پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
با توجه به این که انجمن های علمی به عنوان کانون های تفکر و ارکان اصلی مدیریت دانش محسوب می شوند ، لذا می توانند نقش عمده ای در توسعه علمی کشور و دست یابی به نوعی جایگاه مرجعیت علمی ایفا نمایند. بر این اساس، رابطه متقابل توسعه انجمن های علمی و توسعه یافتگی حوزه های برنامه ریزی و سیاستگذاری در کشور، غیر قابل کتمان است .

شعار سال: با توجه به این که انجمن های علمی به عنوان کانون های تفکر و ارکان اصلی مدیریت دانش محسوب می شوند ، لذا می توانند نقش عمده ای در توسعه علمی کشور و دست یابی به نوعی جایگاه مرجعیت علمی ایفا نمایند. بطوریکه در اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی نیز جایگاه ویژه ای برای آنها منظور شده و مسئولیت سنگینی بر عهده آنها گذاشته شده است که در صورت هدایت صحیح و تحقق آنها ، این سازمان های مردم نهاد می توانند نقش عمده ای را در شناسایی، هدایت، نظارت و راهبری تحقیقات نیاز محور در کشور ایفا نمایند . نقش انجمن ها در نقشه جامع علمی کشور و برنامه های توسعه ای (بعنوان نمونه برنامه توسعه پنجم) به شرح زیر تدوین و ابلاغ گردیده است.

الف- نقش انجمن ها در نقشه جامع علمی کشور

-1ساماندهی و تقویت انجمن ها و جمعیت های علمی به منظور ایفای نقش مرجعیت علمی و ارتقای مشارکت در تصمیم سازی ها و توسعه و ترویج و انتشار علم و فناوری.

-2طراحی سازوکار لازم برای بهره مند ساختن سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های کلان کشور از پژوهش های تأیید شده در مراجع معتبر علمی از جمله فرهنگستان ها و مؤسسات و کانون های تفکر و انجمن های علمی مرتبط.

-3حمایت از برگزاری همایش های تخصصی توسط انجمن ها و جمعیت علمی به ویژه در حوزه های اولویت دار و تسهیل واگذاری نشریات علمی و تخصصی به آنها.

-4ایجاد نهادهای رصد علم و فناوری در حوزه های اولویت دار با مشارکت انجمن های علمی و مراکز دانشگاهی و مؤسسات غیر دولتی

ب نقش انجمن ها در برنامه توسعه پنجم

-1 ایجاد ساز و کارهای مناسب برای افزایش سهم مشارکت انجمن های علمی، نخبگان و استعدادهای برتر در تصمیم سازی ها و مدیریت کشور؛

-2 ایجاد ساز و کار لازم برای مشارکت انجمن های علمی، نخبگان و دانشمندان کشور در همایش ها، کنفرانس ها و مجامع علمی و پژوهشی بین المللی و برتر جهان و بهره گیری از توانمندی های دانشمندان و نخبگان ایرانی در جهان و فراهم کردن فرصت های مطالعاتی مناسب در داخل و خارج کشور؛

-3 از انجمن های علمی، حمایت مالی به عمل خواهد آمد.

لذا با توجه به گستردگی انجمن ها در سطح کشور و کارکرد و ظرفیت های انجمن های علمی، به نظر می رسد که انجمن ها در بسیاری از حوزه های فعالیت دانشگاه ها، پارک های علمی و فناوری، مراکز رشد و قطب های علمی می توانند همراه مدیران به جامعه علمی و همچنین به مردم عزیز کشور خدمت کنند که برخی از حوزه های همکاری آنها با مراکز علمی پژوهشی به شرح زیر می باشد.

.1 تدوین دوره­ های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور

.2 برگزاری همایش­ های ملی و بین المللی

.3 انتشار نشریات با مجوز علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی

.4 اصلاح و بازنگری و تألیف کتاب های دانشگاهی

.5 برگزاری مسابقات علمی و دانشجویی

.6 هدفمند و کاربردی نمودن پایان نامه در دوره­ های تحصیلات تکمیلی

.7توسعه همکاری­ های علمی با مجامع بین المللی

.8 برگزاری کارگاه­ های آموزشی تخصصی

.9دعوت از نخبگان علمی خارج از کشور جهت ارائه سخنرانی­ های علمی

.10 مشاوره و نظارت و ارزیابی دوره ­های تحصیلات تکمیلی موجود

.11توسعه آزمایش­گاه­ های مرجع در دانشگاه ­ها

.12 تدوین سند راهبردی جهت ارتقاء دانشگاه در حوزه­ های مرتبط با انجمن

.13مشاوره در خصوص تقویت ارتباط دانشگاه و نیازهای جامعه

.14 ایجاد قطب­ های علمی

.15 ایجاد مراکز مرجع ارزیابی

.16 نظارت و مشاوره در طراحی و اجرای طرح های کلان ملی

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کمیسیون انجمن های علمی ایران، تاریخ ، کد مطلب:: www.isacmsrt.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین