پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان گفت: خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه ICT استان در بخش های مختلف از جمله رشد 43 درصدی خطوط فعال اپراتورها، افزایش 192 درصدی خطوط دایری اینترنت پرسرعت ورشد 99 درصدی کاربران باعث شده ضریب نفوذ اینترنت در استان افزایشی 2 برابری از سال 92 تا کنون به خود بگیرد.

شعار سال: در سه سال گذشته، تحولات شگرفی در ارتباطات و فناوری اطلاعات استان روی داده که در دهه های گذشته بی نظیر است به طوری که این حوزه سوار بر موتور توسعه شده تا تمام بخش های مختلف استان را همراه با خود به سمت توسعه پایدار حرکت دهد.
ارتباطات و فناوری اطلاعات در جامعه به عنوان پیشران توسعه شناخته می شود و در هر جامعه ای که ICT پیشرفت کند سایر بخش ها هم به تناسب آن توانمند شده و با توجه به تسهیل گری آن در ارتباطات و سهولت انجام کارها پیشرفت می کند.
شتاب توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات کردستان را می توان در افزایش 6 رتبه ای شاخص جهانی IDI (زیرشاخص های دسترسی و استفاده از اینترنت)، رشد 43.55 درصدی خطوط فعال اپراتورهای تلفن سیار و 192.99 درصدی خطوط اینترنت پرسرعت از سال 92 تا کنون ارزیابی کرد.
افزایش 99.36 درصدی کاربران اینترنت، رشد 2 برابری ضریب نفوذ کاربران اینترنت، افزایش ظرفیت پهنای باند استان از 6.3 گیگابیت بر ثانیه به 50 گیگابیت بر ثانیه و ایجاد مسیر پروتکشن استان در سه مسیر مختلف به میزان 21 گیگابیت بر ثانیه از دیگر خدمات دولت برای توسعه زیرساخت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان در این مدت است.
کردستان به عنوان پایلوت طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) در کشور در حوزه IT و ICT انتخاب شده که توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات می تواند گام مهمی در هدف گذاری استان برای جذب 2 درصد از درآمد 100 هزار میلیارد تومانی ایران از تجارت ICT و ایجاد 6 هزار شغل مستقیم از این حوزه باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان در این ارتباط گفت: دولت تدبیر و امید برای توجه به بخش های مختلف از جمله آموزش، بهداشت و شغل های حوزه الکترونیک، توجه بیشتری به این موضوع داشته و در بخش های مختلف رشد خیره کننده ای را داشته است.
فردین سعیدی افزود: در این مدت با کارهای انجام یافته ظرفیت پهنای باند استان نیز از 6.3 گیگابیت بر ثانیه، به 50 گیگابیت بر ثانیه رسیده که هشت برابر رشد داشته و در آینده نزدیک نیز با اتمام طرح های در دست اجرا این میزان به 100 گیگابیت می رسد.
به گفته وی تا کنون از 50 گیگابیت برثانیه ظرفیت پهنای باند موجود 30 گیگ برثانیه آن مصرف شده که 20 گیگابیت برثانیه آن نیز فعلا مازاد بر نیاز استان است و با اجرای طرح های در دست اقدام و افزایش ظرفیت پهنای باند به 100 گیگابیت برثانیه میزان مازاد نیز به 70 گیگابیت برثانیه می رسد.
وی با اشاره به اینکه پهنای باند مصرفی استان در این مدت با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده از 1.7 گیگایبت بر ثانیه ابتدای دولت تا کنون 17 برابر رشد داشته و هم اکنون به 30 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان افزود: طرح نور 2 از مهمترین اقدامات دولت در زمینه انتقال دیتا در استان بوده که در این طرح هم اکنون 663 کیلومتر فیبر نوری در حال نصب و راه اندازی بوده و تا کنون بیش از 130 کیلومتر آن به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان سال 96 طرح تکمیل و دیتای تمامی شهرستان های استان با 2 فیبر 48 کر(cor) (جمعا فیبر 96 کر) به هم مهم متصل می شود.
به گفته سعیدی، در ابتدای دولت کاربران اینترنت 247 هزار برآورد شده که با خدمات انجام یافته در این مدت ، تعداد کاربران با رشد 99.36 درصدی به 494 هزار و 303 کاربر رسیده است و این موجب شده که ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از 16.37 درصد با بیش از 2 برابر افزایش به 35.2 درصد برسد.

**
رشد 6 رتبه ای کردستان در شاخص IDI
زیرشاخص دسترسی و زیرشاخص استفاده از اینترنت در شاخص جهانی IDI ، از مهمترین معیارهای ارایه خدمات بهتر در زمینه IT و ICT است که به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان، در آخرین ارزیابی هایی که انجام شده توسط وزارت متبوعه، استان کردستان 6 رتبه در شاخص IDI رشد داشته است.
سعیدی گفت: استان در ابتدای دولت به دلیل عقب ماندگی های تاریخی در بین 31 استان کشور در رتبه 29 قرار داشت اما هم اکنون با انجام طرح های مختلف از جمله طرح نور 1 و 2، اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت، افزایش تعداد شهرهای بهره مند از اینترنت 3G و 4G موجب شده شاخص IDI استان با 6 رتبه ارتقا به رتبه 23 کشور برسد.
به گفته وی، شتاب رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان ادامه داشته در این دولت 669 روستا از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند شده و هم اکنون نیز ارایه خدمات اینترنت پر سرعت در 881 روستا در حال انجام است که با بهره مندی مردم این مناطق، دسترسی مردم بالا رفته و موجب رشد هرچه بیشتر شاخص IDI استان می شود.
وی افزود: تملک زمین برای سایت های 881 روستای مورد هدف در حال انجام بوده و که پیش بینی می شود تا پایان جاری با اجرای این طرح ها بیش از یک هزار و 500 روستا از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند شوند و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات اینترنت در روستاهای بالای 20 خانواده کردستان تحقق یابد.
به گفته وی افزایش خطوط دایری تلفن ثابت از 475 هزار و 323 خط سال 92 به 524 هزار و 471 خط رسیده است که این خدمات رشد 10.33 داشته و از دیگر زمینه های افزایش ضریف نفوذ اینترنت در کردستان است.

**
افزایش پایداری شبکه اینترنت در کردستان
پایداری شبکه اینترنت از دیگر زمینه های مهم در توسعه IT است و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان در این ارتباط افزود: در ابتدای دولت فقط از یک مسیر اینترنت استان تامین می شد که با اختلال آن پایداری شبکه مختل می شد.
به گفته سعیدی این اختلال باعث نارضایتی مردم می شد اما در زمان حاضر خدمات اینترنت کردستان از سه مسیر تامین می شود که هر کدام از این مسیرها برای دیگری به عنوان پروتکشن محسوب می شود و درصد بالایی از پایداری در شبکه را به وجود می آورد.
وی افزود: از دیگر طرح های مهمی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کردستان اجرا شده توسعه خط تلفن ثابت 119 روستا بوده که تا کنون نیز بیش از 80 درصد کار آن انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه خطوط تلفن ثابت روستایی در کل کشور فقط در کردستان انجام می شود افزود: پیش بینی می شود تا یک ماه آینده کل طرح به اتمام برسد.

**
اعطای تسهیلات برای تحقق تکاپوی کردستان در سه محور
سعیدی با اشاره به اینکه کردستان در طرح تکاپو در حوزه IT و ICT به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است افزود: وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق این طرح علاوه بر امضای تفاهم نامه با 18 شرکت بزرگ، در سه محور به اشخاص حقیقی و حقوقی تا 30 میلیارد ریال تسهیلات اعطا می کند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان ادامه داد: این تسهیلات به شرکت های با سابقه کاری بیش از سه سال تا سقف 30 میلیارد ریال در طرح های فناورانه، شرکت های نوپا تا سقف 2 میلیارد ریال با معرفی پارک علم و فناوری و برای افراد حقیقی که توانایی طراحی نرم افزارهای موبایل را دارند نیز تا سقف 150 میلیون ریال است.
به گفته سعیدی، در اواخر سال 95 تعدادی از افراد حقیقی درخواست داده بودند و چهار طرح در کارگروه اجرای طرح تکاپوی کردستان تصویب شده که تا در بهار امسال تسهیلات آنان پرداخت می شود و همچنین پنج شرکت نیز در زمینه طرح های فناورانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خواست داده اند که کارشناسان وزارتخانه در حال بررسی طرح های این شرکت ها است.
وی با اشاره به اینکه طرح تکاپو از مهمترین مسایلی است که در سال گذشته توسط این اداره کل پیگیری شد و نتایج آن در سال جاری نمایان می شود افزود: با اجرای این طرح زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان فراهم می شود به طوری که اشتغال 6 هزار جوان در حوزه ICT و در زمینه های سلامت، گردشگری، تولید محتوا، طراحی نرم افزارهای مبتنی بر موبایل و رایانه در طرح تکاپو هدف گذاری شده است.
گردشگری، IT و ICT و توریسم سلامت از جمله رسته های مختلف طرح تکاپو برای توسعه سیستم کسب و کار معطوف به اشتغال پایدار بوده و استان کردستان از بهمن 1394 به عنوان الگوی کشوری در رسته ICT انتخاب شده است.
اجرای برنامه توسعه کسب، کار و اشتغال پایدار (تکاپو) با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده و شامل مراحلی از جمله صدور مجوز و حمایت، توسعه زیر ساخت در حوزه دسترسی، توانمندسازی در راستای توسعه کسب وکارها، توسعه سرویس و خدمت و توسعه خدمات در شهرها و روستاها است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد و این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 707 روستا ساکن هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کردستان (ایرنا)، تاریخ 4 اردیبهشت 96، کد مطلب: 82504374: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین