ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف توسط کارگاه کشتی سازی نیکلای و در دریای سیاهِ اوکراین ساخته (چون در آن زمان اوکراین جزو شوروی بود) و در سال ۱۹۸۵به آب انداخته شد. دومین ناوی که از این کلاس ساخته شد واریاژ نام داشت و سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد ولی هیچوقت وارد خدمت نشد. این ناو بر اساس ناو هواپیمابر آدمیرال گورشکوف (گورشکو) که در سال ۱۹۸۲ به آب انداخته شد، ساخته شده است. اما کوزنتسو بزرگتر از گورشکو بود. وزن آدمیرال گورشکو در حالت عملیاتی ۴۰٬۴۰۰ تن ولی در مقابل آدمیرال کازنتسوف در حالت عملیاتی با وزنی در حدود ۵۸٬۵۰۰تن میتواند جنگافزارهای بیشتری با خود حمل کند. ناو گورشکو از کلاس کیف بود. ناو هواپیمابر گورشکوف از سال ۱۹۹۶ در نیروی دریایی روسیه بازنشسته شد و دیگر عملیاتی نشد. هند در سال ۲۰۰۴ با امضاء یک قرارداد با روسیه این ناو را خریداری کرد. نیروی دریایی هند پس از تحویل این ناو با هزینه زیادی تغییرات فراوانی رو بروش انجام داد و نامش رو به ویکرامادیتیا تغییر داد. نگهداری از این ناو برای روسیه بسیار هزینه بر بود و به همین دلیل این قرارداد یک معامله برد برد به حساب میآید. عمل پرواز از روی ناو کوزنتسوف با کمک سکوی اسکی شکل جلویی ناو انجام میشود برعکس ناو هواپیمابرهای آمریکا که با استفاده از کابل، هواپیما را به سمت جلو هُل میدهد و شتاب کافی را برای پرواز مهیا میکند. سکوی اسکی شکل زاویهای ۱۲ درجه دارد.
این ناو در اصل برای حمایت از زیردریاییهای دارای موشک راهبردی ساخته شده است، این ناو از سامانه ضد زیردریایی اوداو_۱ و ۶۰ راکت ضد زیر دریایی استفاده میکند. این سیستم توانایی دفاع از ناو را در برابر زیردریاییها و سایر وسایل زیر آبی را دارد. برد اوداو_۱ در حدود ۳۰۰۰ متر و عمق درگیری آن با زیردریاییها ۶۰۰ متر میباشد. پیشرانه ناو کوزنتسوف غیر اتمی است و دارای ۸ دیگ بخار و ۴ توربین بخار است که هر کدام نیروی برابر با ۵۰۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند و ۴ محور انتقال نیرو و ۴ پروانه را دارا میباشد. این ناو با بیشترین سرعت یعنی ۲۹ گره (۵۴ کیلومتر در ساعت) داری بردی معادل ۳۸۰۰ مایل میباشد، اما با سرعت ۱۸ گره (۳۳ کیلومتر در ساعت) برد عملیاتیش به ۷۵۰۰ مایل افزایش مییابد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 18 دی 1395، کدخبر: 620466، www.khabaronline.ir