پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
ورزش قم در هفته های پایانی سال مهمان ویژه‌ای داشت که حضور وی در قم بی سابقه بود و نشان داد دولت برای رشد ورزش بانوان در استان‌ها به دنبال ساز و کار جدید و متفاوتی است.

شعار سال: فریبا محمدیان معاون امور زنان وزیر ورزش و جوانان به قم سفر کرد تا در مورد راهکارهای توسعه ورزش بانوان در قم با مسئولان ورزش استان قم گفتگو کند.

ورزش بانوان در قم همچنان زیر سایه ورزش مردان است و مشکلات بزرگ و حل نشده‌ای چون ضعف حضور بانوان در فعالیت‌های ورزشی به طور عمومی، نبود مجموعه ورزشی تخصصی ورزش بانوان و فشار شدید مالی روی تیم‌های ورزشی بانوان قم در میادین قهرمانی همچنان در قم خودنمایی می‌کند. گفتگو با محمدیان را در حاشیه سفر به قم بخوانید:

*وضعیت ورزش بانوان در قم را چطور می‌بینید؟

نگاهی کلی به وضعیت ورزش بانوان قم نشان دهنده شرایط امیدوار کننده‌ای است البته این به آن معنا نیست که وضعیت رضایت بخشی وجود دارد اما ظرفیت حرکت به سمت رشد وجود دارد و برای این منظور نیاز به کار جمعی داریم. قم زیر ساخت انقلاب و شهری با رنگ و بوی معنوی است و سازه‌های عمرانی اسلامی شهر قم می‌تواند در خدمت ورزش نیز قرار گیرد.

۲ دهه پیش در وزارت آموزش و پرورش ما به دنبال طرحی بومی برای مدارس دخترانه کشور بودیم به طوری که فضای ورزشی این مدارس با رعایت موازین اسلامی برای فعالیت ورزش دختران مورد استفاده گیرد و با بررسی همه طرح‌ها، به ساختار فیزیکی حوزه‌های علمیه رسیدیم.

شما در قم منابع غنی و مناسبی برای استفاده از حوزه دین و اخلاق در راه توسعه ورزش دارید و اداره کل ورزش و جوانان قم نسبت به بسیاری از استان‌ها دست بازتری در جلب مشارکت بسیاری از اندیشمندان اسلامی دارد و این اداره کل می‌تواند از ظرفیت این اندیشمندان استفاده کند.

*اما ورزش بانوان قم در حمایت بخش خصوصی و اسپانسرینگ مشکلات زیادی دارد.

این یک مشکل کلی برای تمام ورزش کشور به ویژه حوزه بانوان است اما موضوع اسپانسرها در حوزه کلان برای حمایت از ورزش بانوان نیازمند پیگیری و برنامه ریزی است. انتظار این است که با اجرای ماده ۲۷ و ۸۸ قانون برنامه توسعه، سهم بانوان در تفاهم نامه‌های منعقد شده دیده شود. در در موضوع خصوصی سازی سالن‌های اختصاصی ورزش بانوان تاکید داریم که کاربران آن باید بانوان باشند.

در زمینه آمایش ورزش بانوان، ما اصراری نداریم که همه رشته‌ها در همه استان‌ها فعال شود اما باید نیاز سنجی و امکان سنجی لازم صورت گیرد. ما باید ببینیم در کدام مناطق می‌توانیم بیشترین امکان موفقیت را داشته باشیم. همین که مسابقات انتخابی تیم ملی ووشوی بانوان در قم برگزار شد نشان می‌دهد توجه فدراسیون‌ها به قم جلب شده است. قم در تیم‌های ملی سهم خوبی دارد و این نیز حاکی از این است که سهم بانوان در تخصیص منابع دیده شده است.

*مشکل بزرگ در این زمینه محدودیت ورودی بخش خصوصی است.

با توجه به این که بخش خصوصی در بانوان نمی‌تواند ورود کند و مشکلات خاصی در آن هست و ریشه آن هم معنویات و ارزش‌های ماست ما باید این معنویات را مدیریت کنیم. ما یک کشور منحصر به فرد هستیم و برای رشد و تعالی آموزه‌های دینی باید هزینه‌های لازم را پرداخت کنیم در غیر این صورت فقط شعار داده‌ایم. ۲ ماده قانونی در برنامه ششم توسعه دست ادارات کل ورزش استان‌ها را باز کرده است و انتظار داریم قم در جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف در سال ۹۶ برنامه ریزی کند.

در مورد هزینه‌های قابل قبول پروژه‌های عمرانی مالیاتی، کار آسان شده است و به سادگی می‌توان از این قوانین بهره برد. شاید لازم باشد مشاورانی این حوزه دعوت شوند و همان طور که ستاد بازی‌های آسیایی و المپیک نیز فعال شده، ستاد خاصی برای تأمین منابع مورد نیاز از قوانین برنامه ششم و منشور حقوق شهروندی تشکیل شود. پل ارتباطی با استانداری می‌تواند بیشترین و بزرگ‌ترین کمک را به پیشبرد کار انجام دهد.

*چه انتظاری از مسئولان ورزش قم برای رشد ورزش بانوان در این استان دارید؟

درخواست من این است که سهم ورزش بانوان با توجه به ظرفیت جمعیتی در نظر گرفته شود. بانوان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند. آمایش فقط در بخش استعدادیابی نیست بلکه در زمینه تخصیص منابع نیز باید این آمایش صورت گیرد. برای ما اهمیت زیادی دارد که ورزش در خانواده‌ها نهادینه شود و این یک استراتژی برای ورزش کشور است. ما می‌خواهیم ورزش بیشترین سهم را در کیفی سازی اوقات فراغت داشته باشد.

بخشی از انتظارات ما در زمینه جلب مشارکت خیران است و بانوان باید وارد ستادهای حمایت از خیران ورزش یار شوند. وقتی خیران بدانند که تیم ورزشی ما پول لباس و رفت و آمدش را ندارد وارد کار می‌شود. من آماده‌ام که در این زمینه مشارکت کنم و باید درک شود که این کار باقیات صالحات است. ما به دنبال تفاهم نامه با حوزه‌های علمیه برای تبیین باقیات صالحات بودن هزینه ورزشی هستیم.

*نماینده قم در لیگ برتر هندبال بانوان مجبور به پرداخت ۱۴ میلیون تومان هزینه ورودی شده است. به نظر شما این مبالغ گزاف مانع رشد ورزش بانوان نیست؟

فلسفه لیگ فلسفه درآمدزایی است. برخی از فدراسیون‌ها می‌توانند درآمدهای خود را از لیگ‌های مردان جذب کنند و آن را به سمت بانوان سوق دهند و این طور می‌شود که یک فدراسیون لیگ بانوان را رایگان می‌کند اما وزارت ورزش نمی‌تواند دستور دهد که فدراسیون لیگ بانوان را رایگان کند و این خلاف اساسنامه و دخالت از امور فدراسیون‌ها در حوزه درآمدزایی است.

با این حال ما به فدراسیون‌ها تاکید کرده‌ایم که تا حدی که برای آن‌ها مقدور است به تیم‌های ورزشی بانوان کمک شود. هیچ رئیس فدراسیونی دوست ندارد تعداد تیم‌های شرکت کننده‌اش در لیگ کاهش یابد. ادارات کل، فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی می‌توانند دست به دست هم دهند تا مشکلات تیم‌های ورزشی حل شود.

*شما مهمان مسابقات ووشوی بانوان کشور در قم بودید. نظرتان در مورد کارکرد میزبانی ورزشی در قم چیست؟

در مورد میزبانی قم از مسابقات ورزشی بانوان قصد دارم به صورت کلی‌تر صحبت کنم. ورزش دوای همه دردها نیست اما یک ابزار اجتماعی با کارکردهای بسیار مؤثر برای حوزه بهداشت، اقتصاد و حوزه‌های دیگر است. برگزاری یک برنامه ورزشی در یک مکان زمینه ساز تبادل اجتماعی و اقتصادی است. ورزشکار جوان ما در این رویدادها یاد می‌گیرد که به دیگری احترام بگذارد و آموزه‌های دینی را انجام دهد و رفتار اجتماعی خود را تکامل بخشد.

رسانه‌ها به انعکاس نقش‌های اجتماعی ورزش بپردازند. ما برای اجرای برنامه ششم توسعه نیاز داریم که جوان‌های ما بدانند که ورزش می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند. ورزش برای راه اندازی کسب و کار نیز کمک می‌کند. رویدادهای ورزشی نباید به صورت خام فروخته شود و در کنار هم فعالیت ورزشی می‌توان کسب و کارهای کوچک را راه اندازی و از آن استفاده کرد.

ما همیشه می گوییم پتروشیمی باید در کشور فعال‌تر باشد تا نفت خام ارزان فروخته نشود و در ورزش هم همین طور است. یک رویداد ورزشی باید پتروشیمی خود را داشته باشد و کسب و کار خود را تعریف کند و صرفاً به آن نگاهی مبتنی بر برگزاری چند مسابقه ورزشی وجود نداشته باشد. همیشه بازخورها قرار نیست مالی باشد. برای گردشگری قم می‌توان از ظرفیت ورزش و میزبانی استفاده کرد و این باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

من امسال به عنوان یک استاد دانشگاه، دانشجویان رشته تربیت بدنی را به این سمت پیش بردم که شرکت‌هایی تشکیل دادند که سمینار و مسابقات ورزشی برگزار می‌کنند و این یعنی استفاده از ظرفیت‌های پنهان ورزش. خزانه دولت خزانه محدودی است و شک ندارم که در استان قم پتانسیل‌های نهفته وجود دارد و ما برای این که این ظرفیت فعال شود آماده همکاری هستیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه مردمی قم اسپورت، تاریخ 29 اسفند 95، کد مطلب: 18346: www.qomsport.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین