پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶
موضوع کاندیدای پوششی در کنار حسن روحانی، اولین بار از زبان محمدجواد حق‌شناس و مرتضی الویری مطرح شد. آن زمان اصلاح‌طلبان نگران ردصلاحیت روحانی بودند اما حالا کاندیدای پوششی تعریف دیگری به خود گرفته است.

شعارسال: نگرانی‌ها برای ردصلاحیت حسن روحانی در هفته آخر اسفند مرتفع شد. در جریان دیدار هیات‌رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور، او خبر مهمی داشت. محمود صادقی، یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری، در توضیح آن گفته بود: «آقای روحانی ضمن تشریح ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب به نظر رهبری اشاره کرد که نه‌تنها به او نظر منفی ندارد، بلکه نظر ایشان نسبت به آقای روحانی مثبت است.» از این سخن استنباط می‌شد که احتمال ردصلاحیت رئیس‌جمهور مستقر بسیار کمتر از آن چیزی است که چهره‌ها و رسانههای مخالف دولت در بوق و کرنا می‌کردند. اما بعد این ماجرا موضوع کاندیدای پوششی تمام نشد. همچنان برخی از اصلاح‌طلب‌ها معتقدند که باید یک کاندیدا کمک کار روحانی باشد.

اصولگراها مدام از وحدت سخن می‌گویند، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها با کاندیدای واحد به عرصه بیایند. یکی از تحلیل‌ها این بود که اصولگرایان برنامه دارند چند بازو در رقابت‌ها بیاورند که به جای اینکه رقیب یکدیگر باشند،‌ همگی رقیب روحانی باشند و دست آخر همه به نفع یک نفر کنار بروند. به عبارت دیگر آنها می‌خواهند سبد رای خود را از آرای منفی رئیس‌جمهور بگیرند،. همین تحلیل مبنایی شد که اصلاح‌طلبان به فکر بازوی کمکی برای روحانی بیفتند، یعنی هر دو طرف تیمی بازی کنند. منظور از بازوی کمکی کسی است که قرار است در جریان مناظره‌ها در تشریح عملکرد دولت مستقر، به روحانی کمک کند.

اصلاح‌طلبان هنوز درباره اینکه در کنار روحانی، نفر دومی دارند یا خیر، اظهارنظر نهایی نداشته‌اند. البته چند روز پیش نقل قولی از محمدرضا عارف منتشر شد که به شب نکشیده تکذیب شد. برخی از اصلاح طلبان همچون غلامحسین کرباسچی معتقدند درباره نامزد پوششی، تصمیم‌گیری نهایی با شخص روحانی است اما برخی دیگر همچون مصطفی کواکبیان در سر دیگر طیف قرار دارند. کواکبیان می‌گوید که باید افراد دیگری از اصلاح‌طلبان در رقابت‌ها حضور داشته باشند و در نهایت بر اساس نظرسنجی و آرای احتمالی تصمیم‌گیری شود که چه کسی در عرصه باقی بماند. هر چه که هست به گفته قاسم میرزایی نیکو هنوز در این باره با حسن روحانی مذاکره نشده است. ظاهرا همچنان اصلا‌ح‌طلبان به جمع‌بندی نهایی درباره حضور نامزد پوششی نرسیده‌اند و وقتی به نتیجه برسند، تازه اول ماجراست که چه کسی می‌تواند کمک کار روحانی باشد.

با این وجود تا کنون در گمانه‌های سیاسی و رسانه‌ای اسم افراد مختلفی دیده و شنیده می‌شود. اسامی اولیه از درون کابینه حسن روحانی بود. محمدجواد ظریف، حسن قاضی‌زاده هاشمی و اسحاق جهانگیری از گزینه‌های جدی‌تر بودند. به ویژه وقتی جهانگیری برای رایزنی از طرف اصلاح‌طلبان به محضر رهبری رسید،‌ احتمال حضور او جدی‌تر شد؛ البته بعدها محمود واعظی آب پاکی را روی دست‌ها ریخت و گفت کسی از کابینه کاندیدا نمی‌شود. اما باز هم باید منتظر ماند.

یکی دیگر از کسانی که نامش به عنوان نامزد پوششی شنیده می‌شود، مسعود پزشکیان است. او اگرچه گفته که حاضر نیست «ضربه‌گیر روحانی» باشد اما در آخرین مصاحبه‌اش هم گفته که هنوز درباره کاندیداتوری تصمیم نگرفته است. او پیش‌تر گفته که افراد زیادی به او مراجعه کرده و از او خواسته‌اند کاندیدا شود.

علی مطهری زمانی اسمش به عنوان کاندیدا مطرح شده بود. جبهه مستقلین و اعتدالگرایان نیز او را به عنوان کاندیدای خود مطرح کرده‌اند.

مصطفی کواکبیان نیز یکی از نام‌های مطرح است. حزب مردم‌سالاری رسما او را کاندیدا می‌داند و خود او هم بنا داشت روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کاندیداتوری کند اما به دلایل نامعلومی این نشست خبری لغو شد.

یکی از مشکلات اساسی اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای خود، امید به تایید صلاحیت است. این دغدغه، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده را تبدیل به کاندیداهای بالقوه می‌کند. این دو نفر در سال 84 با نامه و حکم حکومتی مقام معظم رهبری به عرصه انتخابات بازگشتند.

حجت الاسلام محسن غرویان در چهار سال گذشته یکی از حامیان جدی دولت روحانی بود. او اگرچه عضو جامعه مدرسین است و در جرگه اصولگرایی تعریف می‌شود اما مواضعش به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است. غرویان نیز رسما برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده و در صورتی که اصلاح‌طلبان درباره نامزد پوششی به جمع‌بندی نرسند، او می‌تواند همان کارکرد موردنظر را داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 22فروردین1396، کدخبر: 653406: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین