پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
به باور تحلیلگر الجزیره خلأ قدرت پس از شکستهای داعش در عراق و سوریه باعث بروز تنش میان تهران و آنکارا به عنوان دو قدرت منطقه‌ای شد.

شعار سال: به نقل از الجزیره، کارشناسان ترکیه‌ای معتقدند تنش‌های دیپلماتیک میان ترکیه و ایران به دلیل ارتباطات عمیق اقتصادی میان طرفین به درگیری نظامی منتهی نخواهد شد.

با توجه به رقابت هردو کشور برای افزایش ضریب نفوذ در منطقه، پیروزی دولت اسد در حلب و همچنین شکست داعش در عراق باعث بروز تنش‌هایی میان تهران و آنکارا شده است.

آتیلدا یسیلادا کارشناس مسائل سیاسی از ترکیه دراین باره به الجزیره گفت: این رقابت مدتها بود که همانند آتشی در زیر خاکستر بود. تحولات اخیر در سوریه و عراق باعث شد که دو کشور رویکردی تهاجمی‌تر علیه یکدیگر اتخاذ کنند.

وی در ادامه گفت: ترکیه به مانند حامی سنی‌ها در منطقه عمل می‌کند و این درحالی است که ایران به دنبال گسترش حلقه نفوذ شیعه از تهران تا لبنان است. از این رو بروز درگیری میان این دو قدرت منطقه‌ای اجتناب ناپذیر است.

به اعتقاد این کارشناس ترک پس از شکستهای داعش در سوریه و عراق و ایجاد یک خلأ قدرت در مرزهای جنوب شرق ترکیه، تهران و آنکارا بر سر جانشینی نیروی برتر در این مناطق با یکدیگر درگیر شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، و مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، اخیراً تهران را به فرقه‌گرایی در منطقه متهم کرده بودند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، در واکنش صریح به مواضع ضد ایرانی اخیر مقامات عالی‌رتبۀ آنکارا، «ترکیه را همسایه‌ای کم‌حافظه و قدرناشناس» عنوان کرده است.

ترکیه از شروع بحران سوریه با حمایت از تروریست‌ها نقش عمده‌ای در طولانی کردن جنگ داشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 9 اسفند 95، کد مطلب: 1340741: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
ترکیه اینقدر تنش داخلی داره، چطور داره این خبط رو مرتکب می شه؟
ساختار میت بعنوان بازی حامی دولت ترکیه بشدت صدمه دیده و غیر قابل اتکا شده(میت= سازمان امنیت ترکیه)
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین