پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
وزیر نیرو با بیان اینکه 1.4 میلیارد مترمکعب از مجموع 1.8 میلیارد مترمکعب سیلاب های اخیر کشور پشت سدها ذخیره شد، افزود: اگر برخی سدها نظیر سلمان فارسی استان فارس نبود، شاید امروز از برخی شهرها اثری نمی یافتیم.

شعارسال: «حمید چیت چیان» روز دوشنبه در نخستین همایش بین المللی تغییر اقلیم در محل وزارت نیرو افزود: تغییر اقلیم یعنی تغییرات بلندمدت شرایط آب و هوایی که همه ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته چیت چیان، این تغییر می تواند حتی تهدیدی برای زندگی نسل حاضر و نسل های آینده باشد.

وی بیان داشت: دلیل اصلی تغییرات اقلیمی انتشار گازهای گلخانه ای عنوان می شود که می تواند به پدیده هایی نظیر خشکسالی ها، وقوع طوفان های مختلف و سیلاب ها و ... منجر شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مقایسه با دو دهه گذشته کاهش 10 درصدی بارش ها در کشور مشاهده می شود، افزود: حدود 1.5 درجه دمای کشور افزایش یافته و این مساله 25 میلیارد مترمکعب تبخیر منابع آب و از دسترس خارج شدن آنها را به دنبال داشته است.

چیت چیان گفت: افزایش 20 درصدی روان آب ها، کاهش 15 درصدی حجم آب های زیرزمینی، کاهش بارش برف در قیاس با باران، افزایش 200 متری خط تراز برف در ارتفاعات و کاهش پایداری منابع برف، افزایش تعداد دفعات باران های غیرموثر کمتر از پنج میلیمتر از جمله نشانه های این تغییر اقلیم در ایران است.

وزیر نیرو افزود: در نتیجه این پدیده، امروز در اغلب شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب مواجه ایم و با رشد جمعیت و کاهش بارش ها این موضوع پیچیده تر شده است.

وی اظهار داشت: بروز این پدیده ها در استان های خوزستان، فارس و هرمزگان زندگی مردم را تحت فشار قرار داده است.

چیت چیان بیان کرد: خشک شدن تالاب ها، تشدید پدیده گرد و غبار در استان های جنوبی و غربی کشور و حتی شهرهای مرکزی سایر پیامدهای پدیده تغییر اقلیم در کشور است.

وی توضیح داد: این پدیده همراه با افزایش رشد جمعیت، تاثیرات پردامنه ای را در بخش های مختلف زندگی مردم داشته که نخستین آنها مساله سلامت افراد است و علاوه بر آن بر اقتصاد جامعه تاثیرگذار شده است.

این عضو دولت یازدهم با اشاره به منفی شدن تراز آب های زیرزمینی در برخی مناطق کشور که عمق برخی چاهها به بیش از 500 متر رسیده، از مشکلات بوجود آمده در اقتصاد کشاورزی خبر داد که می تواند با خود اثرات اجتماعی نظیر مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، گسترش سکونتگاه های غیر رسمی، اختلاف بین استان ها و حتی شهرستان ها در یک استان و مناطق گوناگون در یک شهر و منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز جهان با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و در این راستا باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.

چیت چیان بر لزوم اصلاح برنامه ها از سوی مدیران همسو با این پدیده و نتایج آن تاکید کرد و گفت: سازگاری با این شرایط نخستین راهکاری است که در کشورهای مختلف جهان برای مقابله با تغییر اقلیم پیشنهاد می شود.

وی افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، توسعه فناوری های متناسب با تغییرات اقلیم (که نیازمند تغییر اساسی در استفاده از فناوری هاست) و مدیریت مخاطرات سوانح و بلایا دیگر راهکارهای این مساله است.

وزیر نیرو با اشاره به پیوستن ایران به معاهده «کاپ 21 پاریس» و کاهش گازهای گلخانه ای تصریح کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تلاش برای رساندن ظرفیت آن به 7500 مگاوات تا سال 2030 میلادی از جمله اقدام های انجام شده توسط وزارت نیرو در این مسیر است.

به گفته وی، اینک 16 درصد از مجموع 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور از انرژی های برقابی و بادی تامین می شود.

چیت چیان تصریح کرد: ارتقاء بازدهی نیروگاه های حرارتی، استفاده از توربین های کلاس F، مدیریت مصرف آب و انرژی، جمع آوری گازهای فلر توسط وزارت نفت، تجدیدنظر در فعالیت های سازه ای و کنار گذاشته شدن 50 سد از برنامه ساخت، ابلاغ آب قابل برنامه ریزی در همه 609 دشت کشور و تعیین حداکثر آب مورد استفاده در بخش های مختلف، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و کاهش سالیانه 11 میلیارد مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی از جمله این اقدامات بوده است.

در ادامه «علی خاکی صدیق» رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: تغییرات در زندگی انسان ها دینامیکی بسیار سریع دارد.

به گفته وی، مهندسی تغییرات و اصلاح و بهینه سازی آنها نیازمند شناخت پیچیدگی های موجود تغییرات است که مشخصه های آن تداخل درونی و بیرونی و رفتار شبکه ای است.

خاکی صدیق افزود: تغییر اقلیم فرآیندی پیچیده است که بخشی از آن حاصل دخالت های انسان است.

وی با اشاره به نقشی که دانشگاه ها می توانند در فرآیند تغییراقلیم داشته باشند، افزود: در این راستا نیازمند آموزش مهندسان و پژوهشگران هستیم.

این همایش دو روزه با شعار «تغییر اقلیم، مدیریت آب و نجات زمین» فردا (سه شنبه) با برگزاری آئین اختتامیه به کار خود پایان می دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 9 اسفند 1395، کدمطلب: 82445953 (5859510) ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین