پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
«حسین عباسی‌نیا» ، اظهار کرد: صبح چهارشنبه آخر سال نیز مراسم خاص خود را در زنجان دارد که این مراسم بسیار پرهیجان و لذت‌بخش است.
شعارسال: صبح آخرین چهارشنبه سال خانواده‌ها در حالی که هر کدام کوزه‌ای به دوش می‌گرفتند به طرف زنجان‌چایی، رودخانه شهر می‌رفتند که در مسیر شهر به رودخانه به طور دسته‌جمعی شعری نیز زمزمه می‌کردند.

وی افزود: به رودخانه که می‌رسیدند پیش از هر چیز کوزه خود را از آب چشمه‌هایی که در کنار رودخانه جاری بود پر می‌کردند و مشتی نیز به‌عنوان تبرک از آن می‌خوردند و بعد از همان آب چشمه چایی درست کرده و صبحانه را کنار رودخانه می‌خوردند و پس از آن آب روی همدیگر می‌پاشیدند و از روی آب می‌پریدند و شادی می‌کردند.

این پژوهشگر با اشاره به اشعار خوانده شده در این مراسم، خاطرنشان کرد: آتیل باتیل چهارشنبه / بختیم آچیل چهارشنبه / قویونون اوجی گلدی / چهارشنبه گولدی گلدی / دولاندی کوچی گلدی / چارشنبه گونی گلدی / آتیل چایدان چارشنبه / باتیل چایدان چارشنبه / داغلاری دره لری / باغلاری بره لری ...

وی یادآور شد: بعد از اتمام مراسم در کنار رودخانه، کوزه را به دوش کشیده و به منزل می‌رفتند در مسیر رودخانه اگر دوست و یا آشنایی را می‌دیدند که به رودخانه نیامده از آب کوزه به او هم می‌دادند و برخی اوقات نیز مشتی آب روی آن می‌پاشیدند و به این ترتیب از تبرک و یمن آب چهارشنبه او را نیز بی‌نصیب نمی‌گذاشتند.

عباسی‌نیا تصریح کرد: به منزل که می‌رسیدند از آب کوزه به همه اهالی خانه می‌خوراندند و بعد آب کوزه را روی در و دیوار و روی اثاثه خانه (بیشتر روی ابزار کشاورزی و کشت و زرع) می‌پاشیدند به این ترتیب همه ابزار و وسایل و تمام فضا را تبرک می‌کردند. این در حالی است که امروز مراسم صبح چهارشنبه کلا فراموش شده و به آن پرداخته نمی‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1395، کدخبر: 95122516406، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین