پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
«اتحادیه فناوران رایانه علیه دو تاکسی‌یاب آنلاین به دادگاه شکایت کرد.» این خبری بود که چندی پیش روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. در پی انتشار این خبر مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران به «ایران» گفت: از دو تاکسی یاب آنلاین شکایت نشده بلکه به آنها اخطار داده‌ایم چون این اتحادیه به این دو تاکسی یاب آنلاین تنها مجوز فعالیت کافی نت و تولید نرم افزار غیرسفارشی داده است، نه مجوز فعالیت تاکسی موبایلی چرا که صادر کردن مجوز برای حمل و نقل شهری در حوزه اختیارات این اتحادیه نیست.»
شعار سال:

*بی اطلاعی تاکسی یاب‌ها از شکایت
«ما هیچ شکایتی را از هیچ جایی دریافت نکرده‌ایم و از این موضوع اطلاعی نداریم.» این جمله‌ای بود که مسئولان روابط عمومی دو تاکسی یاب آنلاین در پیگیری خبر شکایت گفتند. فرهاد کوهی مسئول روابط عمومی یکی از این تاکسی‌‌یاب‌ها گفت: در مدت فعالیت سه ساله به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش سنتی راضی به فعالیت ما نیست بنابراین چون نمی‌توانند با پنج میلیون سفر درون شهری و داشتن 28 هزار راننده فعال در تهران با ما رقابت کنند هجمه‌ای علیه کسب و کارهای نو راه انداخته‌اند.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز یکی از اتحادیه‌ها هجمه‌ای را برای یکی از کسب و کارهای اینترنتی به راه انداخته بود، افزود: ما بدون مجوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌ایم بلکه تا آنجایی که آگاه بودیم به اتحادیه فناوران مراجعه کرده و مجوز فعالیت دریافت کردیم. از سوی دیگر چون ما دانش بنیان هستیم از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری نیز مجوز فعالیت داریم. ما درباره هجمه‌های به وجود آمده بزودی نشست مطبوعاتی را ترتیب داده و به آنها پاسخ خواهیم داد. سلیمانی‌فر مسئول روابط عمومی «دیگر مؤسسه تاکسی‌یاب» نیز از این شکایت ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: کسب و کار ما دانش بنیان محسوب می‌شود و اجازه فعالیت داریم.

*اخطار به تاکسی‌یاب‌های آنلاین
«اتحادیه فناوران مخالف کسب و کارهای نو نیست و حتی از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند ولی اجازه صدور مجوز برای حمل و نقل درون شهری را ندارد و بسیاری از فعالان این عرصه، فعالیت بدون مجوز تاکسی یاب‌های آنلاین را به گردن اتحادیه فناوران انداخته و ما را مقصر جلوه داده‌اند.»
مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران با بیان مطلب فوق گفت: مجوزی که اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران برای این دو کسب و کار نو صادر کرده تولید نرم افزار و کافی نت است و صدور مجوز برای فعالیت‌های حمل و نقل شهری در حوزه این اتحادیه نیست.

رئیس اتحادیه فناوران با تکذیب شکایت رسمی از این دو تاکسی یاب آنلاین گفت: ما به این دو تاکسی یاب آنلاین اخطار داده و از آنها خواسته‌ایم تا مجوزی که از اتحادیه دریافت کرده‌اند و ربطی به فعالیت کنونی آنها ندارد را باطل کنند. اکنون تداخل صنفی ایجاد شده است و باید مجوز خود را باطل کنند. ولی اگر اقدام به این کار نکنند اتحادیه به صورت قانونی وارد عمل می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آنها باید برای دریافت مجوز فعالیت کسب و کار نو به کجا مراجعه کنند، گفت: ما از کسب و کارهای نو در فضای مجازی استقبال می‌کنیم اگر فعالیت آنها دانش بنیان محسوب می‌شود باید از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، مجوزبگیرند.

میرمهدی با بیان اینکه تا آنجایی که می‌دانم بجز معاونت علمی و فناوری، اصلا محلی برای دریافت مجوز برای فعالیت‌های اینچنینی وجود ندارد، گفت: این افراد هم مقصر نیستند بنابراین باید جایی را برای دریافت مجوز این نوع کسب و کار ایجاد کنند.

میرمهدی افزود: به نظرم در خصوص صدور مجوز برای کسب و کارهای نو خلأ وجود دارد بخصوص اینکه حوزه کسب و کارهای نو اینترنتی قانون مدونی ندارد و کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار نو هستند نمی‌دانند باید از کجا مجوز بگیرند. از سوی دیگر مشکلات در حوزه کسب و کارهای نو زیاد شده است و اکنون چند اتحادیه کسب و کارهای سنتی با این موضوع درگیر شده‌اند و در آینده بر تعداد این کسب و کارها در کشور افزوده خواهد شد بنابراین اگر دولت هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی نکند با معضلات بسیاری در آینده روبه‌رو خواهیم شد.

*راه‌اندازی اتحادیه کسب و کارهای نو تا پایان سال
«فعالیت دو تاکسی یاب آنلاین کسب و کار نو و اینترنتی محسوب می‌شوند و در این موضوع شکی نیست ولی چون فعالان عرصه کسب و کار نو جایی برای دریافت مجوز ندارند دچار بلا تکلیفی زیادی شده‌اند.»

رضا الفت نسب رئیس انجمن کسب و کارهای نو با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: با توجه به نو بودن این کسب و کارها هنوز روی بحث صدور مجوزها کار نشده است و فعالان کسب و کارهای نو نمی‌دانند باید برای دریافت مجوز به کجا مراجعه کنند از سوی دیگر هر بخشی مانند اتحادیه‌های تاکسیرانی، آژانس‌ها، مسکن و... نیز ادعا می‌کنند، آنها باید مجوز صادر کنند.

وی افزود: باید دولت و مسئولان دست اندرکار چنین روزهایی را پیش‌بینی و خود را به روز کنند. باید دولت به ساماندهی کسب و کارهای نو سرعت ببخشد چرا که فردا به تعداد این نوع کسب و کارها در کشور افزوده می‌شود. البته نباید با نوشتن قانون، کار آنها را سخت‌تر کنند. از آنجایی که دنیا به سمت استفاده از کسب و کار نو در بستر اینترنتی پیش می‌رود بنابراین باید به گونه‌ای قانون را تنظیم کنند که کار آنها سهل‌تر شود و مردم بتوانند از این امکانات بهره کافی را ببرند.

الفت نسب در پاسخ به سؤال «ایران» که قرار بود اتحادیه کسب و کارهای نو راه‌اندازی شود تا فعالان این عرصه بتوانند برای فعالیت مجوز دریافت کنند، گفت: با کمک سازمان تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تکمیل آیین‌نامه‌های کسب و کارهای نو هستیم تا اتحادیه شکل بگیرد و پیش‌بینی می‌کنیم که تا قبل از پایان سال انتخابات این اتحادیه برگزار شود. اگر دریافت مجوزهای دیگری برای کسب و کارهای نو در نظر نگیرند و مسأله را امنیتی نکنند پیش‌بینی می‌کنیم بعد از انتخابات برای صدور مجوز اقدام کنیم.

*به روز شدن کسب و کارهای سنتی
جعفر محمدی نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نصر نیز درباره موضوع پیش آمده برای تاکسی یاب‌های آنلاین گفت: با به وجود آمدن کسب و کارهای نو، کسب و کارهای سنتی رودر روی آنها قرار گرفته‌اند. متأسفانه در کسب و کارهای سنتی مشتری مداری وجود ندارد و چون مردم تشنه دریافت خدمات خوب هستند و رضایت مشتری در اولویت قرار دارد بنابراین به سمت کسب و کارهای نو مانند تاکسی یاب‌های آنلاین سوق پیدا کرده‌اند.

کارشناس تجارت الکترونیکی افزود: به‌عنوان نمونه بیایید خدمات تاکسی یاب‌های آنلاین را با خدمات آژانس‌ها مقایسه کنیم. چقدر آژانس‌ها به مشتری بها داده‌اند. آیا مسیر ترافیکی را به مسافر گزارش می‌کنند؟ آیا مسئول آژانس با مسافر تماس گرفته و پرسیده که کیفیت کار و رفتار راننده و رانندگی او چگونه است؟ آیا مسافر از راننده شکایتی کرده و پاسخ مناسبی از مسئول آژانس دریافت کرده است؟ آیا تاکنون مسافران از تخفیف برخوردار شده‌اند؟ اگر پول خرد نداشتند از پرداخت الکترونیکی استفاده کرده‌اند؟ و... این در حالی است که تمام این خدمات را کسب و کارهای نو به مردم ارائه می‌دهند.

محمدی گفت: اگر کسب و کار‌های سنتی نیز مشتری مداری را سرلوحه خود قرار دهند می‌توانند با کسب و کارهای نو رقابت کنند. حال چون آنها توان رقابت ندارد به مقابله برخاسته‌اند. نمی‌توان کسب و کاری را که به مشتری توجه نمی‌کند را به زور سرپا نگه داشت. اکنون مشتری به دنبال خدمات خوب است بنابراین مشتری به بخش آنلاین که به همه این موارد توجه می‌کند روی آورده است سنتی‌ها باید خود را به روز کرده و از تکنولوژی روز استفاده کنند تا ضربه کمتری ببینند.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، شماره روزنامه: 6393، شماره صفحه: 8
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین