پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
تعطیلات نوروز و دید و بازدید از یک طرف، وجود شیرینی و آجیل و شکلات هم از طرفی دیگر به کودکان چراغ سبز نشان می‌دهند. به دلیل علاقه کودکان به این گونه ‌های شیرین، اشاره بر یک‌سری نکات برای حفظ سلامتی دندان‌های آنها اهمیت بسزایی دارد.

شعار سال: تعطیلات نوروز و بازدید از یک طرف، وجود شیرینی و آجیل و شکلات هم از طرفی دیگر به کودکان چراغ سبز نشان می‌دهند. به دلیل علاقه کودکان به این گونه ‌های شیرین، اشاره بر یک‌سری نکات برای حفظ سلامتی دندان‌های آنها اهمیت بسزایی دارد تا بدون ایجاد مشکل جدی برای دندان کودکان، والدین، اطرافیان و خود کودک به خوبی و شادی از سال نو استقبال نمایند و از آن لذت ببرند.

دکتر پریسا مهراشتیاق، دندانپزشک کودک و نوجوان می‌گوید: والدین قبل از شروع تعطیلات نوروز برای انجام چکاپ دندان‌ها و درمان دندان‌های پوسیده (اعم از پرکردگی،عصب کشی،کشیدن و) اقدام نمایند، زیرا در این ایام دسترسی کودکان به مواد شیرینی، شکلات و آجیل بیشتر است و این موارد بالقوه پوسیدگی‌زا هستند و موجب تسریع پیشرفت پوسیدگی‌ها می‌شوند. در صورت وجود مشکل قبلی احتمال بیشتر شدن مشکل و بروز آبسه‌های دندانی و دردهای حاد وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که حین دید و بازدید شیرینی، آجیل و شکلات بیشتر در دسترس کودکان قرار دارد و این مواد معمولا بسیار مورد علاقه آنها است، بهتر است مسواک قابل حمل داخل کیفی همراهشان داشته باشند تا بعد از مصرف این مواد کودک دندان‌هایش را مسواک کند و در صورت عدم دسترسی به مسواک، حداقل در دهان خود آب بچرخاند و یا از میوه‌هایی نظیر سیب و هویج بعد از مصرف مواد شیرین و چسبنده استفاده کند. زیرا این میوه‌ها نیاز به جویدن زیادی دارند تا حدی سطوح دندان‌ها را تمیز می‌کنند و موجب تحریک ترشح بزاق می شوند که در جهت کاهش قدرت پوسیدگی زایی مواد موثر است.
دندانپزشک کودک و نوجوان عنوان می‌کند: در صورت مسافرت به مکان‌هایی که دسترسی به مراکز بهداشتی در آنجا ضعیف است، به همراه داشتن شربت استامینوفن و سرم شستشو و همچنین شربت ایبوبرفن مفید خواهد بود. دانستن اقدامات اورژانسی حین مواجهه با ضربه‌هایی که موجب آسیب به دندان می‌شود (در صورتی که ضربه منجر به شکستگی، لقی یا جابجایی دندان‌ها شود) در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه شود و اگر دندان به صورت کامل از حفره خود بیرون افتاده است، اگر دندان شیری باشد نباید اقدامی جهت جایگزینی آن در حفره انجام گیرد، اما اگر دندان دائمی است آن را از قسمت تاج گرفته و با فشار ملایم آب تمیز یا سرم شستشوی مختصری داده. باید دقت کرد که به هیچ عنوان ریشه دستکاری نشود.

وی همچنین اضافه می‌کند: سپس باید دندان را در حفره مربوطه جایگزین کرد و با فشارمختصر انگشت آن را نگه داشت و به اولین مرکز درمانی مجهز به خدمات دندانپزشکی مراجعه کرد. اگر والدین یا اطرافیان کودک توانایی انجام این کار را ندارند، مانع خشک شدن دندان نشوند و آن را در شیر سرد کم چرب نگهداری کنند و در صورت عدم دسترسی می‌توانند آن را زیرزبان یا داخل گونه خود نگهدارند. نباید فراموش شود که زمان در این موارد عامل طلایی به شمار می‌رود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ائل خبر، تاریخ 2 فروردین 96، کد مطلب: 54312: www.elpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین