پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
بیست و چهار ثانیه بیشتر نیست. بیست و چهار ثانیه‌ای که در آن لحظات کتک خوردن مسافران ایرانی به دست مأموران مرزی ترکیه در گوربولاغ را نشان می‌دهد.

شعارسال: مردی با پلیور طوسی، باتوم به دست به سمت مرد ایرانی که کاپشن مشکی به تن دارد می‌رود و او را میهمان چند ضربه محکم باتوم می‌کند. نکته تأسف آور دیگر در این چند ثانیه کوتاه، صدای خنده‌هایی است که به گوش می‌رسد و اینکه کسی نسبت به این برخورد ناشایست واکنشی نشان نمی‌دهد.

این فیلم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری و رسانه‌های مختلف دیگر منتشر و دست به دست شد و کاربران و مسوولان گوناگون نسبت به آن واکنش نشان دادند. در نهایت نیز موجی از اعتراضات در محافل دیپلماتیک جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

همچنین شایعات و نقل قول‌ها و... بعد از انتشار این فیلم بود که به سرعت منتشر و نقل محافل می‌شد. از جمله آنکه برخی منابع به نقل از معاون سیاسی استانداری آذربایجان غربی نوشتند مرز با ترکیه بسته خواهد شد! با وجود تمام شایعات و گفت و گوها و رایزنی‌های صورت گرفته شده، مأمور عامل ضرب و شتم شهروندان ایرانی در مرزهای ترکیه اخراج شد و فعلاً آتش خشم و ناراحتی تا حدودی با انتشار این خبر فروکش کرد.

*******************

مرز بازرگان-گوربولاغ مهم‌ترین مرز زمینی ایران و ترکیه است که در منتهی‌الیه شمال غربی کشورمان واقع شده. گفته می‌شود این اتفاق تلخ در این فضا رخ داده و بلافاصله بعد از انتشار تصاویر بود که سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت و گویی با ایرنا انجام داد.

آقای محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از پیگیری جدی فیلم ضرب و شتم و بی‌احترامی به اتباع ایرانی در مرز بازرگان (گوربولاغ ترکیه) خبر داد. طاهریان فرد گفت: «صحت این فیلم هنوز تأیید نشده و در دست بررسی است

او حفظ و حراست از حقوق و احترام ایرانیان را از جمله دغدغه‌های مهم کارگزاران کشورمان در نمایندگی‌های خارجی عنوان کرد و افزود: «از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم تا اگر شکایتی در این رابطه دارند به دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در ترکیه و یا مراجع مرتبط در داخل ایران اطلاع دهند تا به طور قاطع پیگیری شود. وزارت امور خارجه ایران اجازه بی‌احترامی به اتباع ایرانی در کشورهای همسایه نداده و نسبت به هر گونه بی‌احترامی و ضرب و شتم واکنش متناسب و برابر قوانین و عرف روابط بین‌المللی نشان خواهد داد

ورود مجلس به بررسی صحت و سقم اهانت به اتباع ایرانی در مرز ترکیه

دیدن این تصاویر دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. به ویژه وقتی که یک ایرانی و هموطن اینطور مورد اهانت مسوولان مرزی کشور همسایه قرار می‌گیرد.

به همین دلیل نمایندگان مجلس نیز نسبت به این فیلم واکنش نشان دادند. از جمله آقای حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، از پیگیری درباره فیلم منتشرشده ضرب و شتم و بی‌احترامی به اتباع ایرانی در مرز «گوربولاغ» ترکیه خبر داد و گفت: «البته در پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون صحت‌وسقم این فیلم از سوی مقامات وزارت خارجه تائید نشده است. پس از پیگیری‌ها از سوی دستگاه دیپلماسی قرار است گزارشی دراین‌باره به کمیسیون امنیت ملی راجع به صحت‌وسقم اتفاق رخ‌داده در مرز بازرگان برای ایرانیان ارائه شود. مجلس شورای اسلامی اجازه بی‌احترامی به اتباع ایرانی در کشورهای همسایه را نخواهد داد و نسبت به هرگونه بی‌احترامی و ضرب و شتم واکنش متناسبی نشان می‌دهد

مأمور خاطی شاغل در مرز گوربولاغ ترکیه اخراج شد

آنطور که خبرها حکایت می‌کند، بعد از واکنش‌های صورت گرفته شده، مأمور باتوم به دست از کار اخراج شده است. به گزارش فارس، در پی انتشار فیلمی مبنی بر بدرفتاری و بی‌احترامی یک مأمور ترک به اتباع ایرانی در مرز گوربولاغ ترکیه و پیگیری مقامات دیپلماتیک کشورمان در آنکارا و اعلام مراتب اعتراض نسبت به عدم رعایت شئون اخلاقی و بی‌احترامی از سوی برخی مأموران مرزی ترکیه نسبت به مسافران ایرانی به مقامات مسوول وزارت امور خارجه ترکیه، طبق اظهارات یک دیپلمات ترک، مأمور خاطی شاغل در مرز گوربولاغ از کار اخراج شد.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

بعد از انتشار این ویدئو در شبکه‌های مجازی بود که کاربران نسبت به این واقعه واکنش‌های گوناگونی نشان دادند. عده‌ای این برخورد را اولین برخورد زشت مأموران مرزی کشور ترکیه نمی‌دانستند و عده‌ای معتقد بودند که برخی از مسافران به دلیل رفتار غلط خود باعث می‌شوند که با آنها چنین رفتار زننده‌ای صورت بگیرد. در ادامه به برخی از این واکنش‌ها اشاره می‌کنیم.

این بی احترامی‌ها بوده. من بارها درباره این بی احترامی‌ها شنیده‌ام. این فیلم هم دیدم و واقعاً تأسفبار است چنین اتفاقاتی. پاسپورت ایرانی و شخص ایرانی هر روز در مجامع بین المللی بی‌اعتبارتر از قبل می‌شود...

متأسفانه ازاین اتفاقات زیاد می‌افتد و مسوولان ما فقط از خود خویشتنداری نشان می‌دهند. دولت باید جوابگوی این همه بی‌احترامی به هموطنانمان باشند.

۵ سال می‌شود که دائماً از مرز گوربولاغ رفت‌وآمد می‌کنم. جدا از مسافران توریستی و دانشجویان یک عده افراد قاچاقچی ایرانی هستند. هر روز از آنجا جنس می‌آورند و می‌برند. کلاً این افراد نظم آنجا را بهم ریخته‌اند و اصلاً از هیچ کس ترسی ندارند و نهایت بی‌احترامی به مسافران و دانشجویان را از خودشان نشان می‌دهند بدون رعایت نوبت. مثلاً بی نوبت اول صف می‌آیند و هر کس هم اعتراض کند او را می‌زنند. بعضی وقت‌ها هم بدون مهر پاسپورت رد می‌شوند و مأمورای ترک را عصبانی می‌کنند. به طوری که هرچه او را از پشت صدا می‌کنند اصلاً از هیچ کس ترس ندارند. بعضی از آنها تمام وجودشان را پر از سیگار می‌کنند و مأموران اتفاقاً با دانشجویان و مسافران عادی و خیلی محترمانه برخورد می‌کنند. واقعاً بی‌انصافی است اصل جریان را ندانسته و بد قضاوت کنیم.

دولت مردان ما که کار مثبتی در رابطه با حفظ شأن ایرانی انجام نمی‌دهند. پس بهتر است خود ملت ایران کالای ترکیه را تحریم کنند و به جای گردش در ترکیه در ایران بگردند تا پول به جیب ایرانی ریخته و برای جوانان اشتغال ایجاد شود.

ما رفتارمان را بلد نیستیم وگرنه اگر باشخصیت و با فرهنگ ایرانی برخورد کنیم آنها جرأت توهین به ما را نخواهند داشت.

شما ببینید اگر این کار را ایرانیان با اتباع ترک می‌کردند چه می‌شد؟

تا به‌حال یادم نمی‌آید که وزارت خارجه کشورمان به خاطر بی‌احترامی به اتباع متبوعش در خارج از کشور کاردار یا سفیر آن کشور را خواسته و به او تذکر داده باشد !؟ کشورهای پیشرفته را ببینید تا به اتباع‌شان بی‌احترامی می‌شود بلافاصله از طرف وزارت خارجه آنها عکس‌العمل می‌بینند و شعار مردم محور هم نمی‌دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار خبر 14 اسفند 1395، کدمطلب: 450994 ،www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین