پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
نود و دومین «عصرانه ادبی فارس» ویژه علی هوشمند برگزار شد و این شاعر با اشاره به اینکه برای دلش و مردم شعر سروده گفت: هیچ ادعایی در شعر نداشتم.

شعارسال: نود و دومین «عصرانه ادبی فارس» ویژه علی هوشمند برگزار شد.


*اسیر مهربانی علی هوشمند می‌شوم

سید احمد نادمی در این نشست گفت: همیشه وقتی یاد علی هوشمند می‌افتم مهربانی او من را اسیر خود می‌کند. ا گر بخواهیم مختصر و مفید از هوشمند حرف بزنیم باید به ستایشگری او از ادبیات اصیل ایران اشاره کرد. هنر ما با شعر به رسمیت می‌رسد و در ادبیات کهن کسی ادیب به شمار می‌رود که شاعر است و نثرنویسان اهل هنر شمرده نمی‌شوند و آنها در سایه شاعران جلو آمدند.


وی افزود: این ادبیات وقتی با این سابقه جلو می‌آید انسان را در فضای جهانی قرار می‌دهد کاری که جنوب در شعر و داستان ایرانی کرده واقعا غیرقابل انکار است و اگر بخواهیم آن را انکار کنیم بخشی از ادب معاصر ما فرو خواهد پاشید. نوع زیست تاریخی جنوبی‌های ایران دستمایه‌هایی را برای تولیدکنندگان ادبیات در آن فضا ایجاد کرده تا در مناطق دیگر هم تاثیر بگذارد.

نادمی گفت: تاثیر کار شاعران اثرگذار جنوب مانند منوچهر آتشی را اگر می‌خواهیم ببینیم کافی است به علی هوشمند نگاه کنیم او به عنوان خادم ادبی همواره در نظر من بوده و در زمینه‌های گوناگون مانند سرایش شعر فعالیت مطبوعاتی در زمینه ادبیات و همچنین انتشار شعر فعال بوده است.

او در پایان گفت: بسیاری از کسانی که ما با شعرشان آشنا شدیم حاصل کوشش علی هوشمند هستند، این برنامه فقط ستایش از علی هوشمند نیست؛ بلکه ستایش اصالتی است که متعلق به ادب اقلیم جنوب است و کاری که اقلیم جنوب در شعر می‌کند را ما در شعر امروز می‌بینیم.

*شاعرانی از نسل دوم در کنار نسل اولی‌ها

مصطفی محدثی خراسانی در این مراسم با اشاره به روحیه مهربان علی هوشمند، گفت: مهربانی علی هوشمند آنقدر عمیق و صمیمانه است که هر کدام از دوستان فکر می‌کنند علی هوشمند او را بیش از همه دوست دارد ولی وقتی با دیگران صحبت می‌کنیم می‌بینیم اینطور نیست؛ بلکه او مهرش به همه عام است.


وی افزود: برخی اسامی از نسل دوم شاعران پس از انقلاب در کنار ما بود، شاعران نسل اول شنیده می‌شود که علی هوشمند یکی از این نام‌ها است، او با وجود اینکه مرکز نشین نبوده اما پیوسته فعالیت داشت و از اینرو مشرب و منش هوشمند در نظر من از نکات درخشان شخصیت ایشان بشمار می‌رود. او از سنین جوانی و نوجوانی فرد به کمال رسیده‌ای بود.

*شعر، نشر و رسانه سه ساحتی که هوشمند فعال بوده است

صادق رحمانی در حاشیه نود و دومین عصرانه ادبی فارس، گفت: علی هوشمند نسبت به30 سال پیش که با او آشنا شدم تفاوتی نکرده و به همان زلالی و پاکی 30 سال قبل است.


وی افزود: ساحت شعر، نشر و رسانه سه ساحتی است که علی هوشمند در آنها فعال بوده و هست، هویت بومی یکی از شاخه‌های شعر هوشمند است و در ادبیات ما این هویت بومی بخصوص پس از نیما بسیار مورد توجه قرار گرفت در حالی که شعرا تا پیش از نیما به جزئیات بومی بی‌توجه بودند و اغلب به صورت کلی از محیط پیرامون سخن گفتند.

رحمانی گفت: علی هوشمند را باید یکی از پیروان هوشمند و صدیق منوچهر آتشی دانست،‌همانطور که آتشی در پیروی از نیما دقت داشت. در شعر او با مصادیقی روبرو می‌شویم که نشان دهنده این است که شاعر جهان اطراف خود را به دقت می‌بیند.

*شاعر بی‌حاشیه در حاشیه خلیج‌فارس

کامران شرفشاهی در این مراسم گفت: یکی از وجوه پررنگ آثار هوشمند وجهه دفاع مقدس و آیینی است که در شمار زیباترین آثار سپید این موضوع قرار می‌گیرد. علی هوشمند در شمار شاعران بی‌حاشیه بوده و بی‌موج سواری در حاشیه ساحل خلیج فارس فعالیت کرده است.


*برای دلم و مردم سرودم

علی هوشمند در پایان این مراسم گفت: من در حوزه شعر هیچ ادعایی نداشتم و برای دلم و مردمم شعر سرودم.

وی با اشاره به خاطرات خود با شعرایی چون خلیل عمرانی گفت: با خلیل عمرانی دوست بودیم و او نشست‌هایی را در دَیر برگزار می‌کرد، او دارای سر پرشور و دل دریایی بود و واقعا انسان حقیقت‌جویی بشمار می‌رفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22اسفند1395، کدخبر: 13951222000530: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین