پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
پذیرایی با سینی پر از میوه های تازه رسمی است که در همان سفره های رنگین چند سال قبل مانده و فقط دل و دیده از آن می کند یاد، اما امروز، از دست بازار گرانی و میوه های خارجی یا سرما زده ای که از طعم گس و بدمزه آن معده آدمیزاد فریاد می کند چیز دیگری باقی نمانده است.
شعار سال: حنجره نخراشیده میوه فروش از فریاد حراج، حراج پر شده که با دستمال واکسی مشغول برق انداختن سیب ها و پرتقال ها است و در این میان قیمت های ناجور که بی تفاوتی خریدار را به خود می خرد و بی لاقید از کنار میوه فروش می گذرد و میوه فروش با میوه های پر لعاب ظاهری و باطن بی طعم و سرما زده و میوه هایش را تنها می گذارد.

این امر در حالی است که سهم قابل توجهی از بازار شب عید را میوه فروشان به خود اختصاص می دهد و مسئولان دم از ثبات یا کاهش قیمت ها می زنند اما گزارشات میدانی حاکی از آن است که برخی اقلام به گفته فعالان بازار روند صعودی خود را حفظ کرده تا از قافله گرانی ها عقب نماند و قشر کارمند و کارگر را دست به چرتکه ببرد تا دخل و خرجشان را باهم جور کنند و روز عید با میوه ای نمادین بر سر سفره با سیلی صورتشان را جلوی میهمان سرخ نگه دارند.

نرخ میانگین روز بازار هر کیلو برای میوه ها مثال: سیب پنج هزار تا 6 هزار تومان، پرتقال پنج هزار تا 6 هزار تومان، کیوی پنج هزار تا 6 هزار تومان، نارنگی چهار تا پنج هزار تومان، خیار سه تا چهار هزار تومانی ما را به سوی مسئولان کشاند تا این وضع نابسامان بازار که فقط دلالان را راضی نگاه می دارد تا رکود فروش خود در ماه های قبل را جبران کنند و به عبارتی اقدام به توزیع و عرضه محصولات با قیمت دلخواه کنند را پرسش، چاره چیست؟ مطرح کنیم.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: میوه شب عید از 26 اسفند ماه به بعد است توزیع خواهد شد و 70 درصد پرتقال شمال را یخ زده است و اگر میوه شمال از کیفیت خوبی برخوردار بود با قیمت یخ زده کیلویی 700 تومان فروش نمی رفت و پرتقال شمال خوب هم کیلویی 5-7 تومان عرضه می شود.

میکائیل حاتمیان در پایان افزود: میوه های وارداتی از افغانستان و پاکستان است و توسط کول بران در حال حاضر کول بران قاچاق پرتقال دارند و به صورت قطع می گوییم که به هیچ رقم کالایی سازمان جهاد مجوز واردات نداده و تمام این میوه های خارجی به صورت قاچاق وارد و به بازار عرضه می شوند.

این گزارش حاکی است،اسماعیل عطاپور معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: میوه در دو بخش نظارت توزیع می شود، یکی برای تنظیم بازار است و دیگری از طریق تعاون روستایی با همکاری سازمان میوه و شهرداری که خود قیمت های مصوب دارد و برای قشر نیازمند می باشد.

عطاپور در خصوص شروع توزیع و اقلام توزیع میوه های بخش تنظیمی یادآور شد: قیمت مصوب کشوری از 25 اعلام و میوه شروع به توزیع می شود و احتمالا شامل سیب و پرتقال و کیوی خواهد بود و در بقیه میوه ها بر اساس شرایط بازار عرضه و تقاضا، ناظران به بازار رفته و خرده فروشی و عمده فروشی میوه را بازرسی و سرکشی می کنند تا توزیع کنندگان از قیمت مصوب عدول نکنند.

وی در ادامه اظهار داشت: میوه بسته به کیفیت و با درج بندی متفاوت، قیمت متفاوتی نیز دارد اما اگر شهروندان میوه ای خریدند و غیر قابل استفاده و یخ زده بود با تلفن 124 شکایات خود را به ناظران گزارش کنند تا حتما پیگیری و پاسخ داده شود و با متخلفین بر خورد صورت گیرد.

عطاپور در پایان تاکید کرد: حتی همشهریان با مراجعه حضوری به وزارت صنعت و معدن و اتحادیه های صنفی می توانند شکایت خود را مطرح کرده و پی گیر باشند و این اداره ها در هر شهرستان فعال است و قرار نیست که میوه ای که غیر قابل خوردن است به قیمت گزاف فروخته شود و کسی پیگیر نباشد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نصر، تاریخ انتشار: 28 اسفند 1395، کد مطلب: 67114، www.nasrnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین