پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۵
جانشین سازمان نظام وظیفه ناجا جزئیات پرداخت جریمه مشمولان غایب و همچنین شرایط خدمت سربازی در برخی از نقاط استان تهران را تشریح کرد.
شعار سال: سال 1395 دومین سالی محسوب می‌شود که قانون اعمال جریمه مشمولان غایب اجرایی می‌شود. با وجود تجربه بیش از 20 ماه این قانون هنوز ابهامات بسیاری برای سرباز فراری‌‌ها یا سربازان غایب و خانواده‌های آنان وجود دارد. خبرنگار درباره جزئیات این طرح و همچنین شایعه سخت بودن خدمت سربازی در برخی از نقاط استان تهران مانند پرندک گفت‌وگویی با سردار سرتیپ دوم پاسدار ابراهیم کریمی، جانشین سازمان نظام وظیفه ناجا انجام داده که از نظر می‌گذرد:

آیا مشمولان می توانند اولویت محل خدمت را خودشان تعیین کنند؟

برای اینکه مشمولان راحت‌تر خدمت کنند ما اعزام به خدمت را تسهیل کردیم. مثلا در حال حاضر تاریخ اعزام را خود مشمولان می‌توانند انتخاب کنند. یعنی می‌توانند یکی از تاریخ‌های اعزام را انتخاب کنند و در آن تاریخ به محل خدمتشان اعزام شوند. حتی برای مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا اجازه دادیم یکی از نیروهای مسلح را برای خدمت کردن انتخاب کنند.

مثلا بنا به نوع تحصیل، یک مشمول می‌تواند از سپاه پاسداران پذیرش بگیرد.

به نظر شما چند درصد مشمولان دوست دارند در استان تهران خدمت کنند؟

الان چنین امکانی نداریم که اولویت مشمولان برای محل خدمت انتخابی باشد اما کلا طبق قانون، متاهلان محل خدمت را می‌توانند انتخاب کنند. حدود 20 درصد واحدهای خدمتی را متاهلان تشکیل می‌دهند که این‌ها بر اساس محل زندگیشان تقسیم می‌شوند.

تمامی شرایط در سازمان وظیفه عمومی فراهم شده که افراد به نزدیک‌ترین یگان محل سکونتشان تقسیم شوند ولی چون کشور نیاز دارد ممکن است گاهی اوقات افراد در جاهای دورتر هم به کارگیری می‌شوند. ولی 60 تا 70 درصد سربازها در محل سکونت خودشان یا نزدیک به آن خدمت می‌کنند.

جناب سردار چرا گفته می شود که معمولاً خدمت کردن در برخی از نقاط تهران مثل پرندک سخت تر از خدمت کردن در مرز است می توانید توضیح بدهید؟

نشنیدم تا به حال.

چطور است که به گوش ما رسانه ای ها رسیده اما شما نشنیده‌اید؟

من نشنیده‌ام که خدمت کردن در پرندک سخت از مرز باشد. به هر حال خدمت در هر کدام از این واحدها امتیازاتی برای افراد دارد. کسی که در مرز خدمت می‌کند یا در واحد های عملیاتی، قاعدتاً مدت خدمت او کمتر است و از مرخصی‌های بیشتری استفاده می‌کند. کسانی که در تهران و حومه تهران و نزدیک منازلشان خدمت می‌کنند، مدت زمان بیشتری خدمت می‌کنند. این دو را نمی‌شود با هم برابر کرد و نوع خدمتشان را به این شکل مقایسه کرد؛ قاعدتاً کسی که در پرندک خدمت می کند با شرایطی که در پرندک وجود دارد، خدمت می کند و کسی که در مرز در حال خدمت است، با شرایطی که آنجاست به خدمت خودش ادامه می دهد.

چند نفر برای پرداخت جریمه سربازی ثبت‌نام کرده‌اند و امسال از محلجریمه سربازی، چه درآمدی پیش‌بینی شده است؟

بیش از 52 هزار نفر تا الان درخواست خود را ثبت کردند. آنهایی که قرار است به صورت اقساط جریمه را پرداخت کنند می‌توانند در 24 قسط جریمه خود را بدهند. آن چیزی که مشخص هست برای امسال در قانون بودجه سال 95 حدود سه هزار و پانصد میلیارد تومان جریمه سربازی در نظر گرفته شده که باید تامین شود.

جناب سردار! ما گزارش‌هایی هم داشتیم در خصوص افرادی که برای خرید خدمت مراجعه کردند و وجوه خود را هم پرداخت کرده‌اند اما باز هم پیامکی برای آنها ارسال شده مبنی بر اینکه باید تکلیف سربازی خود را روشن کنند! جریان چیست؟

این پیامک‌ها قاعدتاً برای کسانی ارسال می شود که اقدامی برای تعیین تکلیف سربازی خود نکرده‌اند یا برای کسانی است که در حال طی کردن مراحل پرداخت جریمه هستند. قطعا این پیامک‌ها برای کسانی که در زمانبندی‌ تعیین شده ثبت نام ‌و پولشان را واریز کنند ارسال نمی‌شود، اما افرادی هستند که ممکن است همزمان با پیامک‌های ما ثبت‌نام انجام داده‌اند. اگر این افراد برای پرداخت جریمه ثبت نام کنند دیگر برای آنها پیامکی ارسال نخواهند شد.

چه کسانی مشمول جریمه یا خرید خدمت می‌شوند؟

این بحثی که شما برای خرید خدمت می گویید، جریمه مشمولان غایب می‌باشد. کسانی که بیش از 8 سال غیبت دارند تا پایان سال 95 باید جریمه نرفتن خدمت خود را پرداخت کنند. پروسه به این شکل است که بر اساس مدارک تحصیلی و هشت سال غیبتی که دارند، مبلغ پایه تعیین می شود. یعنی اگر من زیر دیپلم هستم مبلغی که برای 8 سال غیبت در نظر گرفته می‌شود 10میلیون تومان هست. حالا هر چقدر من از این هشت سال بیشتر غیبت داشته باشم، یعنی اگر فرض کنیم که من نه سال غیبت داشته باشم (یک سال اضافه‌تر) به میزان ده درصد به آن جریمه اضافه می شود یعنی جریمه من 11 میلیون تومان می شود، حالا اگر این دوسال بشود سه سال، به همین میزان به جریمه اضافه می‌شود. از طرفی هم اگر فرد غایب دارای همسر و فرزند باشد یعنی برای هر کدام از آن نفرات پنج درصد از کل جریمه کم می شود. به عبارت بهتر اگر فرد غایب دارای همسر و فرزند باشند 10درصد از مبلغ کم خواهد شد.

یعنی اگر جریمه 10 میلیون است ده درصد مبلغ جریمه کم می‌شود و مشمول باید 9 میلیون تومان پرداخت کند. بر اساس قانون مشمولان غایب دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم ده میلیون تومان، دیپلم پانزده میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون، لیسانس 25 میلیون و فوق لیسانس 30 میلیون و دکتری 50 میلیون تومان باید پرداخت کنند. فرایند آن هم به این شکل هست که، هر کس در شمول جریمه قرار می گیرد به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه و درخواست خودش را ثبت می کند، مدارک راستی‌آزمایی و تاییدیه اولیه انجام می‌پذیرد. تاییدیه نهایی که تعیین شد میزان برای فرد پیامک می‌شود. یعنی پیامکی ارسال می‌کنیم که فرد غایب چه میزان جریمه دارد و به کجا مراجعه کند که به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه و نوع پرداخت جریمه یعنی نقدی یا اقساط را تعیین می‌کند. وقتی این کار انجام شد، اگر متقاضی تمام پولش را پرداخت کرده باشد کارت معافیت برای او صادر و ارسال می‌گردد.

و اگر به صورت اقساط پرداخت کرده باشد چطور؟

اگر فرد غایب تقاضا کرده باشد که جریمه را به صورت قسطی پرداخت کند، 30درصد از مبلغ را ابتدا می‌دهد مابقی مبلغ را می تواند تا 24 ماه به صورت قسطی پرداخت کند، پروسه به این شکل هست که اگر نیمی از جریمه را بپردازد، از آن به بعد می‌تواند یک سری تسهیلات از ما دریافت کند یعنی می‌تواند خروج از کشور خارج شود و می تواند استخدام داشته باشد و مراحل بعدی را انجام بدهد، اما کارت معافیتش بعد از پرداخت نهایی انجام می شود یعنی وقتی تمام پول را پرداخت کرد کارتش را دریافت می کند

اگر مشمول خدمت، به سربازی نرود و یا در مورد سربازی خود تعیین تکلیف نکرده باشد آیا برخوردی با وی خواهد شد؟

اگر اقدام نکنند نیروهای مسلح هر کدامشان به فراخور واحدهایی که دارند اقدامات قانونی را انجام می‌دهند. ابتدا برای فراخوان آن ها اقدام می کنند و نهایتاً اگر این‌ها دستگیر شوند به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌شوند. ولی اگر خودشان را معرفی بکنند و درخواست پرداخت جریمه مشمولان غایب را بدهند استثنایی که قائل شده این هست که پرونده قضایی آن ها مختومه می شود.

و سوال آخر؛ آخرین فراخوانی که از سوی سازمان نظام وظیفه صادر شده مشمول چه افرادی شده است و چه کسانی مشمول خدمت سربازی محسوب می‌شوند؟

الان متولدین آبان سال 77 فراخوان شده‌اند.چند روز دیگر هم آذرماهی‌ها فراخوان می شوند. اما فقط این افراد نیستند که فراخوان می‌شوند ما به صورت نوبه ای برای مشمولان فراخوان می‌دهیم؛ کسانی که تحصیلاتشان تمام شده و آنهایی که یک سال فرجه‌شان به اتمام رسیده باشد در همین تاریخ‌ها فراخوان می‌شوند و بایستی خودشان را معرفی کنند که وارد دوره غیبت نشوند.قاعدتاً اگر مشمولان برای اعزام به خدمت اقدام نکنند یکی سری از محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26 آبان 1395، کد مطلب: 13950826000044، www.tehran.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
52 هزارتا ؟؟؟؟؟؟؟؟
با این وضع دیگه نیازی هم به چاه نفت جدید نداریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین