پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
سفیر هند در تهران در نشستی با موضوع تجارت برنج هندی، برخی مطالب منتشرشده درباره برنج باسماتی و آلودگی آن به فلز آرسنیک را به شدت تکذیب کرد.
شعارسال: سوراب کومار Saurabh kumarدر نشست با واردکنندگان برنج و هیأت تجاری هند به سرپرستی APEDAاز ایران که عصر امروز (یکشنبه) در هتل اسپیناس سعادت‌آباد تهران برگزار شد، گفت: در تلاشیم با گسترش روابط و بازدید مسئولان و بازرسان ایرانی از کارخانه‌های خود این مشکل را حل کرده و پاسخگوی افکار عمومی باشیم.

وی از گسترش همکاری‌های مبادلات تجاری ایران و هند تا پنج سال آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا مبادلات تجاری ایران و هند از ۱۵ میلیارد دلار کنونی به سالانه ٢٠ میلیارد دلار افزایش یابد.

سفیر هند در تهران با استناد به مذاکرات با مسئولان ایرانی در دو روز اخیر به تمایل هر دو طرف برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این میان، مبادلاتمواد خام تنها اولویت هند نیست، بلکه همکاری‌ها در بخش کشاورزی نیز مورد توجه قرار دارد.

کومار با بیان اینکه ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌های ایران از سوی برخی افراد غیرمسئول مبنی بر آلودگی برنج هندی صحت ندارد، بیان کرد: شاید برای همه مردم ایران هماین پرسش به ذهن آنها خطور کرده باشد که پس چرا هندوستان به دفاع از حقوق کشاورزان خودش در ایران نپرداخته است!؟

وی با بیان اینکه از این پس درباره این مسئله بسیار صحبت خواهیم کرد و با تبادل صادقانه و شفاف اطلاعات می‌کوشیم تا از مردم ایران رفع شبهه شود، اظهار امیدواری کرد تا شایعه‌پراکنی‌های بی‌پایه و اساس عده‌ای خاص، مانع توسعه مناسبات فرهنگی و تجاری ایران و هند که از تشابهات فراوان فرهنگی زیادی برخوردارند، نشود.

دی.کی سینگ (D.K Sing)، رئیس اداره توسعه صادرات محصولات غذایی فرآوری شده و زراعی APEDA نیز در این نشست اظهار داشت: در مناطق مختلفی از هندوستان که ازنظر آب و هوایی و شرایط زراعی با یکدیگر تفاوت دارند، بسیاری از انواع برنج (نوع باسماتی و غیرباسماتی) کشت و تولید می‌شود و هندوستان با تولید ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تن در سال دومین کشور تولیدکننده برنج در جهان است.

به گفته وی، تنها در فصل مونسون (هنگام توفان‌های موسمی)، حدود هشت میلیون تن برنج باسماتی تولید می‌شود که بیش از چهار میلیون تن آن، همه‌ساله به بیش از ۱۳۰ کشور جهان صادر می‌شود.

سینگ با استناد به صحبت‌های سفیر هند که فروش بیشتر برنج هند به ایران را جزو برنامه‌های گسترش روابط دو جانبه اعلام کرد، ادامه داد: ما درباره کیفیت بالای برنج باسماتی هیچ شکی نداریم و از آنجا که روزنامه‌نگاران حاضر در این نشست نیز نقش مهمی در ارائه اطلاعات صادقانه و منصفانه به مردم ایران دارند، امیدواریم هیچ عاملی در وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی شما در تصحیح شبهات رخ داده و مشکلات پیش‌آمده در بازار برنج خلل ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه صادرات برنج به ایران تحت نظارت شدید ارگان‌های نظارتی مختلف ازجمله وزارت بهداشت ایران صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حالی به اشتباه موج آلودگی برنج‌های باسماتی هند به آرسنیک منتشر شد که به گواه آزمایش‌های مختلف صورت‌گرفته از مبداء تا مقصد، برنج هندی از نظر داشتن آرسنیک، حتی پایین‌تر از میزان مجاز استاندارد است.

سیداحمد به‌حق، رئیس هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان برنج نیز در این نشست با بیان اینکه حمایت اصولی از تولید امری مورد تأیید و حمایت هر ایرانی آگاه و میهن دوست است، گفت: بخشی از این حمایت باید در قالب ایجاد بستر مناسب برای کاهش قیمت تمام شده برنج باشد تا گرانی لجام‌گسیخته ایجاد شده توسط جمعی سودجو از کمبود برنج مورد نیاز در بازار، منجر به خارج شدن برنج از سفره مردم ایران نشود.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد تا صادرکنندگان نیز به معاملات برد - برد توجه کنند و در امر سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی کاشت، داشت و برداشت برنج داخلی ایران و مدیریت تأمین منابع ایران، ملاحظات مد نظر ایران را نیز به جای آورند.

به‌حق در این نشست پیشنهاد کرد تا نخست جهت رفع هرگونه سوءتفاهم در ابتدا و پیش از پایان سال ۹۵ خورشیدی، طرف هندی با دعوت از مسئولان سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و سازمان تجارت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بازدید از مزارع و کارخانه‌ها، تصویر واقعی برنج باسماتی را به نمایش گذارند و دوم اینکه با برگزاری همایشی بزرگ هم‌زمان با نمایشگاه اگروفود تهران در بهار سال ۹۶ با کارشناسان و فعالان اقتصادی و همچنین مردم ایران، ارتباط روردرویی برقرار سازند.

خانم پریانکا میتل (Prianka Mittel)، مدیر شرکت KRBL هندوستان نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در جریان مسافرت به تهران مشغول خواندن شاهنامه فردوسی شاعر پرآوازه ایران بوده است، به بخشی از حکایت شاهنامه و مبادلات دو طرف در زمان انوشیروان پادشاه وقت ایران اشاره کرد و در ادامه به خصوصیات برنج باسماتی پرداخت و اظهار داشت: مؤسسه‌های تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی در ایالت‌های تولیدکننده برنج باسماتی با هدف کمک‌رسانی به کشاورزان در دستیابی به تولید بیشتر و افزایش مقاومت ساقه برنج، گونه‌های جدیدی از این برنج را ارائه کرده‌اند که نوع برنج باسماتی پوسا ۱۱۲۱ یکی از این گونه‌هاست که در کشورهای واردکننده برنج باسماتی ازجمله ایران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

وی با توضیحاتی پیرامون چگونگی شکل‌گیری برنج محبوب باسماتی در بازار کشورهای مشتری برنج در جهان، درباره نقطه قوت‌های ارزانی آن به نسبت سایر برنج‌ها گفت: تولید این برنج در مناطق کم‌هزینه و همچنین نیم‌پخت کردن آن که باعث خرد نشدن و همچنین طعم و قد مناسب موجب بازارپسندی ویژه آن شده است.

مدیر شرکت KRBL هندوستان با بیان اینکه هندوستان قصد ندارد تا جای برنج‌های تولید ملی ایران مانند "هاشمی" و "دم‌سیاه" را بگیرد و هدف از حضور در بازار ایران گرفتن جای این دو برنج نیست، تأکید کرد: هدف ما صرفاً پر کردن جای خالی آن میزان ما به‌التفاوت نیازی است که بازار ایران به برنج وارداتی دارد.

میتل با یادآوری مسافرت چندی پیش گروهی از ایران به هندوستان آمادگی تداوم بازرسی‌های دقیق و مسئولانه بر برنج‌های وارداتی به ایران را اعلام کرد و افزود: هندوستان برای شکل‌گیری برنج باسماتی با کیفیت طی ۲۰ سال گذشته در امر کشت و ماشین‌آلات فرآوری آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته و امیدوار است تا به این دست از سرمایه‌گذاری‌های مسئولانه و زحمت بسیار کشاورزان فقیر هندوستان به دیده احترام و انصاف نگریسته شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395، کدخبر: ۴۰۰۹۱، www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
آلودگی ارسنیک عموما در انبارهای ایرانی اتفاق می افتد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین