پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور گفت: برنامه ریزی در مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی باید به سمتی باشد تا ضمن تولید علم در راستای کاهش فارغ التحصیلان بیکار گام برداشته شود.

شعار سال: نشست مشترک رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اعضای هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین عصر دوشنبه در تالار اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست عزت الله ضرغام گفت: دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می کند حدودچهار تا پنج دهم درصد از مجموع چهار میلیون و ۷۸۰ هزار نفر است که این میزان بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اهمیت بین المللی شدن دانشگاه ها تصریح کرد: باید دانشگاه ها محل تردد دانشمندان خارج از ایران باشد که تا تحقق این موضوع فاصله زیادی داریم و دانشگاه ها باید به سمتی بروند که فقط دانشجوی خارجی بدون کیفیت جذب دانشگاه نشود.

ضرغام بیان کرد: برنامه ریزی برای جذب افراد نخبه باید در اولویت قرار گیرد و به دانشگاه ها و اساتید نیز در این خصوص اختیاراتی داده شود تا بتوان افراد شاخص خارجی را برای تحصل در ایران جذب کرد.

وی گفت: بسیاری از افرادی که در خارج از کشور تحصیل می کنند نخبه هستند و با عشق به وطن اگر بتوانیم برای جذب آنها برنامه یزی کنیم و از توان پژوهشی آنها در جهت تحقق اسناد بالا دستی استفاده شود کارهای بزرگی محقق می شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران دانشگاه ها با اشاره بر لزوم انسجام بین کلیه مراکز اموزشی و پژوهشگاه ها تصریح کرد: برنامه های مراکز دانشگاهی و پژوهشی باید به سمتی برود که ضمن تولید علم در راستای کاهش فارغ التحصیلان بیکار باشد.

معاون سابق علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: باید برای رشته های دانشگاه، تقاضای اجتماعی، مهارت های کابردی و مهارتی وجود داشته باشد.

ضرغام در ادامه با معرفی صندوق حمایت از پژوهشگران اظهارداشت: تحقیقات باید در مرزهای دانش و با اثربخشی لازم باشد و در این صندوق ۱۵ کارگروه با عناوین هنر و معماری و علوم پزشکی و علوم پایه و فنی و مهندسی وجود دارد که ضمن سفارش پروژه های مختلف، سفارش دهنده هم هستیم.

در این نشست ابوالحسن نائینی رییس دانشگاه بین الملی امام خمینی قزوین هم گفت: یکی از مهمترین اقدامات این صندوق پشتیبانی و تشویق از ثبت اختراعات دانشجویان و استادان دانشگاههای کشور است که باعث دلگرمی و افزایش انگیزه دانشجویان برای شتاب بخشیدن به روند علمی کشور است.

نایینی افزود: پرهیز از بوروکراسی و قوانین غیرضرور و دست و پاگیر و تسهیل کردن دسترسی به صندوق یکی دیگر از مواردی است که با تدبیر و درایت مدیریت صندوق می تواند دستاوردهای خوبی در حوزه علمی داشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی با در نظر گرفتن اولویت ها و نیازهای علمی کشور به منظور تأمین نیروی انسانی کارآمد و مؤثر برای بخش های مختلف، با دایر کردن رشته های کاربردی و میان رشته ای به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی توجه ویژه ای داشته است.

نایینی گفت: در این راستا طراحی و تأسیس رشته های جدید برای اولین در کشور از جمله دو دوره دکتری مهندسی معماری با گرایش ساختمان و مجموعه های نیروگاهی و دوره دکتری آینده پژوهی کرده است.

در پایان تفاهم نامه دانشگاه بین المللی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به امضا رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 آذر 1394، کد مطلب: 2987718: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین