پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که کاهش نیروهای این کشور در روسیه با خروج ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف شروع می‌شود. این ناو هواپیمابر اما چه مشخصات فنی دارد که در عملیات نظامی سوریه موثر بوده است؟
شعارسال: ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف یک کشتی ساخت اتحاد جماهیر شوروی است. این ناو هواپیمابر از کلاس کازنتسو بوده که با عنوان‌های دیگری مانند کلاس اورال نیز شناخته می‌شود كه با پیشرانه غیر اتمی کار می‌کند. اصلی‌ترین کار و مأموریت ناو کوزنتسوف (کوزنتسو یا کازنتسو یا کازنتسوف نیز می‌گویند) پشتیبانی زیردریایی‌های حامل موشک‌های استراتژیک قاره پیما و شناورهای سطحی و هواپیماهای گشت دریایی حامل موشک در ناوگان روسیه است. لازم است ذکر شود که این ناو، تنها ناو هواپیمابر عملیاتی در نیروی دریایی روسیه است.

ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف توسط کارگاه کشتی سازی نیکلای و در دریای سیاهِ اوکراین ساخته (چون در آن زمان اوکراین جزو شوروی بود) و در سال ۱۹۸۵به آب انداخته شد. دومین ناوی که از این کلاس ساخته شد واریاژ نام داشت و سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد ولی هیچوقت وارد خدمت نشد. این ناو بر اساس ناو هواپیمابر آدمیرال گورشکوف (گورشکو) که در سال ۱۹۸۲ به آب انداخته شد، ساخته شده است. اما کوزنتسو بزرگتر از گورشکو بود. وزن آدمیرال گورشکو در حالت عملیاتی ۴۰٬۴۰۰ تن ولی در مقابل آدمیرال کازنتسوف در حالت عملیاتی با وزنی در حدود ۵۸٬۵۰۰تن می‌تواند جنگ‌افزارهای بیشتری با خود حمل کند. ناو گورشکو از کلاس کیف بود. ناو هواپیمابر گورشکوف از سال ۱۹۹۶ در نیروی دریایی روسیه بازنشسته شد و دیگر عملیاتی نشد. هند در سال ۲۰۰۴ با امضاء یک قرارداد با روسیه این ناو را خریداری کرد. نیروی دریایی هند پس از تحویل این ناو با هزینه زیادی تغییرات فراوانی رو بروش انجام داد و نامش رو به ویکرامادیتیا تغییر داد. نگهداری از این ناو برای روسیه بسیار هزینه بر بود و به همین دلیل این قرارداد یک معامله برد برد به حساب می‌آید. عمل پرواز از روی ناو کوزنتسوف با کمک سکوی اسکی شکل جلویی ناو انجام می‌شود برعکس ناو هواپیمابرهای آمریکا که با استفاده از کابل، هواپیما را به سمت جلو هُل می‌دهد و شتاب کافی را برای پرواز مهیا می‌کند. سکوی اسکی شکل زاویه‌ای ۱۲ درجه دارد.

این ناو در اصل برای حمایت از زیردریایی‌های دارای موشک راهبردی ساخته شده است، این ناو از سامانه ضد زیردریایی اوداو_۱ و ۶۰ راکت ضد زیر دریایی استفاده می‌کند. این سیستم توانایی دفاع از ناو را در برابر زیردریایی‌ها و سایر وسایل زیر آبی را دارد. برد اوداو_۱ در حدود ۳۰۰۰ متر و عمق درگیری آن با زیردریایی‌ها ۶۰۰ متر می‌باشد. پیشرانه ناو کوزنتسوف غیر اتمی است و دارای ۸ دیگ بخار و ۴ توربین بخار است که هر کدام نیروی برابر با ۵۰۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کنند و ۴ محور انتقال نیرو و ۴ پروانه را دارا می‌باشد. این ناو با بیشترین سرعت یعنی ۲۹ گره (۵۴ کیلومتر در ساعت) داری بردی معادل ۳۸۰۰ مایل می‌باشد، اما با سرعت ۱۸ گره (۳۳ کیلومتر در ساعت) برد عملیاتیش به ۷۵۰۰ مایل افزایش می‌یابد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 18 دی 1395، کدخبر: 620466، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین