پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه مراسم‌های اعتکاف در فرهنگ دینی گفت: اعتکاف به عنوان کم آفت‌ترین کارها برای صیانت از دین محسوب می‌شود.

شعار سال: علی لاریجانی در دیدار با رئیس و اعضای ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به جایگاه حوزه اعتکاف در حوزه فرهنگ دینی کشور گفت: این حوزه یکی از نقاط برجسته کارهای فرهنگی عام در جمهوری اسلامی بوده و این موضوع از عملیات‌های بزرگ فرهنگی محسوب می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «مراسم‌های اعتکاف، عملیات صیانت‌کننده دینی و از اقدامات ریشه‌ای و عمیق محسوب می‌شود» افزود: اعتکاف از کم‌آفت‌ترین کارها در این حوزه بوده و همواره اکثرا با حضور جوانان و به صورت خالصانه برگزار می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در حوزه اعتکاف این است که بنای این مراسم‌ها بالا برود و در این عرصه بیان احکام و اسرار در این موضوعات بسیار مطلوب خواهد بود و قطعا گفتن روایات و احکام دینی در این مراسم‌ها با توجه به حضور خالصانه افراد در ذهن‌ها خواهد ماند، البته دسته‌بندی این امور با توجه به نیازهای فرهنگی جامعه دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: متاسفانه شیوه و آداب شهرنشینی ما را از بسیاری از سنت‌های اخیر غافل کرده که به طور حتم بیان روایات متناسب می‌تواند موجب خودآگاهی جوانان شود.

لاریجانی افزود: یکی از مسائل پیش روی مراسم‌های اعتکاف این است که این مراسم‌ها نباید وجه سیاسی به خود بگیرد، درست است که دین ما، دین سیاست است اما این مسئله به معنای آن نیست که در نماز هم باید به فکر سیاست باشیم بنابراین انسان باید توقع‌هایی داشته باشد که فقط به خود فکر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از آثار مثبت مراسم‌های اعتکاف موضوع جمع سازی است به طوری که اعتکاف ضمن ظرفیت‌های بالا در حوزه خودسازی در کاهش مشکلات جمعی نیز بسیار تاثیرگذار است از این رو افراد در این مراسم‌ها باید آنقدر رابطه عاطفی پیدا کنند که با وجود اختلاف در برخی امور، همدیگر را تحمل کنند.

در ابتدای این جلسه سیدرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به اهمیت جایگاه مراسم‌های اعتکاف گفت: اعتکاف نماد معنویت در اسلام و ایران است و این مراسم‌ها در توسعه و ترویج امور دینی بسیار تاثیرگذار است البته وظیفه ستاد اعتکاف پرداختن به امور محتوایی و فرهنگی است که خوشبختانه در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی شهر قم دارای 60 مسجد است اما بیشتر مساجد برای برگزاری مراسم‌های اعتکاف مجهز نیستند از طرفی دیگر خوشبختانه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته چندین جشنواره ادبی، علمی و هنری با موضوع اعتکاف برگزار شده و حتی با کمک و همکاری جامعة المصطفی العالمیه در سال گذشته مراسم اعتکاف در 62 کشور برگزار شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 25 بهمن 95، کد مطلب: 95112517618: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین