پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
در حالی که بخش‌هایی از کشور طی هفته‌های اخیر دچار سیلاب شده و امدادرسانی به حادثه دیدگان با مشکل همراه است؛ ظاهرا دولت عزمی برای کاهش حوادث و خسارات ناشی از آن ندارد که غیبت وزار در شورای عالی هلال احمر و نامه‌های اعتراضی بدون پاسخ به رئیس جمهور مؤید این مسئله است.

شعار سال: اردیبهشت ماه امسال بود که امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور درباره سرنوشت نامه به رئیس‌جمهوری در زمینه زیادشدن غیبت‌های سه وزیر کابینه به رسانه‌ها گفته بود: حضور وزیر بهداشت، وزیر امورخارجه و وزیر کشور در شورای عالی هلال احمر بسیار کم است و ارتباط گرفتن نیز بسیار سخت شده است.

البته آنطور که مشخص است نخستین بار اواسط پاییز سال گذشته رئیس جمعیت هلال احمر از یک غیبت مهم از طرف سه وزیر انتقاداتی داشت و حتی عنوان کرده بود: «ما یک مکاتبه‌ای درباره نحوه حضور اعضای شورای عالی با ریاست جمهوری داشتیم. البته وزرا در این دوره کار بسیار سنگینی دارند که انتظار زیادی از آنها نداریم ولی حضورشان می‌تواند کمک کند چون افراد کلیدی دولت هستند هم وزیر خارجه، هم وزیر کشور و هم وزیر بهداشت؛ اینها کسانی‌اند که می‌توانند جمعیت را کمک کنند و با همین نیت هم انتخاب شدند در حالی که می‌توانستند کسان دیگر را انتخاب کنند. ولی به هر حال دنبال این هستیم که حضور آنان را پررنگ‌تر کنیم».

*گلایه از وزرایی که غیبت می‌کنند

حال بعد از یکسال و نیم از ضیایی سرنوشت این مکاتبات را جویا شدیم که وی در ارتباط با عدم حضور وزیر بهداشت امور خارجه و کشور در جلسات شورای عالی هلال‌احمر، اظهار داشت:‌ جلسات شورای عالی هلال هر ماه تشکیل می‌شود که اعضای آن نمایندگان رئیس‌جمهور و وزرا هستند، همچنین آقای نوبخت به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در این جلسات حضور دارد.

وی افزود: دو بار به هیأت دولت اعلام کرده‌ایم که وزرا به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در جلسات شورای عالی شرکت کنند چرا که این شورا جزء معدود شوراهایی بوده که 4 عضو آن نماینده رئیس‌جمهور هستند و در واقع قانون از این طریق می‌خواسته که ارتباط دولت و جمعیت هلال‌احمر را وسیع کند و کمک به این جمعیت افزایش یابد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: در جلسات شورای عالی هلال‌احمر فرد باید به عنوان شخص حقیقی حضور پیدا کند در حالی که در بسیاری از شوراها به طور مثال قائم‌مقام وزیر به جای وزیر می‌تواند در جلسه حضور یابد ولی در شورای عالی هلال چنین مسئله‌ای امکان پذیر نیست این مسئله سبب شده که به دلیل سفر وزرا و یا شلوغ بودن برنامه‌هایشان نتوانند در جلسات شورای عالی هلال‌احمر شرکت کنند.

ضیایی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون دلیلی مبنی بر عدم حضور توسط وزرا و نمایندگان رئیس‌جمهور در جلسات شورای عالی هلال‌احمر اعلام شده است،‌ گفت: وزیر بهداشت تا کنون دو جلسه از شورای عالی هلال‌احمر را شرکت کرده و آقای نوبخت نیز در این جلسات حضور دارند. شخص آقای عارف نیز نماینده رئیس‌جمعیت است و در شورای عالی اقدامات لازم را انجام می‌دهد ولی در کل سه وزیر در ارتباط با شرکت در جلسات اقدام مؤثری انجام نداده‌اند.

وی گفت:‌ سه بار نامه کتبی داده‌ایم که حضور و غیاب افراد را به اطلاع رئیس‌جمهور برسانیم ولی پاسخ کتبی نگرفته‌ایم و اقدام مؤثری جهت شرکت وزرا در جلسات عالی هلال‌احمر انجام نگرفته است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ارتباط با کسری بودجه هلال‌احمر و عدم تحقق آن اظهار داشت: در این زمینه ما مکاتبات زیادی با رئیس‌جمهور داشته‌ایم ولی بسیاری از این مکاتبات را لزوماً علنی نمی‌کنیم تا مردم نگران نشوند ولی از طریق رسمی و اداری پیگیری‌ها را انجام داده و ملاحظه‌ای در این زمینه نداریم ولی باید توجه داشت همه مکاتبات ما علنی نمی‌شود.

ضیایی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون اعتراض رسمی نسبت به عدم تحقق بودجه داشته‌اید یا خیر،‌گفت: ما وضعیت را اعلام می‌کنیم و مکاتبات و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم ولی باید توجه داشت که وضعیت اعتبارات دولت یک مشکل است و منابعی که اعتبارات جمعیت بر اساس آن ساخته شده نیز مشکل دیگر که این مسئله باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت:‌ مشکل دوم در جهت تعامل با سازمان برنامه و بودجه رخ می‌دهد چرا که ما بخش عمده‌ای از منابع داخلی‌مان را از تبصره 10 و 12که مربوط به مدیریت بحران است به دست می‌آوریم و ماهیت آن به طریقی است که به صورت تنخواه در اختیارمان قرار گرفته و در زمان بحران دراختیار دستگاه‌هایی همچون هلال احمر قرار می‌گیرد.

*نباید منتظر بمانیم اتفاقی رخ دهد و بعد اعتبار بگیریم

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: مسئله‌ای که حائز اهمیت است این بوده که هلال‌احمر باید از قبل آماده باشد و نباید منتظر بمانیم اتفاقی رخ دهد و بعد اعتبار بگیریم. باید انبارهایمان پر باشد، ناوگان هلی‌کوپتر آماده و امداد و نجات تکمیل باشد که همه اینها را باید طی سال انجام دهیم و نگذاریم بحرانی رخ دهد و سپس اقدام کنیم.

*برداشت 50 میلیاردی از ذخایر جمعیت هلال احمر

وی عنوان کرد: در جلسه آخر شورای عالی هلال احمر ما تقاضای استفاده از ذخایر جمعیت را کردیم که شورای عالی موافقت کرد که 50 میلیارد تومان از این ذخیره را ابتدا به صورت قرض‌الحسنه برداشت کنیم تا بتوانیم انبارها را شارژ و ناوگان امداد و نجات را تقویت کنیم و اگر هم نتوانستیم، آن را به عنوان سند قطعی بپذیرند، البته امیدواریم بشود که آن مبلغ را دوباره جایگزین کرده تا ذخایر کاسته نشود.

ضیائی گفت: سال گذشته نیز 50 میلیارد تومان از ذخایر هلال احمر برداشته شد و باید توجه داشت که همه توانمان را در ایفای مأموریت‌ها انجام می‌أهیم و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند حتی کمبودها با فداکاری امدادگران و جوانان داوطلب جبران می‌شود و با رایزنی‌هایی با دولت و مجلس تلاش می‌کنیم اعتبارات را بگیریم و سال آینده مشکلات برطرف شود.

*انتصابات در هلال احمر سیاسی نبوده است

وی در ارتباط با انتخاب دبیرکل این جمعیت گفت:‌آقای محمدیون از خود جمعیت بوده و سابقه موضع‌گیری سیاسی ندارد همه انتصابات در جمعیت هلال‌احمر داخلی انجام گرفته و جابه‌جایی سیاسی نبوده رئیس سازمان داوطلبان پس از 5 سال فعالیت به عنوان مشاور انتخاب شدند و این مسائل هیچگونه موضع‌گیری سیاسی نداشته است.

*امداد رسانی و مردمی که گلایه‌مندند

در اثر بارندگی‌های شدیدی که طی هفته گذشته استان بوشهر و کرمان و فارس را در بر گرفت، تاسیسات شهری و زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری از شهرها و روستاهای این استان‌ها از بین رفت.

این بارش‌ها که در نوع خود در طی 15 سال گذشته بی‌نظیر گزارش شده سبب شد که جنوب استان بوشهر با مشکلات عدیده‌ای همراه باشد.

این بارش‌ها که به شکل باران و به راه افتادن سیل بوده سبب شد که 8 شهر استان بوشهر با تعدادی انبوهی از روستاهای این استان هم اکنون در معرض سیل قرار گیرند به گونه‌ای که شهرستان‌های جم، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

حالا مردم حادثه دیده مانده بودند و امدادگران با دست خالی، به طوری که سخنگوی هلال احمر معتقد است؛ کمترین تجهیزات برای امدادگران هلال‌احمر در نظر گرفته شده و شاید بتوان گفت نسبت به امدادگران خارج از کشور از امکانات حداقلی برخورداریم.

*سرنوشت مدیران اتوبوسی

مسئولان هلال احمر از نبود یا کمبود بودجه‌های دولتی گلایه می‌کنند. بودجه‌هایی که یا نمی‌رسند یا دیر می‌رسند ولی علیرغم مشکلاتشان اعتراض واضحی به این مسئله نداشته و گزارشات مربوط به این مسئله که به دلیل کمبود بودجه دچار مشکلات جدی شده‌‌اند را کذب می‌دانند. ضیایی می‌گوید: ما نه اتوبوسی آمده‌ایم و نه اتوبوسی می‌رویم؛ از ملامت‌ها نمی‌هراسیم؛ چراکه این حرف‌ها کف روی آب است.

اما باید دید چرا مسئولان هلال احمر به جای اعتراض محکم نسبت به بی‌توجهی‌های دولت تدبیر و امید که اقدامات امدادگران را با چالش همراه کرده به سمت و سوی دیگری رفته و با کذب خواندن گزارشات واصله سعی در چشم پوشی کم کاری دولت و وزا دارد.

حسن روحانی در 17 دی‌ماه سال 93 به مدت 4 سال امیر محسن ضیایی را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر منصوب کرد در این مدت هلال احمر با مشکلات بودجه‌ای زیادی همراه بوده و این نهاد با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده است؛ چالش‌هایی که هرچند مدیران هلال احمر در تلاش جهت رفع آن بوده ولی حوادث و بحران‌ها گویای مسئله‌ دیگری هستند. مسئله‌ای که مؤید نبود عزم جدی دولت جهت کمک رسانی به مردم حادثه دیده است.

*ادعایی که با بی‌تدبیری دولت تداوم نخواهد داشت

محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌هایی که با مسئولان جهت رفع مشکلات مالی هلال‌احمر داشته‌اند، گفت: اخیرا با مسؤلان کشوری در این باره جلساتی داشته‌ایم. ان‌شاءالله مشکلات مالی هلال‌احمر رفع شود. اگر هم رفع نشد، کسانی دیگر بیایند و هلال‌احمر را با 10 هزار نیرو و همچنین 50 هزار نیروی داوطلب بچرخانند. البته قول داده‌اند مشکلات حل شود. امیدواریم هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام شود، چراکه هلال‌احمر باید در مناطق دور افتاده خدمت‌رسان باشد؛ در مجموع مشکلی از جهت انبارها نداریم. اما این ادعای من با روند کنونی تدوام نخواهد داشت.

*فوت 150 هزار نفر در کشور به دلیل سیل و زلزله

به گفته کارشناسان و محققان 45 نوع رخداد طبیعی در دنیا وجود دارد و ایران در حوزه حوادث طبیعی از 10 کشور حادثه خیز محسوب می شود.

همچنین معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور چندی پیش اعلام کرد که در 30 سال در کشور 150 هزار نفر بر اثر سیل و زلزله کشته شده اند و با توجه به بررسی های صورت گرفته در 97 درصد از کشور بستر وقوع زلزله با شدت متوسط یا بالا وجود دارد همچنین حدود 80 درصد مناطق در کشور گرم و خشک بوده و زمینه بروز پدیده گرد و غبار نیز فراهم است.

حالا باید دید آیا دولت و کابینه آن عزمی برای کاهش حوادث کشته‌های ناشی از آن دارد و یا نگاهش همچنان به سمت و سوی دیگر است؟!

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری مشرق ، تاریخ انتشار: 1 اسفند 1395، کد مطلب: ۶۹۳۰۱۲:www. mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین