پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
حوادث طبیعی در استان اردبیل سال ها خسارت های زیادی متوجه اهالی استان کرده است، خسارت هایی که بخشی از آنها جبران شده اما دولت تدبیر و امید به اندازه 10 سال دولت های پیشین برای جبران خسارت ها و مدیریت بحران در این استان هزینه کرده است.

شعارسال: سیل ، زلزله ، خشکسالی و آتش سوزی از جمله حوادثی بودند که در سال های اخیر به ترتیب 51 درصد ، 19 درصد ، هشت درصد و 2 درصد خسارات وارده به استان ناشی از آنها بوده است. ضمن اینکه ، بخش کشاورزی استان در بین بخش های اقتصادی نیز در این سال ها با 47 درصد بیشترین خسارت را از حوادث طبیعی متحمل شده است.

مسعود امامی یگانه مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل ، به بخشی از تمهیدات ، برنامه ها و کمک های دولت تدبیر و امید برای جبران خسارت های حوادث طبیعی استان پرداخته است.

** آقای امامی همانطور که مستحضرید حوادث طبیعی در سال های اخیر و امسال خساراتی را بویژه متوجه کشاورزان کرده و حرف و حدیث هایی هم در زمینه جبران خسارت ها مطرح هست، لطفا به میزان خسارت و نیز اقدامات دولت در تامین خسارت ها در استان اردبیل اشاره ای داشته باشید.

* امامی : پارسال حوادث طبیعی شامل سرما زدگی ،سیل، طوفان وتگرگ پنج هزار میلیارد ریال خسارت در بخش های مختلف به استان وارد کرده و امسال نیز تا کنون 2هزار 800 میلیارد ریال خسارت به زارعان وارد شده است.

جالب است که این میزان خسارت چندین برابر بیشتر از اعتبارات عمرانی سالانه استان اردبیل می باشد.

در چهار سال گذشته دولت یک هزار و 100 میلیارد ریال از بابت خسارت حوادث طبیعی به خسارت دیدگان پرداخت کرده و امسال هم برای بازسازی وتجهیزات زیر بنایی 130 میلیار د ریال اعتبار مصوب شده است.

در سال 93، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری 700 میلیارد ریال به استان اردبیل اختصاص یافت و120 میلیارد ریال هم اعتبار از سوی مدیریت بحران کشور اختصاص و در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفت که این میزان برابر با عملکرد 10 سال گذشته پیش از دولت تدبیر و امید می باشد.

تقریبا تمامی خسارت ها تا پایان سال 94 پرداخت شده و در باره خسارت های امسال نیز رایزنی ها برای جبران در حال انجام است و تلاش می شود در کوتاه ترین زمان این امر محقق شود.

** در بحث بحران ، همه کارشناسان متفق القول بر اقدام های پشگیرانه تاکید دارند، اقدام هایی که عملیاتی شدن آنها باعث می شود که خسارت های بحران ها به حدااقل خود برسد، در این زمینه آیا اقدام هایی در استان صورت گرفته است؟

* امامی : این موضوع امری مهم است و دولت نیز به این مهم توجه اساسی دارد ، در این راستا بحران های تهدید کننده استان ، میزان خطرات هریک از آنها، نوع خسارت ها شناسایی شده و حتی نقاط پرخطر استان نیز مورد شناسایی قرار گرفته است.

برای جلوگیری از حوادث طبیعی دنبال تدوین طرح جامع خطر پذیری هستیم تا بتوان از آن طریق اقدام های عملیاتی در پیش ، حین و پس از بحران را تعریف و مدل اجرایی آن را به نوعی تدوین کنیم.

کمیته ایمنی ساختمان ها با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرکت آب، گاز، شهرداری و راه وشهرسازی با هدف مقاوم سازی ساختمان ها تشکیل شده است.

همچنین بحث ایمن سازی ساخت وسازها در استان بویژه در مناطق واقع شده روی گسل نیز بیشتر مدنظر است تا ساخت سازها در این مناطق به صورت استاندارد ومقاوم انجام گیرد.

** آقای امامی به بحث ساخت و ساز اشاره کردید، واحدهای مسکونی و ابنیه ها مهمترین خسارات در بحث بحران ها را شامل می شوند و تخریب انها در واقع تلفات جانی را نیز به همراه دارد، در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی و ابنیه های عمومی در استان چه اقدامی شده است ؟

* امامی: در خصوص وضعیت ساختمان های موجود استان باید گفت که در غالب مناطق شاید این واحدها برای زندگی عادی مشکلی نداشته باشند اما برای شرایط بحرانی به هیچ وجه مقاوم و مطلوب نیستند.

با این حال دولت بویژه در مناطق آسیب پذیر روستایی اقدام اساسی در جهت مقاوم سازی واحدهای مسکونی انجام داده است، در سال های گذشته 64 هزار واحد مسکونی در استان تخریب وبازسازی شده اند و35 هزار واحد هم در سال های آینده بازسازی می شوند اما با این حال لازم است بیش از این در بحث مقاوم سازی ساختمان ها برنامه ریزی و اقدام شود .

درباره احداث واحد های مسکونی در نقاط حادثه خیز نیز سعی شده با همکاری نهادهای مربوطه جلوی ساخت وساز در محل های رانشی گرفته شود و اعتبارهایی هم برای اصلاح و حذف نقاط رانش خیز در شهرستان های کوثر و گرمی اختصاص داده شده است.

در زمینه مقاوم سازی مدارس هم دولت وارد کار شده ونزدیک 400 میلیارد ریال اعتبار برای تخریب، مقاوم سازی و بازسازی مدارس هزینه و یا اختصاص یافته است.

بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان اردبیل 70 درصد مدارس استان مقاوم و30 درصد دیگر غیر مقاوم هستند که باید نسبت به مقاوم سازی آن در برابر حوادث اقدام شود.

در زمینه بیمارستانها نیز، ساختمان برخی از این مراکز در برابر حوادثی چون زلزله مقاوم می باشند ضمن اینکه ساختمان برخی دیگر فرسوده بوده و نیاز است تا طرح های جدیدی جایگزین آنها شود که در این راستا نیز تلاش و برنامه ریزی ادامه دارد.

** آقای امامی بحث آموزش و بیمه نیز در موضوع مدیریت بحران جایگاه ویژه ای دارد، در این زمینه هم توضیح دهید ؟

* مدیرکل مدیریت بحران: دقیقا، در بحث بحران، آموزش یکی از مباحث اساسی است که باید جدی گرفته شود، در استان اردبیل نیز در این راستا 30 هزار نفر تاکنون آموزش لازم را برای مقابله با بحران فراگرفته اند.

در مدارس هم اقدام خوبی برای آموزش دانش آموزان صورت گرفته و مانورهایی از طریق هلال احمر اجرا شده که منجر به آگاه سازی دانش آموزان برای مقابله با بحران شده است اما لازم است شعار هر خانواده یک امدادگر عملیاتی شود تا شاهد کاهش تلفات وخسارت در مواقع بحران باشیم.

همچنین با اجرای مانورهای صفر در تمامی شهرستان ها که بدون اطلاع به دستگاههای امدادی و به صورت غافلگیرانه صورت می گیرد میزان آمادگی دستگاههای امدادرسان سنجیده و بر این اساس کمبودها و کاستی ها شناسایی و برنامه ریزی برای رفع آنها صورت می گیرد

همچنین یکی از موارد مهم در بحث مدیریت بحران و کاهش خسارت عمومی بحث بیمه است ، باید بحث همگانی کردن بیمه بسیار بیشتر از این پیگیری شود و به نظرم باید بحث بیمه اجباری در بسیاری از موارد در کشور عملی گردد؛ بحث بیمه ساختمانها ، بیمه محل کار، بحث بیمه محصولات کشاورزی و ... مواردی هستند که باید در زمینه اجباری کردن بیمه آنها برنامه ریزی صورت گیرد.

** و اگر مطلبی باقی است ؟

* امامی : برگزاری مانورها برای آموزش نیروهای امدادی ، توسعه تجهیزات در دستگاهها ی اجرایی ، تکمیل ساختمان آتش نشانی ،ساماندهی آبهای سطحی ، تجهیز مراکز اورژانس ،اصلاح شبکه آب ،اصلاح مناطق پرخطر جاده ها ،تجهیز راهدارخانه ها از جمله راهکاری هایی است که می تواند در مقابله با بحران و کاهش خسارت های احتمالی تاثیر گذار باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12دی1395، کدخبر: 82369924: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین