پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی با بیان اینکه حدود یک ماه پیش قرارداد خرید تضمینی برق برای ساخت نیروگاه در ایران انجام شده و دو ساختگاه آن نیز مشخص شده است، گفت: قرار شده است شرکت یونیت ترکیه بر روی تأمین مالی و تأمین قطعات دو نیروگاه ساوه و زاهدان متمرکز شود.

شعار سال:محسن طرز طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت یونیت ترکیه اجرایی شد؟ گفت: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته مقرر شده است که کار پیش برود و در مسیر اجرای خود قرار بگیرد. در حال حاضر بحث تأمین مالی پروژه است که امید است بتوانیم آن را انجام دهیم. بنابراین به زودی مذاکرات با یونیت ترکیه و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برای تضمین خرید برق تولیدشده از هفته آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: دو ساختگاه این قرارداد انجام شده است و قرار است مسائل مالی و اجرایی آن پیش برود که اگر این اقدام صورت گرفت، بر روی 2 هزار مگاوات تمرکز شود که این دو نیروگاه فعلاً نیروگاه ساوه و دیگری در زاهدان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی در پاسخ به این سوال که آیا جو رسانه‌ای باعث شده است که این طور بی‌سروصدا قرارداد یونیت اجرایی شود و آیا حجم قرارداد نسبت به روزهای ابتدایی کاهش یافته است، گفت:‌ قرار است فعلاً این دو نیروگاه ساخته و قطعات آن از زیمنس آلمان تأمین شود. اگر وزارت نیرو از این دو نیروگاه رضایت داشت، درباره 3000 مگاوات باقی‌مانده، دولت و کشور تصمیم نهایی در خصوص ادامه یا قطع همکاری با یونیت را اتخاذ خواهند کرد.

طرز طلب ادامه داد: در یک ماه گذشته قرارداد خرید تضمینی برق این دو نیروگاه انجام شده است و پیمانکار 6 ماه فرصت دارد بعد از قرارداد خرید تضمینی برق، مسائل مالی را به نتیجه برساند.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی دو نیروگاه یادشده از نوع کلاس اف و اچ هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل اتفاقات رخ‌داده در چند ماه گذشته، تدبیر بر این شد فعلاً حجم ساخت نیروگاه در ایران کاهش یابد و این موضوع به صورت تدریجی و پله‌ای انجام شود و اگر رضایتی حاصل شد بعداً در مورد ادامه همکاری تصمیم‌گیری شود.

* نیروگاه جایگزین شهر ری را ایرانی‌ها با مشارکت ژاپنی‌ها احداث می‌کنند

طرز‌طلب در پاسخ به اینکه از چه تاریخی نیروگاه جایگزین شهرری احداث خواهد شد گفت: ژاپنی‌ها به ایران آمده و در حال مذاکره برای ساخت نیروگاه جایگزین شهرری هستند که امیدواریم قرارداد آن تا اردیبشت‌ماه سال 96 انجام شود، اما چون این نیروگاه در فصل تابستان به شبکه برق کمک می‌کند، مقرر شده به محض اینکه نیروگاه جدید وارد مدار شد، نیروگاه فرسوده شهرری را کنار بگذاریم.

وی یادآور شد: پیشنهاد جدید فنی و مالی برای ساخت نیروگاه جدید داده شده است و ما درخواست مجوز را به شورای اقتصاد ارائه کرده‌ایم. بنابراین قرار است نیروگاه جدید به ظرفیت 1050 مگاوات در دو فاز احداث شود.

*ساخت نیروگاه بخاری 1400مگاواتی سیریکبا همکاری دولت روسیه

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: با همکاری دولت روسیه نیروگاه بخاری 1400مگاواتی سیریک و پست فشارقوی بلافصل آن طی5 سال آینده در استان هرمزگان احداث خواهد شد.

وی افزود: شرکت مهندسی تکنوپروم اکسپورت روسیه به عنوان پیمانکار نیروگاه و پست فشارقوی GIS بلافصل آن با همکاری پیمانکاران و سازنندگان ایرانی، این نیروگاه بخاری را در جنوب شرقی هرمزگان در ساختگاهی به مساحت 199 هکتار راه اندازی می کند.
طرزطلب خاطرنشان کرد: این نیروگاه بخاری در 4واحد بخاری 350مگاواتی با راندمان حدوداً 45درصد، 1400 مگاوات برق تولید خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: این نیروگاه بخاری از نظر فناوری از نوع پیشرفته و بویلر آن فوق بحرانی است.
طرزطلب افزود: تامین مالی این پروژه از محل تسهیلات یک میلیارد و دویست میلیون یورویی دولت روسیه به دولت ایران صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت گرفته و برای تامین آب شیرین مصرفی نیروگاه نیز، ساخت آب شیرین کنی با ظرفیت حدوداً 200مترمکعب در ساعت مدنظر قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: مدت زمان کل قرارداد 55 ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور، 41ماه پس از شروع قرارداد در نظر گرفته شده است.
طرزطلب خاطرنشان کرد: به منظور تامین آب شرب مردم بندرعباس و منطقه مکران، آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100هزار مترمکعب در روز با استفاده از دود خارجی این نیروگاه احداث خواهد شد که موجب افزایش راندمان نیروگاه نیز خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کد مطلب: 13951130000778، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین