پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی به طرح جزییاتی از برنامه ششم توسعه، مشکلات دیرینه مردم سرخس با آستان قدس رضوی، معضل بیکاری در شهرستان، قصه پر غصه راه سرخس، سنددار شدن اراضی سرخس، اعتبارات شهرستان از سال 90 تا ابتدای سال 95 و حق آب کشاورزان این شهرستان از سد دوستی پرداخت
شعار سال: سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، با تأکید بر اینکه انقلاب ما و کشور ما مدیون نظام مقدس جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: بالاترین مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، در انتخابات ۱۲ فروردین سال ۵۸ بود، جایی که مردم ما به نظام جمهوری اسلامی رأی آری دادند.

رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی در جایگاه ولایت‌فقیه نهفته شده است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: حضرت امام (ره) فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؛ در آخرین اصل قانون اساسی که بحث بازنگری قانون اساسی مطرح است در آنجا گفته شده است که اصول قانون اساسی اگر قابل‌بازنگری باشند درباره جمهوری اسلامی این اصل قابل‌بازنگری نیست چون نظام ما بر پایه اسلامیت و جمهوریت بنا شده است و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نیز در جایگاه ولایت‌فقیه نهفته شده است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه بابیان اینکه کمتر از یک سال از فعالیت مجلس دهم شورای اسلامی گذشته است، عنوان کرد: در این مدت برنامه ششم توسعه کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت تا برنامه و افق کشور را از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه علی‌رغم برنامه‌ای که دولت ارائه داد که فقط ۳۵ ماده داشت و مواد برنامه آن جامعیت لازم را نداشت، نمایندگان مجلس حدود چهار ماه شبانه‌روزی تلاش کردند که یک قانون جامع ارائه بدهند و این ۳۵ ماده به ۱۴۴ ماده افزایش یافت که در کل ارکان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، رعایت عدالت اجتماعی، حقوق و دستمزدها، بازنشستگان، آسیب‌های اجتماعی و تحت پوشش‌های کمیته امداد و بهزیستی بحث و تصمیم‌گیری شد.

وی بیان داشت: از ابتدای امسال بخشی از یارانه‌ای که به مردم داده می‌شد، آن را برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هدفمند کردیم که سرپرستی که تحت پوشش است باید حداقل ۲۰ درصد حقوق پایه یک کارگر را به‌عنوان مستمری کند یعنی رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به رقمی حدود ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکل اشتغال و عدم توجه به تولید داخل است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بخشی دیگر تلاشمان را برای رونق تولید داخلی و اشتغال جوانان به کار بستیم که هر واحد تولیدی و صنعتی و یا کارگاهی که می‌خواهد جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی را برایش شغل ایجاد کند تا دو سال اول سهم مربوط به حق بیمه کارفرما را باید دولت پرداخت کند

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه بابیان اینکه امروز متأسفانه شاهد گسترش سراسری آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم، تصریح کرد: تمامی آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکل اشتغال، عدم توجه به تولید داخل و صادرات است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه افزود: برای موضوع آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه، بیمه‌های زنان سرپرست خانوار را قرار دادیم و تمامی این تصمیم‌گیری‌ها بنا بر کار کارشناسی و صدها ساعت کار مطالعاتی صورت گرفته است.

شهرستان سرخس از مشکل اساسی فقدان کشاورزی مکانیزه رنج می‌برد

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسائل حوزه شهرستان سرخس اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان سرخس از مشکل اساسی فقدان کشاورزی مکانیزه رنج می‌برد.

وی عنوان کرد: شهرستان سرخس چاه‌های زیادی دارد که نیمی از آب این چاه‌ها باوجود سنتی بودن کشاورزی و عدم لوله‌کشی و آبیاری تحت‌فشار هدر می‌رود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: برای شهرستان سرخس به دنبال اجرای کشاورزی مکانیزه از طریق لوله‌کشی‌ها و مدیریت منابع محدود آب هستیم، با توجه به اینکه کشور ما از مشکل بی‌آبی و کم‌آبی رنج می‌برد و در برخی از شهرهای خراسان رضوی حتی مردم برای تأمین آب شرب با مشکلات زیادی روبرو هستند.

حق آب کشاورزی سد دوستی با جرائم چاه‌های کشاورزی تهاتر می‌شود

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قریب به سه سال است که حق آبه کشاورزی سد دوستی به آب شرب مشهد داده شده است، تصریح کرد: با پیگیری جدی و توافقی که با مدیرعامل منابع آب استان داشتیم، قرار شد با جرائم چاه‌های کشاورزی این حق آبه سه‌ساله تهاتر و سهم آب کشاورزی سرخس دوباره از نو احیا شود.

وی به اراضی و مشکلات دیرینه مردم و کشاورزان سرخس با آستان قدس رضوی اشاره و تأکید کرد: بیش از ۳۰ سال از اتفاقات دهه ۶۰ بین کشاورزان سرخس و آستان قدس رضوی گذشته است و بخشی از اراضی اصلاح شده اصلاحات ارضی که بنا بود در آن دوره به نام اراضی شش هکتاری سنددار شود بعد از تنش‌هایی که به وجود آمد و مقامت هایی که از طرف آستان قدس رضوی بود تمامی آن سندها ابطال شد.

سنددار شدن اراضی سرخس یک اتفاق تاریخی و ماندگار است

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اخیراً با حضور و پیگیری ویژه آیت‌الله رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی و همکاری دستگاه قضایی، مشکلات مربوط به این اراضی کشاورزی در حال حل شدن و بخش عمده آن نیز حل شده است و دفاتر پیشخوان املاک آستان قدس رضوی بحث رأی صادره و با پیگیری‌ها و دستورالعملی که اخیراً تولیت آستان قدس رضوی به املاک دادند، ان شاء الله این بخش از مشکلات کشاورزان و مردم شهرستان سرخس هم حل شده و اراضی سنددار می‌شود و این یک اتفاق تاریخی و ماندگار است.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این اراده و نگاه ویژه در تولیت آستان قدس رضوی و دستگاه قضایی وجود نداشت، این کمک برای مردم شهرستان سرخس به‌هیچ‌عنوان اتفاق نمی‌افتاد.

وی عنوان کرد: این کمک پس از ۳۰ سال تنش و درگیری بدون نتیجه، باقیات و صالحات و نقطه عطفی برای آینده شهرستان سرخس خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی به اعتبارات نفت و گاز در شهرستان سرخس اشاره کرد و اظهار داشت: تا سال ۱۳۸۸ از سهم نفت و گاز دو در هزار درآمدها به مناطق نفت‌خیز و گاز خیز اعطا می‌شد که در انتهای سال ۸۸ مجلس وقت این دو در هزار را تبدیل به دو درصد کرد.

افزایش سهم دودرصدی نفت و گاز به سه درصد از ابتدای سال ۹۶

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دو درصد نفت و گاز با نسبتی که به خراسان رضوی می‌آید و یک‌سوم آن سهم مناطق نفت‌خیز و گاز خیر می‌شود که شهرستان سرخس بوده و دوسوم دیگر آن برای کل خراسان رضوی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰، این دو درصد تبدیل به سه درصد شده است و مبنا و مفهوم آن این است که اعتبارات عمرانی شهرستان سرخس ۵۰ درصد حداقل افزایش خواهد داشت.

قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: در سال ۹۶ که بودجه به شهرستان سرخس ابلاغ می‌شود، این اعتبار به قریب ۴۹ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند درحالی‌که این اعتبار در سال ۹۵ حدود ۲۹ میلیارد تومان بوده است و این افزایش باید منجر به کار و تلاش مضاعف دستگاه‌های اجرای شهرستان شود.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوه اجرایی در اختیار نماینده مجلس نیست اما قطعاً نظارت دارد که این اعتبارات درست و دقیق هزینه شود.

طی ۵ سال ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار وارد شهرستان سرخس شده است

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ تا ابتدای ۱۳۹۵ بنا بر آمار سازمان برنامه‌وبودجه قریب به ۲۱۰ میلیارد تومان وارد شهرستان سرخس شده است و باید پیگیری بکنیم که در این چند سال چه بر سر این اعتبارات آمده است؛ ۲۱۰ میلیارد تومانی که می‌بایست برای توسعه، رونق و ایجاد زیرساخت در شهرستان سرخس هزینه بشود؛ اعتباراتی که برای توسعه روستاها، نقاط محروم و کم برخوردار بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: امسال هم که این ۴۹ میلیارد تومان به سبد شهرستان بیاید بازهم باید نظارت داشته باشیم؛ هم نظارت بر پولی که پیش‌ازاین تزریق شده و هم پولی که وارد شهرستان می‌شود.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رشد بودجه‌ای سرخس در خراسان رضوی بی‌نظیر است، افزود: همین افزایش دوبه‌سه، نقش عمده‌ای در اعتبارات شهرستان دارد، بنابراین بر اعتبارات نظارت خواهیم داشت و نسبت به گذشته نیز تحقیق و تفحص می‌کنیم و گزارش آن را به مردم شریف شهرستان سرخس خواهیم داد.

جاده مشهد- سرخس یک قصه پر غصه دارد

وی در ادامه به جاده مشهد- سرخس اشاره کرد و اظهار داشت: جاده مشهد- سرخس یک قصه پر غصه دارد؛ ۱۴ سال پیش این جاده کلنگ خورده است؛ حدود شش سال است که بخش اصلی محور مشهد- سرخس که در اختیار یک پیمانکار بوده عملاً تعطیل‌شده و هرسال اعتباراتی که قطره‌چکانی تزریق می‌شده به‌عنوان بدهی‌ها سابق به همان پیمانکار پرداخت شده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در سال ۹۵ موفق شدیم از این پیمانکار خلع ید کرده و آن را از زیرساخت راه‌های وزارت راه به راه و شهرسازی خراسان رضوی تفویض کنیم و اکنون مناقصه ۵۰ میلیارد تومانی برای قطعه اصلی راه مشهد- سرخس که قطعه ۴ است در حال برگزاری است.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا پایان فروردین‌ماه مناقصه به اتمام می‌رسد و با حضور پیمانکار قوی، شاهد به کار افتادن قطعه اصلی راه مشهد- سرخس خواهیم بود.

وی ادامه داد: در قطعه ۵ جاده که تقریباً رو به تکمیل بوده، مردم چند روزی است که از آن استفاده می‌کنند اما ایراداتی دارد که باید برطرف شود و افتتاح رسمی نشده است و همچنین بعد از گنبدلی از پشت قطار چاه یک مسیر ۹ کیلومتری دیگر هم وجود دارد که درمجموع حدود ۲۰ کیلومتر از این قطعه به‌زودی افتتاح رسمی می‌شود.

اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ از محل فروش گوگرد

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه اظهار داشت: بخش مالیات بر ارزش‌افزوده سهم گوگرد پالایشگاه گاز که از سال ۸۸ به بعد دریافت نشده بود با پیگیری از سازمان مالیاتی کل کشور به نتیجه رسیده و ما سهم گوگرد شهرستان سرخس آن سه درصد فروش گوگرد از محل مالیات بر ارزش‌افزوده را برای سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ اخذ کردیم و ان شاء الله وارد شهرداری سرخس، شهرداری مزداوند و کل دهیاری‌های شهرستان سرخس می‌شود.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: از بخش مالیات بر ارزش‌افزوده اعتباری قریب به ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وارد شهرستان می‌شود که بایستی در روستاها درست هزینه شود و قطعاً بر عملکرد شهرداران و دهیاران نظارت می‌کنیم که این اعتبار را درست هزینه کنند.

واریز ۴ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض پالایشگاه گاز به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سرخس

وی عنوان کرد: همچنین اعتبار دیگری از محل عوارض پالایشگاه گاز پخش شد که در شب عید به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سرخس که حدود ۴ میلیارد تومان بود، واریز شد.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما در ادامه تصریح کرد: درباره راه‌اندازی ایستگاه‌های تلویزیونی به علت عدم پوشش آنتن دهی دیجیتال در پسکمر، آنتن دیجیتال این منطقه به بهره‌برداری رسید و اعتباری قریب به ۴۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد.

با جود امکانات پیشرفته پزشکی کمبود کادر درمانی مجرب در سرخس داریم

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به حوزه بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان وجود دارد و باوجود راه‌اندازی دی کلینیک نفت و گاز که تأکیدمان بر این بود که مردم شریف شهرستان از آن بهره‌مند شوند، اما مشکلی اصلی ما علی‌رغم تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی کمبود کادر درمانی مجرب است.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: باید زمینه شغلی و زمینه رفاهی و حقوق و دستمزد بیشتری در نظر بگیریم تا پزشک متخصص وارد شهرستان شود.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین نفت و گاز و دانشگاه علوم پزشکی مشهد امضا شده که امیدواریم اگر آن محقق شود و محل درآمد کادر درمان تأمین شود، جمع جدیدی از متخصصان و جراحان وارد شهرستان سرخس شوند.

قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه بخشی از بیمارستان لقمان شهرستان نیز باید تجهیز شود، ادامه داد: درمجموع، پروژه‌های جدید بهداشت و درمان شهرستان قریب به ۸ میلیارد تومان اعتبار دارد که با اعتبارات راه که ۵۰ میلیارد تومان بوده از محل «اعتبارات ملی» تأمین شده است.

دو طرح ایجاد اشتغال در منطقه ویژه سرخس در حال راه‌اندازی است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسئله اشتغال که مهم‌ترین معضل شهرستان سرخس است اشاره کرد و افزود: دو طرح ایجاد اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حال راه‌اندازی است و یک سرمایه‌گذار چینی هم برای صنایع پایین‌دستی نفت و گاز به‌زودی وارد شهرستان می‌شود که امیدواریم این طرح‌های اشتغال‌زا وارد گردونه کار شده و ما بتوانیم حداقل ۱۰۰۰ فرصت شغلی جدید را با اولویت نیروی بومی در این منطقه شاهد باشیم.

وی به طرح توسعه میدان‌های توس و عطار اشاره و عنوان کرد: مخازنی در شهرستان سرخس داریم که حدود هفت سال پیش کشف شده‌اند، اما وارد فاز بهره‌برداری نشدند.

میدان‌های توس و عطار باید توسعه پیدا کند

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: این قطع گاز ترکمنستان که در فصل سرما گاز را به روی ما بست، یک زنگ خطر بود که ما باید به فکر توسعه خانگیران باشیم؛ چاه‌های خانگیران تا سال ۱۴۰۴ دچار افت می‌شود و مجبوریم که مخازن توس و عطار را توسعه بدهیم و تذکر شفاهی این مهم را به وزیر نفت داده‌ایم.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ورود به فاز عملیاتی این میدان‌ها می‌تواند ایجاد اشتغال جدیدی در حوزه نفت و گاز داشته باشد.

وی به مسائل مطرح‌شده درباره گرمسیری شدن شهرستان برای هزینه برق اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه برای گرمسیری و سردسیری ملاک بوده، رکورد هواشناسی است؛ شهر سرخس رکورد لازم سالیانه را برای گرمسیری شدن کسب نکرده بود.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در ۲۲ بهمن پارسال کلنگ ایستگاه هواشناسی نوبنیاد به زمین خورد و با پیگیری‌های نماینده ۴۰۰ میلیون تومان از سازمان هواشناسی برای آن تأمین اعتبار شد و قرار است تا خرداد امسال به بهره‌برداری برسد و اگر رکورد ۴۶ درجه حداقل یک روز در طول چهار ماه در این ایستگاه ثبت شود، پیگیری می‌کنیم که سرخس به‌عنوان منطقه گرمسیری معرفی شود تا هزینه برق مردم به مدت چهار ماه یعنی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

دستورالعمل ما درباره مسئله وحدت، دستورالعمل شخص رهبری است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی در پایان به مسئله وحدت در شهرستان سرخس اشاره و تصریح کرد: اعتقاد همه مؤمنین به نظام و انقلاب و ولایت ایجاد وحدت بوده و دستورالعمل ما در این خصوص دستورالعمل شخص مقام معظم رهبری و اعتقاد وحدت واقعی بین برادران شیعه و سنی است و این نگاه، همان نگاه رهبری است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس، تاریخ انتشار: 16 فروردین 1396، کد مطلب: 25898، www.nasimesarakhs.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین