پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
علی لاریجانی که تا دیروز اصولگرا بود و با رای اصولگرایان وارد مجلس و بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد، این روزها از روحانی بعنوان نامزد اصلاح طلبان حمایت می کند و به تخریب قالیباف بعنوان نامزد اصولگرایان و جدی ترین رقیب روحانی روی آورده است.
شعارسال: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از قبل از انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که در انتخابات با اصولگرایان نیست و از کاندیدای اصلاح طلبان حمایت می کند.

البته بعد از مصاحبه بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با رسانه ها مبنی بر حمایت لاریجانی از روحانی در انتخابات که در روز یکشنبه 13 فروردین امسال منتشر شد، وی در این روزها فعالیت گسترده ای را در همین راستا آغاز کرده است.

فعالیتی که علاوه بر حمایت از روحانی و اعضای کابینه در صحن مجلس و در اختیار گذاشتن تریبون مجلس برای وزرا جهت دفاع از عملکردها، در سخنرانی های لاریجانی نمود پیدا کرده است.

هیئت رئیسه مجلس و در راس آن لاریجانی در فروردین ماه تصمیم گرفت تا برخی از وزرا با حضور در صحن مجلس گزارش عملکرد ارائه کنند.

در ابتدا قرار بود تا علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه روز سه شنبه 29 فروردین ماه حضور یابد و گزارشی درباره عملکرد وزارتخانه و برنامه های اقتصادی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال برای نمایندگان ارائه دهد. هر چند وزیر بنا به دلایل نا معلوم، در جلسه حاضر نشد اما این فرصت از سوی هیئت رئیسه مجلس در اختیار وی گذاشته شده بود.

همچنین بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس، در جلسه علنی روز چهارشنبه 30 فروردین مجلس نیز عباس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافت و گزارش عملکردی به نمایندگان داد.

از طرف دیگر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز یکشنبه سوم اردیبهشت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در خصوص میزان شغل های ایجاد شده و اشتغال به نمایندگان گزارش داد.

همچنین در آستانه انتخابات، اتاقی در مجلس در اختیار دولتی ها قرار گرفته تا وزرا با استقرار در آن به بررسی مشکلات مردم و حوزه انتخابیه نمایندگان بپردازند. اقدامی که تا کنون از سوی وزرا انجام نشده بود.

بر اساس اطلاع خبرنگار ما تعدادی از وزرا در همین راستا در مجلس حضور یافته و با نمایندگان ملاقات داشتند.

* اما لاریجانی به همین اندازه اکتفا نکرد.

وی در سخنرانی های خود سعی کرد که علنا از دولت و عملکرد روحانی دفاع کند و در همین راستا به تخریب نامزدهای اصولگرایان هم روی آورد.

لاریجانی عصر روز دوشنبه چهارم اردیبهشت در مراسم افتتاح تالار بزرگ غرب استان تهران در شهر قدس با اشاره غیر مستقیم به یکی از شعارهای انتخاباتی محمد باقر قالیباف مبنی بر ثبت نام جوانان جویای کار در سامانه کار و کمک مالی 250 هزار تومان به جوانان تا پیدا کردن شغل، قالیباف را سیاستمدار فریبکار توصیف کرد که می خواهد به مردم صدقه بدهد.

لاریجانی اینگونه حرفهای خود را بیان کرد: «در فصل انتخابات برخی افراد ادعا می کنند که این مقدار پول می دهیم؛ سوال این است که آیا با این پول دادن ها، تولید یا اشتغال ایجاد می شود؟ اینطور نیست، زیرا این یک حرف خلاف است. اگر شخصی بگوید که منابع انرژی کشور تبدیل به کارخانه شود، آن زمان می توان گفت که یک سیاستمدار صادق این حرف ها را بیان کرده است. اگر کسی گفت من این مقدار پول خرج می کنم حرف درستی نیست و به نظر من برای فریبکاری چنین موضوعاتی را مطرح کرده است. حرف این است که یک سیاستمدار صادق به مردم مشکلات و منابع را اعلام کند. مردم صدقه نمی خواهند بلکه زمینه برای تولید می خواهند».

رئیس مجلس در همین راستا به دفاع از عملکرد دولت پرداخت و نظر خود را در تائید عملکرد دولت اینگونه بیان داشت: «در چند سال اخیر برخی از مشکلات در حوزه نفت و گاز مرتفع شده و در روزهای آینده پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی می شود که از نظر بنزین، کشور خودکفا می شود. همچنین در حوزه کشاورزی نیز اقدامات خوبی انجام شده و از نظر تولید گندم، خودکفا شده ایم و مقداری نیز صادرات داشته ایم که اقدامی قابل تقدیر است».

اما لاریجانی در سفر به استان فارس و بخصوص در جلسه شورای اداری فیروزآباد حرف های مشابه زد.

وی روز پنچ شنبه هفتم اردیبهشت در فیروز آباد اینگونه گفت: «شرایط کشور در چهار سال گذشته بسیار سخت بود و مشکلات جدی داشتیم ولی امروز بسیاری از مشکلات حل شده است. پروژه های مختلفی در کشور در حال انجام است. این پروژه ها می تواند گشایش های فراوانی را در کشور بوجود آورد که از جمله می توان به پروژه راه آهن و توسعه آن در استان فارس اشاره کرد که باعث اشتغالزایی در کل کشور می شود. کارهایی که انجام شده، باعث افتخار و امیدآفرین بوده ولی نباید از یاد ببریم که مجموعه کشور در سال های گذشته به خصوص در بحش بین الملل و سوءمدیریت ها مشکلات فراوانی را برای دولت بوجود آورد که حل آنها یک تخصص احتیاج داشت که تا حدودی این موضوع حل شد. این روزها صحبت هایی می شود که در مقام اجرا قابلیت اجرایی ندارد. تصویر آینده کشور را امیدوارکننده می دانم زیرا در بعد بین المللی و اقتصادی جهش های فراوانی داشته و شرایط تغییر کرده است . در چهار سال قبل شرایط بسیار سخت بود و از نظر فروش نفت مشکلات جدی داشتیم و حتی کارخانه ها برای تهیه مواد اولیه مشکلات فراوانی داشت اما این حرکت و راه اندازی کارخانجات یک عزم جدی داشته و توانستیم بسیاری از کارخانجاتی که مشکل داشتند را دوباره راه اندازی کنیم . به خاطر داشته باشیم که در سال های گذشته تورم به صورت ساعتی افزایش می یافت. شرایط بسیار سخت بود و شاید در آینده دشمنان بتوانند کاری کنند اما نمی توانند کاری که انجام شده را بهم بزنند. امروز تورم کنترل شده و مثل گذشته نیز و من شرایط را امیدوار کننده می بینم به شکلی که یک جهش را در آینده شاهد خواهیم بود».

در هر حال اینگونه اظهارات و موضع گیری لاریجانی در دفاع از عملکر دولت و قرار دادن تریبون مجلس در اختیار اعضای کابینه از یک طرف، و از طرف دیگر تخریب کاندیداهای اصولگرا از جمله قالیباف بعنوان رقیب جدی روحانی در انتخابات، پیامهایی به همراه دارد. پیامهایی که چندان برای هم جنایی های لاریجانی اصولگرا، مثبت نیست.

به عبارت دیگر لاریجانی که تا دیروز اصولگرا بود و با رای اصولگرایان وارد مجلس و بر ریاست مجلس تکیه زد، حال به تخریب نامزد اصولگرایان و تخریب قالیباف روی آورد و تمام قد از دولت و عملکرد دولت دفاع می کند که این سوال در ذهن ایجاد شده که آیا لاریجانی اصولگرا، اصلاح طلب شده و مامویت جدیدی دارد؟.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت افکارنیوز، تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۶۱۵۲۶۵، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین