پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۴۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
هفته نامه مهرآور رفسنجان در شماره روز چهارشنبه هفتم مهر در ستون سخن هفته به قلم حسین تقوی رشیدی زاده مدیرمسئول این نشریه به موضوع سواد و بی سوادی از جنبه های مختلف پرداخت.

شعار سال«میزان اطلاعاتی که در دنیای معاصر در طول یک شبانه روز به انسان می رسد مساوی است با تمام اطلاعاتی که در طول عمر یک انسان قرن هجدهمی به او می رسید» این جمله شاید در نگاه اول قدری اغراق آمیز باشد ولی توسط یکی از متخصصین علم ارتباطات مطرح شده و نشان دهنده این است که امروزه در عصر ارتباطات که به عصر انفجار اطلاعات نیز معروف است در معرض بمباران دانش و اطلاعات قرار داریم. کافیست یک شبانه روز گوشی موبابل و ایمیل خود را چک نکنید و یا سایت ها، نشریات و سایر رسانه هایی را که با آنها ارتباط روزمره داشته اید کنترل نکرده باشید. در این حالت به حجم فراوان اطلاعات پی خواهیم برد که این حالت موجب گردیده بحث «اضطراب رسانه ای» پیش آید یعنی هر یک از ما دچار اضطراب می شویم که آیا می توانیم این اطلاعات را مطالعه کنیم یا خیر؟ و بعضی دیگر بحث «اقتصاد توجه» را مطرح کرده اند که در این دنیای اطلاعات، انسان دست به انتخاب می زند و قرار نیست که همه اطلاعات را مطالعه کند. از سوی دیگر اگر در زمانی بی سواد به کسی گفته می شد که خواندن و نوشتن نمی دانست سال ها قبل می گفتند بی سواد کسی است که کامپیوتر و زبان خارجه نداند و سپس 'تافلر' مطرح کرد: 'بی سواد کسی است که نتواند دانسته های خود را بدور بریزد و مجدد یاد بگیرید' یعنی باید بروز بود، ولی امروزه در دنیای توسعه یافته تعریفی از سواد به صورت عام نمی توان ارائه کرد زیرا سواد انواع متفاوتی پیدا کرده است و باید گفت منظور از سواد چیست؟ سواد رسانه ای، سواد اجتماعی، سواد سیاسی، سواد عاطفی، سواد اقتصادی و ده ها نوع دیگر که جای بحث آن اینجا نیست، آنچه که باعث شد این مرقومه نوشته شود بحث استاندار محترم در خصوص باسوادی بی سوادان و به دنبال آن دستور فرماندار محترم به دهیاران در خصوص شناسایی افراد بی سواد و برنامه ریزی جهت باسواد کردن آنها، که در جای خود قابل تقدیر و تشکر می باشد.

قطعاً یکی از زیربناهای توسعه سواد می باشد و توجه به این امر مهم قابل تقدیر می باشد ولی ذکر چند نکته ضروری است. الف: بعد از پیروزی انقلاب با تشکیل نهضت سوادآموزی شعار 'ایران را مدرسه کنیم' بسیار حائز اهمیت بود و موجب شد نرخ با سوادی از 48% به 90% برسد که در آن زمان اقدامی شایسته و مورد نیاز بود. ب: آموزش بزرگسالان آنچنان که تجربه نشان داده است هم هزینه بر و وقت گیر می باشد و هم به دنبال آن نیاز به بازآموزی مجدد دارد و درست است که بعضی از این عزیزان به تحصیلات عالیه هم رسیده اند. اما تعداد آنها نسبت به هزینه هایی که برای این قشر شده اند مقرون به صرفه برای جامعه نمی باشد هر چند که مجدد تأکید می کنم این اقدامات نیز مفید می باشد.

ج: خانواده هایی هستند که تعداد آنها هم قابل توجه می باشد که فرزندان شش ساله دارند و بنا به دلایل مختلف از تحصیل محرومند یعنی خانواده ها آنها را به مدرسه نمی فرستند اگر تدبیری اندیشیده شود که اینان از مدرسه محروم نباشند کاری اساسی تر است.

د: با توجه به قسمت اولیه این مقاله امید می رود که به شناسایی و خواندن و نوشتن این افراد بسنده نشود و در خصوص انواع مختلف سواد نیز فرهنگ سازی و آموزش لازم انجام شود.

و: جای بسی خوشحالی است که امسال در پایه دهم درس 'تفکر و سواد رسانه ای' گنجانده شده است و از آنجا که ایران نودمین کشوری می باشد که به بحث آموزش رسانه پرداخته و بسیار برای دانش آموزان و حتی خانواده ها آموزش آن لازم و ضروری می باشد امید می رود توسط ریاست محترم آموزش و پرورش، فرماندار محترم و سایر مسئولین تدابیری اندیشیده شود که رفسنجان به عنوان پایلوت 'آموزش رسانه ای 'در استان و حتی کشور مطرح گردد و حتی در خصوص انواع دیگر سواد نیز اقداماتی انجام پذیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 7 مهر 1395، کد مطلب: 82247157:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین