پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
یک استاد علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اینکه امروزه نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های علمی و پژوهشی و هنری بیش از گذشته و با آهنگ سریع‌تر انجام می‌شود، گفت: زدوده شدن نگاه مردانه و میدان دادن به زنان از مصادیق این امر است.
شعارسال: ندا شفیعی در همایش زن در تاریخ محلی خوزستان که هفتم اسفندماه در سالن دکتر پاک‌سرشت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نقش و جایگاه زن در جامعه، از منظر فرهنگی و ایدئولوژیک و یا از منظر شرایط زیستی قابل‌بررسی است.

وی افزود: در بافت سنتی عشایری، زن مهم‌ترین نقش را در اداره امور خانواده بر عهده داشته و به این دلیل از ایفای نقش در عرصه جامعه و فرهنگ عمومی بازمانده است.

وی در پاسخ به این سؤال که زنان در تاریخ محلی خوزستان چه جایگاه و موقعیتی داشته‌اند؟ اظهار کرد: زنان نه‌تنها در خوزستان، بلکه در کل تاریخ گذشته ایران هم به دلیل شرایط زیستی و هم به دلیل نگاه مردانه کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند.

این دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: از دوران نوسازی جدید ایران به‌تدریج زنان به عرصه علمی - اجتماعی و فرهنگی - هنری وارد شدند و در بسیاری از موارد نام ماندگاری از خود بر جای گذاشتند.

شفیعی ادامه داد: در خوزستان به دلایل بافت سنتی -عشیره‌ای امکان حضور زنان کمتر فراهم شد اما پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از حضور و نقش‌آفرینی زنان را در خوزستان رقم زد.

وی با اشاره به اینکه زن در ساختار اجتماعی و حکومتی کاملاً مردانه، که وظیفه اصلی آن جنگ و لشکرکشی بود نقشی نداشت، گفت: زن فراموش‌شده تاریخ و مورخان است و متاسفانه حتی در پژوهش‌های تاریخی خوزستان و آرشیوها اثر چندانی به چشم نمی‌خورد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد: کتاب تاریخ مذکّر به نکته‌ای مهم اشاره دارد. از نظر نویسنده اصولاً تاریخ ایران، تاریخی مردانه است و مردان آن را نوشته و هر جا وصفی و کاری است، آن را در قامت مردان دیده‌اند.

شفیعی ادامه داد: وجود برخی زنان در این زمان و به شهرت رسیدن آن‌ها گویای توان نقش‌آفرینی زنان است، اما این موارد اندک از زنان، در کلیت تاریخ ایران و خوزستان جایی را پر نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: این آمارها پس از انقلاب اسلامی تا حدی بهبودیافته است، خصوصاً در دوران دفاع مقدس زنان به نقش‌آفرینی شگرفی دست یافتند، اما همچنان تا حضور پررنگ زنان در قسمت‌های مدیریتی و سایر بخش‌های علمی - پژوهشی راه درازی در پیش داریم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: تا پیش از دوران نوسازی و تجدد در ایران، زن در جامعه خوزستان نقش قابل‌تأملی ندارد. این امر نه به دلیل فقدان قابلیت در زن‌ها، بلکه به دلیل شرایط بسته و عدم امکان حضور زنان در جامعه از سوی مردان بوده است.

شفیعی بیان کرد: بااین‌حال، زنان در خوزستان و در چارچوب نظام کوچ‌نشینی، نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند؛ اما در نظام تصمیم‌گیری، چه در نظام ایلی جایگاه چندانی نداشته و اصولاً مورد مشورت قرار نمی‌گرفتند.

وی عنوان کرد: نگاه مردانه به تاریخ‌نویسی و عدم توجه به نگاهی تحلیلی و جامعه شناختانه نیز باعث غفلت در پرداختن به زن و نقش آن گردیده است. آنچه امروز پیش روی ماست، توجه بیشتر زنان به نقش و تأثیر خودشان هست.

این استاد ارتباطات و علوم اجتماعی با اشاره به اینکه زنان باید بدون افراط ‌و تفریط به‌دنبال اثبات شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی خود باشند، اضافه کرد: به‌طورکلی شرایط زندگی امروزی و تغییرات ساختاری در زیرساخت‌های کار و زندگی، ورود به عصر اطلاعات و ارتباطات، امکان حضور بیشتر زنان را فراهم ساخته است.

شفیعی بیان افزود: امروزه کار و فعالیت‌ها برخلاف گذشته ، اکثراً از حالت یدی و بدنی خارج گردیده و تفکر و خلاقیت و عصر نوین اینترنت فرصت بی‌نظیری برای زنان فراهم ساخته است که باید زنان با تلاش و اثبات شایستگی‌های خود، نقش خویش را در بهروزی و رشد و توسعه ایران عزیز اثبات کنند.

وی ادامه داد: نقش زن در اداره امور خانواده و تربیت فرزندان و روح بخشیدن به کانون خانواده نباید کمرنگ شود چراکه هرچه موفقیت داریم مرهون مادری کردن مادرانمان و نه صرفاً فعالیت اجتماعی زنان است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: خوشبختانه با بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطات، زنان می‌توانند حضور پررنگ و بدون نیاز به رها کردن محیط خانه و خانواده در جامعه داشته باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395، کدخبر: 95120805043 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین