پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به ارزیابی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور گفت: در سال ۹۲ تنها دانشگاه شریف در بین دانشگاه‌های برتر جهان بوده است ولی در حال حاضر ۱۳ دانشگاه کشور در این رتبه‌بندی قرار دارند. در این بین، درخشش دانشگاه علم و صنعت بسیار زیاد می باشد.

شعار سال: حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در نشست معاونان امور بین‌الملل مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گفت: ارزیابی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صورت گرفته و در این ارزیابی شاخص‌های مهم رتبه‌بندی دنیا مورد توجه قرار گرفتند و از کارشناسان نیز نظرخواهی شد، به‌طوری‌که در دانشگاه‌ها 12 شاخص، پژوهشگاه‌ها 8 شاخص و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد 4 شاخص مدنظر قرار گرفته شد.

وی افزود: 52 دانشگاه، 17 پژوهشگاه و 25 پارک علم و فناوری بررسی شد و در این ارزیابی مراکز آموزشی و پژوهشی پیشرفت بهتری نسبت به سال گذشته داشتند.

سالار آملی اظهار داشت: کشور آمریکا در حال حاضر یک میلیون و 43 دانشجوی خارجی دارد که 30 میلیارد دلار از محل شهریه کسب درآمد می‌کند و جذب یک دانشجو نیز برابر جذب 10 تا 15 توریست است، به‌طوری که کشورهای آلمان و فرانسه بابت جذب دانشجوی خارجی هیچ شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند، زیرا معتقدند حضور دانشجوی خارجی ارزش افزوده بسیاری برای کشور دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل عنوان کرد: کشور عربستان سعودی دارای 71 هزار دانشجوی خارجی، ترکیه دارای 54 هزار و مالزی دارای 35 هزار دانشجوی خارجی است و عربستان 61 هزار دانشجو در کشور آمریکا دارد ولی در بین 10 کشوری که در آمریکا دانشجو دارند، نامی از ایران نیست، در اروپا، چین و کره نیز به همین صورت است، یعنی ایران جزو 10 کشور اول اعزام‌کننده دانشجو به هیچ یک از کشورهای دنیا نیست.

وی افزود: سال 92 تنها دانشگاه شریف در بین دانشگاه‌های برتر جهان بود ولی امسال 13 دانشگاه کشور در این رتبه‌بندی قرار گرفتند که این مسئله به دلیل تحول زیاد نیست، بلکه دانشگاه‌ها به حضور و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی حساس شده‌اند.

سالار آملی اضافه کرد: کشور عربستان 4 دانشگاه در بین 981 دانشگاه برتر جهان دارد، مالزی 7 دانشگاه، ترکیه 17 دانشگاه و ایران 13 دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر جهان دارد و بهترین دانشگاه ایران نیز دانشگاه علم و صنعت است که در رتبه 501-600 قرار دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: دانشگاه آزاد 8 هزار و 269 دانشجو در کشورهای خارجی دارد و دانشگاه‌های دولتی دارای 22 هزار دانشجو در کشورهای دیگر هستند.

به گفته وی دانشگاه‌های کشورمان 853 تفاهمنامه با دانشگاه‌های خارجی در سه سال اخیر امضا کرده‌اند که اجرای تفاهمنامه‌ها 44 درصد بوده است، در حالی‌که این تعداد باید به بیش از 70 درصد برسد ولی در حال حاضر به صورتی است که دانشگاه تهران 112 تفاهمنامه دارد ولی 30 تفاهمنامه اجرایی شده است.

سالار آملی گفت: دانشگاه‌های ما در چند سال اخیر به اجرای پروژه‌های بزرگ بین‌المللی به ارزش بیش از یک میلیون دلار ورود کرده‌اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 17 اسفند 95 ، کد مطلب: 13951217001098: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین