پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از افزایش حدود ۷ تا ۸ برابری محققین شاخص ایرانی نسبت به کشورهای دیگر خبر داد.
شعارسال:رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنگره بین‌المللی رادیولوژی که صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، در خصوص روند تولید علم در ایران گفت: خوشبختانه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی رشد چشمگیری در تولیدات علمی داشته‌ایم و بیش از ۵۲ هزار مقاله علمی را منتشر کردیم، بنابراین در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی ترکیه هم از نظر تولیدات علمی و هم از نظر استنادات مقالات علمی جایگاه بالایی را داریم.

وی اظهار داشت: ۳۲ درصد از کل این مقالات به حوزه پزشکی اختصاص دارد و در فاصله ۲ دهه میزان رشد مقالات حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: در سال‌های اخیر روند آموزش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی نیز سیری صعودی را طی کرده بطوریکه از تعداد ۴۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در سال ۶۵ به حدود ۱۹۰ هزار دانشجو رسیده‌ایم، همچنین در سال ۱۳۶۵ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اعضای علمی داشتیم که اکنون این تعداد به حدود ۱۸ هزار نفر می‌رسد.

ملک‌زاده تأکید کرد: از نظر تحقیقات علمی در ایران بیش از ۵۶۷ مرکز تحقیقاتی و ۳۰ پژوهشکده در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور وجود دارد و در رشته فارماکولوژی و داروسازی وضعیت خوبی داریم که محققین ایرانی یکی از مهمترین دلایل رشد علمی کشور محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد محققان شاخص ایران در مقایسه با کشورهای دیگر حدود ۷ تا ۸ برابر افزایش پیدا کرده، افزود: طی ۱۰ سال اخیر بهترین فارغ‌التحصیلان پزشکی متقاضی رشته رادیولوژی بوده‌اند که مقایسه رشته رادیولوژی با سایر رشته‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری و کار تیمی خوبی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در این حوزه صورت گرفته است که ما از حدود ۳۰۰ مقاله در سال فقط ۶۰ مقاله بین‌المللی داشته‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اختصاص بودجه دولتی به صنعت رادیولوژی تصریح کرد: طبق شاخص FWCI بودجه رادیولوژی در کشور پایین‌تر از متوسط جهانی (عدد یک) است، ولی نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته که رتبه علمی ایران در دنیا ۲۲ است و در حوزه رادیولوژی این عدد ۲۶ بوده است.

وی اظهار داشت: دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، مشهد، شیراز و سپس تبریز در رتبه‌های اول تولید علم قرار گرفته‌اند، ما به کیفیت علم آزمایشگاهی و مطالعات تحقیقاتی توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کرده‌ایم، همچنین حدود ۶۷ طرح بزرگ ملی را حمایت کرده‌ایم.

ملک‌زاده با بیان اینکه سازمان MIMAD برای تحقیقات، بودجه اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: ما از نظام ثبت بیماری‌ها حمایت می‌کنیم که در این خصوص حدود ۲۰۰ هزار ایرانی را در ۱۷ استان کشور وارد یک تحقیقاتی کرده‌ایم و این تحقیقات حدود ۳۰ سال به طول انجامید، همچنین دانشجویان را تشویق کردیم که پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی بتوانند وارد دوره PHD شوند.

وی گفت: ما اخلاق پژوهش را در همه دانشگاه‌های کشور فعال کردیم که با توجه به زیرساخت‌های فناوری سلامت، حدود ۷۸۲ اتاق تمیز و تعداد زیادی مراکز رشد داریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرگزاری جوان ، تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1396، کدخبر: 6080812 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین