پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
رییس اتاق تعاون استان اصفهان گفت: انتظار فعال شدن صنایع دستی از طریق سیاست گذاری‌های بخش دولتی، انتظار درستی نیست و تنها با ایجاد تشکل‌های حمایتی توانمند می‌توان به توسعه صنایع دستی امیدوار شد.
شعار سال: حبیب الله بهرامی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنایع دستی استان که با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه صنایع دستی و مدیران عامل تعاونی‌های مربوطه در محل اتاق تعاون اصفهان تشکیل شد، اظهار کرد: اتاق تعاون به عنوان حامی هنرمندان و پل ارتباطی بین تولید کننده و بازارهای مصرف، به دنبال تسهیل صادرات صنایع دستی استان و جذب تشکل‌های سرمایه گذار و حامی صنایع دستی است.

وی افزود: شهر اصفهان نه تنها در ایران که در همه جهان به هنر و هنرمندی معروف و عمده شهرت آن مدیون صنایع دستی و هنر است. این شهر از دیر زمان گهواره هنر و تجلی گاه زیبایی‌های ایران بوده، اما واقعیت این است که امروزه با توجه به ازدیاد جمعیت، هجوم ماشین، تولید انبوه و ارزان همه نوع محصول، کمی مواد اولیه و... صنایع دستی با همه ارزش و اهمیتی که دارد از رونق برخوردار نیست که در صورت ادامه همین شرایط، خطر رکود بیشتر و حتی نابودی کامل آن می‌رود، بنابراین بررسی، معرفی و آسیب شناسی و ارائه راهکارها جهت شناخت و ماندگاری آن ضرورت دارد.

رییس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه صنایع دستی می‌تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی داشته باشد، افزود: هنرها در جریان اقتصاد نقش مکمل دارند و با وجود این که صنایع ماشینی و به ویژه اتوماسیون، عده‌ای را بیکار کرده، ولی صنایع دستی گروهی را به کار می‌گیرد. به طور کلی تولید صنایع دستی ناشی از احتیاجات شخصی یا محلی و فراهم بودن مواد اولیه در محل به همراه روحیه ابتکار و خلاقیت مردم هر منطقه بوده و از دیرباز در تمام شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزیی تفکیک ناپذیر از زندگی، پیوند همیشگی هنر، دین، اقتصاد و زندگی را می‌رساند.

بهرامی با بیان این که صنایع دستی عموماً مصرف روزانه و مستمر ندارد، اضافه کرد: بازار و مصرف کننده خیلی زود اشباع و ارضاء و تأمین می‌شود. همچنین به دلیل تولید غیر انبوه و دستی و نیاز به دقت و صرف وقت زیاد این کالا بسیار گران تمام می‌شود ضمناً کاهش مقدار جهانگردان خارجی که همواره از مشتریان علاقمند و پر سود این صنایع زیبا هستند مزید بر علت شده است.

وی اظهار کرد: موانع گمرکی، هزینه و مالیات خروج، کمی تبلیغات در رسانه‌های گروهی بین المللی و سایت‌های اینترنتی، رقابت بعضی از کشورها مثل چین، ژاپن، هندوستان، پاکستان، مصر و ... عدم تنوع و گوناگونی رنگ، طرح، نوع و مقدار، مشکلات سیاسی و عدم رابطه کامل با برخی کشورها که قدرت خرید بالایی داشته و از مشتریان قدیمی صنایع دستی اصفهان و ایران بوده‌اند، عدم حمایت جدی دولت و یاری نرساندن مسئولان اجرایی در حد شایسته، بیمه نبودن هنرمندان، نداشتن اتحادیه‌های قوی و فعال در شأن و اهمیت این رشته، عدم حمایت مالی توسط بنگاه‌های پولی، عدم وجود تعاونی‌های تأمین نیاز توانمند در امر تهیه مواد اولیه و صادرات کالا، آکادمیک نبودن کامل دوره‌ها، آموزش‌های نظری و عملی صنایع دستی، عدم تطابق صنایع‌دستی ایرانی با نیازهای خریداران، عدم شناخت سلیقه‌های خریداران و... از جمله عمده مشکلات این بخش است که با تشکیل اتاق فکر در اتاق تعاون استان و بررسی راهکارهای برون رفت از این موانع، امیدواریم شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم.

رییس اتاق تعاون استان اصفهان با گلایه مندی از عدم پویایی و توانمندی تعاونی‌های تامین نیاز صنایع دستی استان، گفت: درخواست حضور افراد خوش فکر و جوان در جایگاه مدیریتی تعاونی‌های مذکور، به فراهم سازی زمینه‌های صادرات بیشتر و اصولی‌تر، تشویق و توسعه صنعت توریسم، دانشگاهی کردن رشته‌های مختلف صنایع دستی در دانشگاه‌های هنر، اعطای تسهیلات مالی و اعتبارات ویژه به صورت وام بلند مدت و کم بهره، تضمین خرید محصولات صنایع دستی، مصرف و به کارگیری انواع صنایع دستی در نهادها، دانشگاه‌ها و مراکز اداری، تشویق به ابداع و ظرافت در کارهای دستی، خالی کردن میدان نقش جهان و بازار هنر از مشاغل غیر دستی و سنتی، بخشودگی مالیاتی و عوارض برای مشاغل صنایع دستی، تأمین و گسترش تعاونی‌های تولید و توزیع صنایع دستی و خروج از حالت اداره کردن سنتی تعاونی‌های موجود، از جمله راهکارهای توسعه صنایع دستی در استان است.


با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 20 دی 1395، کد خبر: 95102012700  www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین