تعاونی‌های روستایی می‌توانند با فراهم نمودن شرایط لازم این تواتمندی‌ها را بالفعل کند.

به گفته وی، در صورت پرداخت این بودجه به تعاونی‌ها بیشتر در صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌کار گرفته خواهد شد.

صفایی در پایان تأکید کرد: باید کارهای اجرایی این بودجه قبل از پایان سال انجام شود تا طرح‌های در نظر گرفته شده وارد فاز عملیاتی شود.

لازم به ذکر است؛ حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری، همزمان با تقدیم این لایحه به مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام به روستاییان و درخواست ضامن و دیگر مراحل اداری این لایحه در قالب آیین‌نامه اجرایی در هیئت دولت بررسی و تصویب خواهد شد و نظر دولت بر این است که پرداخت این تسهیلات با حداقل موانع بوروکراتیک روبه‌رو شود تا بتوان به‌سرعت این قانون را اجرایی کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آژانس خبری تحلیلی و پژوهشی دهقان نیوز، تاریخ 1 دی 95، کد مطلب: 28250: www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین