پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
تمام اصول‌گرایانی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند یک هدف دارند و آنهم شکست روحانی است.

شعار سال: به این اسامی دقت کنید. حجت الاسلام ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، حمید رضا حاج بابایی، مسعود زریبافان و محمد مهدی زاهدی. اینها شناخته شده ترین اصول‌گرایانی هستند که برای رقابت با حسن روحانی وارد صحنه انتخابات شده‌اند.

این حضور گسترده در حالی اتفاق افتاد که اصول‌گرایان به ویژه جمنایی‌ها (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) تصمیم داشتند با استراتژی وحدت وارد صحنه رقابت شوند. بسیاری از این افراد با توجه به سابقه‌ای که دارند در دایره «رجل سیاسی » تعریف می‌شوند و به نظر می‌رسد می‌توانند نظر مثبت شورای نگهبان را جلب کنند.

سوالی که در این میان مطرح است این معناست که این اصول‌گرایان آمده‌اند روحانی را بزنند یا باهم رقابت کنند؟ پاسخ دادن به این سوال با توجه به سوابق اصول‌گرایان در انتخابات‌های گذشته کمی سخت است.

آخرین انتخاباتی که اصول‌گرایان در آن بر سر یک نامزد به توافق رسیدن، سال 76 و بر سر نامزدی ناطق نوری بود. بعد از آن آنها هیچگاه نتوانستند در هیچ یک از انتخابات ریاست جمهوری به سر یک نامزد به توافق برسند. آنها همیشه در کنار رقبای اصلاح طلبشان با هم رقابت کردند. دو انتخابات سال 84 و 92 نمونه بارز این معناست.

می‌توان گفت با این سابقه دیدن این تعداد نامزد جای تعجب ندارد. معمولا همه اصول‌گرایان دوست دارند رییس جمهور شوند. بر اساس این اصل می‌توان گفت راست‌گرایان با هم در این انتخابات رقابت می‌کنند. رقابتی که می‌تواند لبخند رضایت روحانی را به همراه داشته باشد. این افراد از سبد رای یکدیگر کم می‌کنند و کاری به سبد رای روحانی ندارند. بر همین اساس روحانی می‌تواند به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای بازهم به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

در کنار این معنا اما شاید این حضور برایند یک استراتژی مشخص از سوی محافظه کاران باشد. اصول‌گرایان آمده‌اند تا روز آخر تبلیغات، روحانی را بزنند و نظر مردم را نسبت به او عوض کنند. هر کدوم از این افراد می‌توانند از یک جنبه به روحانی حمله کنند. به طور مثال قالیباف از منظر اقتصادی به روحانی حمله کند و زاکانی بر برجام بتازد.

ثبت نام اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به همین دلیل است. جهانگیری آمد تا روحانی را از تنهایی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دربیاورد.

شاید مناظره‌های سال 96 مانند مناظره‌های سال 88 بتواند خیابان‌های کشور را خلوت و مردم را پای تلویزیون بنشاند.

تمام اصول‌گرایانی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند یک هدف دارند و آنهم شکست روحانی است. اما باید دید در تفکر آنها وحدت جایی دارد یا خیر؟ آیا آنها دوست دارند خود بر روحانی پیروز شوند یا می‌پذیرند هم حزبی آنها پیروز انتخابات باشد؟

برای پاسخ به این سوال‌ها باید یک ماه صبر کرد تا دید بازiم روحانی پیروز رقابت با محافظه کاران است یا راست‌گرایان بالاخره می‌توانند یکی از نیروهای خود را به ریاست جمهوری برسانند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396، کد مطلب: ۵۳۴۰۰۳: www. asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین