پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان مرکزی گفت: تامین غذا از محورهای توسعه پایدار است و سیاست مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی و اقتصاد باید تمهیدات لازم را برای این موضوع را بیاندیشند.

شعارسال: سیروس سلمان‌نژاد ظهر امروز در کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید که با حضور کارشناسان دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی و شرکت‌های خصوصی مرتبط با زنجیره غذایی در محل سالن جلسات نظام دامپزشکی بخش دولتی‌ و خصوصی و شرکت‌های خصوصی مرتبط با زنجیره غذایی «گوشت» استان مرکزی برگزار شد با اشاره به موضوعات امنیت غذایی، زنجیره غذایی، کنترل کیفیت، عوامل ایجاد کننده ضایعات گوشت و راهکارهای کاهش ضایعات در گوشت اظهار داشت: تغییرات جوی به ایجاد و گسترش خشک‌سالی و کم آبی دامن زده و از سوی دیگر وجود فرهنگ مصرف گرا در کنار رشد جمعیت، لزوم مدیریت بهینه منابع غذایی را دوچندان کرده است.

وی افزود: تامین غذا به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار است که در تمام سطوح وارد شده و در آینده با جنگ آب و غذا روبرو می‌شویم، سیاست مداران و مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی و اقتصاد باید تمهیدات لازم را برای این موضوع را بیندیشند.

رئیس نظارت بربهداشت عمومی ومواد غذایی دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: براین اساس امروزه فکر سیاست‌مداران و مسئولان کشورهای مختلف به ویژه دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و اقتصاد را به خود مشغول کرده است.

سلمان‌نژاد با اشاره به اینکه عوامل ایجاد کننده ضایعات در زنجیره غذایی ممکن است منشا فیزیکی، فیزیولوژیکی یا بیولوژیکی باشد گفت: موجود بودن و تامین غذای سالم، کافی بودن ودسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا، سه عنصر در امنیت غذایی است که باید به آن توجه داشت] همچنین امروزه دسترسی فیزیکی به غذا از بین رفته است و جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی به امنیت غذایی وارد شده است.

وی ادامه داد: براساس آمارها حدود 962 میلیون نفر در جهان درآمدی کمتر از یک دلار دارند و در تهیه غذا با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند که با احتساب افرادی که فقر غذایی و گرسنگی سلولی دارند این آمار به 2 میلیارد نفر می‌رسد، از طرفی دیگر 1.3 میلیارد تن تولید غذای جهان به اصراف و نابود می‌شود که این میزان غذا می‌تواند تامین کننده غذای 30 درصد مردم جهان باشد، به طوری که در ایران حدود 110 میلیون تن غذا تولید می‌شود که 300 هزار تن آن به هدر می‌رود که این مقدار غذا می‌تواند غذای 15 میلیون نفر را تامین کند.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: بیشترین ضایعات در سطح عرضه و مصرف در کشور‌های در حال توسعه با درآمد بالا است و در کشورهای کم توسعه با درآمد پایین مهم‌ترین ضایعات در مرحله حمل و نقل، فرآوری و نگهداری است.

سلمان‌نژاد بیان کرد: از مهم‌ترین دلایل ضایعات گوشت در کشورمان عدم رعایت اصول و مقررات بهداشتی و رعایت نکردن استانداردها و تا حدودی حمل و نقل است و مهم‌ترین عواملی که سالانه ضررهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به دولت‌ها تحمیل کرده ضایعات مواد غذایی است که از دست دادن قابل توجهی از مواد غذایی قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: پروژه ظرفیت‌سازی در راستای کاهش مواد غذایی در خاورمیانه در چند کشور بر روی مواد غذایی مختلف در حال اجرا است که این طرح در ایران برای نخستین بار با کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید به صورت پایلوت و نمونه‌ای اجرا می‌شود.

رئیس نظارت بربهداشت عمومی و موادغذایی دامپزشکی استان مرکزی خاطر‌نشان کرد: کاهش ضایعات با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها، توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی، توسعه زنجیره سرد، توسعه حمل و نقل، توسعه بسته بندی و محرک‌های مالی امکان‌پذیر نیست.

سلمان‌نژاد با اشاره به خطرات جدی پیش روی غذا گفت: تغییرات جوی، خشک‌سالی و کم آبی، سوخت‌های زیستی و افزایش چشمگیر آلاینده‌ها، افزایش قیمت غذا در اثر بحران مالی و افزایش جمعیت در جهان از موارد تهدید جدی علیه تولید غذا است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 27 دی 1395، کدمطلب: 1298213 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
ان شااالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین