شعار سال: تاثير اينترنت، ابزار بازاريابي كارآ در صنعت گردشگري بهطور گستردهاي پذيرفته شده است. ارزش و اهميتي كه فناوري اطلاعاتي و ارتباطي روز براي توسعه زيرساختهاي گردشگري در دنيا ايجاد كرده است، بسيار جالب و قابل تأمل است. وقتي يك گردشگر بتواند اطلاعات گردشگري مربوط به بناهاي تاريخي يك كشور را در پهنه جهاني وب ملاحظه كند و درباره آنها اطلاعات صوتي، تصويري و متني خوبي به دست آورد، نسبت به آن مشتاق ميشود. گردشگري مجازي نيز نوعي فعاليت مبتني بر فناوريهاي نوين در امتداد ساختار و روشهاي سنتي گردشگري است.
نتايج یک پژوهش نشان ميدهد بازاريابي اينترنتي در معرفي بازارهاي جديد نقش موثر و معناداري دارد و استفاده از ويدئوهاي آموزشي در محيط وب داراي بيشترين اهميت در روشهاي بازاريابي اينترنتي در معرفي بازارهای جديد گردشگري است. ساير نتايج نيز نشان میدهد گردشگري مجازي در معرفي بازارهاي جديد گردشگري نقش موثر و معناداري دارد و ارائه تصاوير پانوراما در خصوص بازارهاي جديد گردشگري داراي بيشترين اهميت در انواع گردشگري مجازي در معرفي بازارهاي جديد گردشگري است. با توجه به تحقیقات انجام شده و براساس نظر استادان و كارشناسان صنعت گردشگري و فناوري اطلاعات، ميتوان به اين نتيجه رسيد كه با ايجاد بسترهاي مناسب در جامعه براي بهكاربردن فناوري اطلاعات در صنعت گردشگري ميتوان گامي بزرگ به سوي جذب بازارها برداشت. چنانچه اشاره شد بازاريابي اينترنتي در معرفي بازارهاي جديد نقش موثر و معناداري دارد. بر این اساس ميزان تاثيرگذاري بازاريابي اينترنتي يعني، «موتورهاي جستوجو»، «اطلاعرساني از طريق شبكههاي اجتماعي»، «محتواي مناسب وب سايتها»، «ويدئو ماركتينگ»، «تبليغات در ديگر وبسايتها» بر معرفي بازارهاي جديد موثر ارزيابي میشود اما در خصوص تبليغات ايميلي، اين تاثير درحد متوسط است.
از سوی دیگر، اهميت روشهاي بازاريابي اينترنتي در معرفي بازارهای جديد گردشگري متفاوت است. طبق نظر كاربران اولويتها در این خصوص به این ترتيب است؛ نخست استفاده از ويدئوهاي آموزشي در محيط وب، دوم ارائه تبليغات برای شناساندن بازارهاي جديد گردشگري در ديگر وبسايتها، سوم طراحي وبسايتها و وبلاگها با محتواي مناسب، چهارم اطلاعرساني در خصوص مناطق جديد گردشگري از طريق شبكههاي اجتماعی و پنجم وجود موتورهاي جستوجو. در پژوهش مذکور، ميزان تاثير انواع گردشگري مجازي از قبيل، «ارائه متون توصيفي»، «ارائه تصاوير سهبعدي»، «ارائه فيلمهاي تبليغاتي»، «محتواي مناسب وبسايتها» و «ارائه تصاوير پانوراما» موثر ارزيابي شد. همچنین اهميت انواع گردشگري مجازي در معرفي بازارهاي جديد گردشگري متفاوت است.
اولويتبندي نقش روشهاي گردشگري مجازي از نظر كاربران سايتهاي آژانسهاي گردشگري، به ترتيب عبارت است از: ارائه تصاوير پانوراما در خصوص بازارهاي جديد گردشگري، ارائه فيلمهاي تبليغاتي در خصوص بازارهاي جديد گردشگري، ارائه متون توصيفي از طريق وب سايت درخصوص بازارهای جديد گردشگري، ارائه تصاوير سهبعدي در خصوص بازارهاي جديد گردشگري و در نهایت ارائه فيلمهاي تبليغاتي در خصوص بازارهاي جديد گردشگري. با اینهمه اما نتایج این پژوهش نشان میدهد بستر گردشگري مجازي كشور در وضعيت مناسبي ندارد. اگرچه يافتهها نشاندهنده وجود افراد متخصص و آشنا با فناوريهاي اطلاعات در كشور است اما نتايج حاكي از نبود امكانات نرمافزاري، پهناي باند مناسب، قوانين و مقررات حقوقي لازم در كشور، شفافيت در سياستگذاري و نبود حمايت مديران از فناوريهاي جديد و فرهنگسازي نشدن استفاده صحيح از فناوريهاي اطلاعات و همينطور آشنا نبودن گردشگران با عملكرد فناوري از اطلاعات بود.
پيشنهادها
براساس نتايج اين تحقيق برای توسعه گردشگري مجازي پيشنهاد ميشود ارائه تصاوير با كيفيت از مناطق گردشگري بهمنظور ترغيب گردشگران براي بازديد از آنها، ارائه بستههاي آموزشي نحوه كار با Google Map وGoogle Earth، ايجاد شبكه گسترده گردشگري مجازي، توليد نرمافزارهاي مورد نياز در زمينه گردشگري مجازي، طراحي سايت جامع گردشگري مجازي ايران با همكاري سازمانهاي گردشگري استانها، ترغيب عكاسان به تهيه عكسهاي 360 درجه و با كيفيت از مقاصد گردشگري برای قرار گرفتن در سايتهاي گردشگري مجازي، طراحي سايت جامع و دو زبانه گردشگري مجازي، برای آشنايي گردشگران خارجي با جذابيتهاي مقصد، امكان برنامهريزي سفر، با توجه به اطلاعات ارائه شده در وب سايت بايد مورد توجه قرار گيرد. همچنين برای توسعه بازاريابي اينترنتي پيشنهاد ميشود توسعه زيرساختهاي لازم براي بهكارگيري فناوري اطلاعات در صنعت گردشگري، توجه به اهميت نقش بازاريابي اينترنتي در صنعت گردشگري، بالا بردن استفاده از وبسايتهاي تبليغاتي با طراحي جذاب و به روز سايت، ارائه اطلاعات جامع درباره مقاصد گردشگري در وبسايت، برگزاري نمايشگاههاي بازاريابي اينترنتي صنعت گردشگري و معرفي وبسايتهاي برتر براي ايجاد انگيزه و برقراري ارتباط بين فعالان صنعت گردشگري و متخصصانIT، طراحي سايتهاي دوزبانه و ارائه اطلاعات به روز شده وتهيه فيلمهاي تبليغاتي از مقاصد گردشگري انجام گيرد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 20 فروردین 1396، کد مطلب:1096252 : www.donya-e-eqtesad.com