پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
در شهرستان میامی در استان سمنان کاروانسراهایی از دوران گذشته به یادگار مانده که نگهداری این گنجینه ها ، سرمایه بی پایانی برای مردم این دیار و حتی همه مردم ایران است.

شعار سال: اگر اکنون شهرستان میامی نقطه اتصال استان های خراسان شمالی، گلستان و سمنان است ، انگار در دوران گذشته نیز با این دید به میامی نگاه می شده و برای همین کاروانسراهای متعددی برای آن ها که قصد عبور از مرکز ایران به خراسان و گرگان را داشتند ساخته شده است.

علاوه بر این میامی شهر بزرگان نام آوری مانند شیخ حسن جوری رهبر سربداران و نیز ابن یمین فریومدی شاعر بلند آوازه ایران نیز است.

کاروانسراهای میامی علاوه بر کاربرد معمولی آن ها، نشان مهندسی و معماری نیاکان ما نیز به شمار می رود ، مهندسان و معماران گمنامی که آثارشان برغم نامهربانی نسل های بعدی همچنان پابرجا مانده و برای ادامه بقا نیازمند توجه بیشتر مردم و مسوولان هستند.

این آثار از زمان شاه عباس تا کنون توانسته اند در برابر حوادث مختلف طبیعی مقاومت کنند ، اما در برابر تخریب های برخی افراد که به دنبال سودهای آنی هستند، هیچ وسیله دفاعی ندارند.

یکی از کاروانسراهای میامی ، کاروانسرای شاه عباسی است.

این بنای زیبا که در داخل شهر میامی واقع شده و هنوز سالم باقی مانده ، اکنون موزه مردم شناسی این شهرستان است.

کاروانسرای شاه عباسی میامی دارای یک حیاط مرکزی چهار ایوانی دارد که با آجر ساخته شده است.

ورودی بنا به شکل هشتی است و در سردر ورودی کتیبه های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و نام بانی در روی آن نوشته شده و از این حیث منحصر به فرده .

مجموعه کاروانسراهای میاندشت با 22هزار متر مربع مساحت در 45 کیلومتری میامی که شامل سه کاروانسراست، بزگترین در نوع خود در ایران هستند که دوره صفوی و قاجار ساخته شده اند.

این مجموعه که در مسیر راه سراسری تهران - مشهد واقع شده، محلی بسیار مناسب برای بازدید مسافران و زایران امام هشتم (ع) است ، تا علاوه بر آشنایی با میراث گذشتگان، لختی نیز بیاسایند تا خستگی راه از تن بدر کنند.

کاروانسراهای صدر آباد، الحاک، عباس آباد و سپنج دیگر بناهای تاریخی میامی هستند.

بازسازی این کاروانسراهای وبه ویژه مجموعه کاروانسراهای عباس آباد ، در چند سال گذشته آغاز شده است اما بنابه گفته کارشناسان تا زمانی که همه مردم به نگهداری این بناها نیاندیشند، امکان تخریب آن ها وجود دارد.

در گفت وگو هاییبا تعدادی از بازدیدکنندگان از مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی داشتیم همگی از تخریب بخش هایی از این مجموعه اظهار نگرانی کردند.

به گفته آنان ، کاروانسراها و ربات های کهن شاه عباسی گنج و هنرنیاکان ما هستند که شاهکار علم و مهندسی آنها محسوب می گردند، به طوری که با گذشت بیش از 200 سال از عمرشان ، همچنان در برابر حوادث طبیعی و گذر زمان رخ نمایی می کنند.

یک شهروند شاهرودی بازدید کننده از این بنا گفت: مقایسه این بناهای بزرگ با دست ساخته های امروزی که از دوام و بقای زیادی برخوردار نیستند، اهمیت کار معماران قدیمی ایران را بیشتر نشان می دهد.

حسین محمدی افزود: این استواری ،شکوه ،قدمت و عظمت دست ساخته های پیشینیان ما بیانگر این مطلب است که آن ها در زمینه های مختلف عمرانی ،جامعه شناسی و دیگر علوم وابسته مطالعات وسیعی داشته اند.

وی ادامه داد: امروزه ، عده ای خام طمع و سود جو باتخریب این گنجینه های روی زمین به دنبال یافتن دفینه ها وگنج های پنهانی هستند، اما آن ها با جهل خود این مایه های افتخار را تخریب کرده و نسل های آینده را از دیدن آن ها محروم می کنند.

حسین اکبری یک بازدید کننده دیگر هم گفت: برای آبرسانی به این مجموعه از لوله های نازک سفالی استفاده شده تا از چشمه ای در حدود هفت کیلومتری رباط شاه عباسی ، آب آشامیدنی مسافران تامین شود .

او که خود در سال 1393 این رباط شاه عباسی را سرپا تر از وضعیت کنونی آن دیده بود گفت: رسیدگی بیشتر مسئولان امر به این سازه های کهن و جدیت بیشتر مردم در حفاظت از آن ها ضروری است .

وی افزود: بازسازی به موقع این بناها ، اشتغال زا بوده و سود سرشاری را با توسعه گردشگری و جلوگیری از مهاجرت وماندگاری جوانان در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته به دنبال خواهد داشت .

یک بازدید کننده دیگر هم که خود را حسین تاجیک معرفی کرد ، گفت : برخی فصول سال به ویژه تابستان ها ، چوپانان گوسفندهایشان را در سایه دیوارهای این بنای کهن تاریخی نگهداری می کنند.

وی حفاظت و تجهیز این بنای کهن را در کاهش تصادفات جاده ای در این منطقه کویری بسیار موثر برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود هم گفت: گردشگری یک صنعت در آمدزاست که با سرمایه گذاری اندک در این بخش ، سود فراوانی عاید کشور و به ویژه ساکنان بومی می شود.

محمدصادق رضویان ، تحول در نگاه و رویکرد مردم نسبت به بناهای تاریخی را خواستار شد و گفت: کاروانسراهای میامی ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

وی افزود: علاوه بر کاروانسراها، شهرستان میامی جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی دارد که بسیاری از آن ها هنوز برای بیشتر هموطنان ناشناخته است.

رضویان گفت: مناطق بکر کالپوش، مسجد جامع میامی ، آرامگاه شیخ حسن جوری و شاعر نام آور ایران ابن یمین فریومدی از دیگر جاذبه های شهرستان میامی است.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است. روستاهای عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین از جمله این روستاهای هدف گردشگری هستند. در این شهرستان 51 اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی کشور، وجود دارد. شهرستان میامی با 40 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان و در مسیر راه تهران - مشهد قرار دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی میامی جوان، تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395، کد مطلب: - : www. mayameyejavan. ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین