پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
به گفته مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، این معاونت در سه سال گذشته از بودجه های در اختیار خود مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی کرده تا صرف تجهیز و احداث کتابفروشی‌ها در کشور شود.

شعارسال: نشست امضای تفاهم‌نامه بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک عامل سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با محور اعطای تسهیلات جهت تجهیز و احداث کتابفروشی‌ها ظهر امروز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در سالن اصلی سرای اهل قلم این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد.

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این نشست گفت: از سال‌ها پیش در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد که متولی کتاب و نشر کشور محسوب می‌شود، وام‌هایی برای توسعه کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا می‌کرد که شرایط و ویژگی‌های خاص خود را داشت. البته به دلیل وضعیت کمبود بودجه‌ای چندین سال بود که پرداخت این وام‌ها تعطیل شده بود. در شرایط امروزِ صنعت نشر و با توجه به مشکلات موجود، بهترین مُسکن ممکن برای حل مشکلات این صنعت، توسعه کتابفروشی‌ها و توجه ویژه به آنهاست.

وی ادامه داد: ما اگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه های استانی کتاب را برگزار می‌کنیم و مدام با شیوه‌های مختلف سعی در جلب توجه مردم به امر کتابخوانی داریم، باید به فکر دوام کتابفروشی‌ها و توسعه آنها هم باشیم تا فرهنگ مطالعه آنطور که می‌خواهیم رونق بگیرد. در شهرهای بزرگ ارقام مورد نیاز برای احداث کتابفروشی‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در اختیار معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است.

به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، با مذاکره و مشورت و دریافت مجوزهای لازم قرار شده است بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران، امکان اعطای تسهیلات برای توسعه و احداث کتابفروشی‌ها را فراهم کند. مبالغ تسهیلات نیز بسته به شرایط ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. یعنی در مرحله اول حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کتابفروشی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

شهرام‌نیا اولویت تخصیص تسهیلات را مناطق محروم و کم‌برخوردار از حیث وجود کتابفروشی عنوان کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های ما از نظر ویترین کتاب و کتابفروشی در مضیقه هستند و در برخی مواقع نیز در همان کتابفروشی‌های محدود تمامی عناوین وجود ندارد. با امضای این تفاهم‌نامه امکان اعطای تسهیلات برای احداث و حفظ کتابفروشی‌ها آغاز می‌شود و برنامه ما هم توسعه ویترین کتاب در سراسر کشور است.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد هم در این نشست با اشاره به دو سال همکاری بانک مورد اشاره با این معاونت به عنوان بانک عامل در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه های استانی کتاب، گفت: در این دو سال خدمات‌دهی مناسب و سرعت ارائه خدمات این بانک ما را مجاب کرد تا وارد مذاکره جدیدی در بحث تسهیلات کتابفروشی‌ها با آن شویم و از ظرفیت‌های این بانک در این بخش نیز استفاده کنیم.

امیرزاده با بیان اینکه ایده احیای مجدد تسهیلات حوزه‌های نشر ازجمله کتابفروشی‌ها از سه سال پیش در معاونت امور فرهنگی فرهنگی وزارت ارشاد آغاز شده و با بنگاه‌ها و بانک‌های متفاوتی در این باره مذاکره شده بود، تاکید کرد: بعد از همکاری با بانک عامل نمایشگاه کتاب احساس کردیم که این بانک اعتقاد جدی به شرکت در بحث‌های فرهنگی و حوزه کتابخوانی دارد و در ضمن شرایط اعلام شده از سوی این بانک نیز بسیار مناسب بود.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: احساس می‌کنیم آنها حتی این آمادگی را دارند که میزان سرمایه‌گذاری‌ها را از مقدار این تفاهم‌نامه بیشتر هم بکنند. بانک عامل نمایشگاه کتاب به اتکای این تفاهم‌نامه و همکاری با بحث فرهنگ ظرفیت اجتماعی قابل اعتنایی به دست می‌آورد و می‌دانیم که خود آنها هم نیز دغدغه این مسئله را دارند؛ هیچکسی از سرمایه‌گذاری اقتصادی در حوزه‌های فرهنگ و رشد و اعتلای قشر فرهیخته در کشور ضرر نکرده است. شاید از نظر ریالی منفعت چندانی در بین نباشد اما به اتکای این حضور اعتبار اجتماعی قابل توجهی پشت آنها قرار می‌گیرد.

امیرزاده در توضیح و تکمیل مفاد تفاهم‌نامه هم گفت: با واسپاری بسیاری از امور نشر و تشکل‌ها، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تبدیل به بازوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در بحث‌های سیاستگذاری خواهد شد و به همین دلیل کارگزار طرف قرارداد وزارت ارشاد در این حوزه، این موسسه تعیین شده است.

وی با یادآوری اینکه اعطای وام و تسهیلات برای تجهیز کتابفروشی‌ها و حوزه نشر ۱۲، ۱۳ سال پیش در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اتفاق می‌افتاد اما به دلیل بحث بودجه چندین سال بود که این مسئله متوقف شده بود، تصریح کرد: از امروز با این قرارداد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی یک پای اجرای آن می‌شود.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح روند مصرف یارانه‌های نشر گفت: با وجود اصلاحاتی که در بخش یارانه‌های نشر اتفاق افتاده و سعی کردیم یارانه‌ها را از سمت تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده بکشانیم و طرح‌هایی مثل عیدانه کتاب و تابستانه کتاب را هم راه‌اندازی کردیم، اما به نظر می‌رسد کماکان نیازمند اصلاحات جدی‌تری هستیم تا این یارانه‌ها و تسهیلات در زیرساخت‌های صنعت نشر مصرف شود؛ با این هدف که نتیجه آن ماندگارتر باشد.

امیرزاده با اشاره به برنامه های مستمر معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در سر زدن به کتابفروشی های کشور و کسب اطلاع از مشکلات آنها در دیدارهای حضوری با آنها، افزود: کار دیگری که در دستور قرار گرفت، اجرای طرح هایی مانند عیدانه کتاب، تابستانه کتاب، پائیزه کتاب و ... بود که نزدیک به ۹ میلیارد تومان یارانه صرف آنها شد و ۴۲ میلیارد تومان آورده برای نشر داشت.

وی سود تسهیلات موضوع تفاهم‌نامه امروز را ۸ درصد اعلام کرد و در ادامه از اندوخته ۱۰ میلیارد تومانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در این سه سال خبر داد و گفت: زمانی که وزارت ارشاد دولت یازدهم آغاز به کار کرد، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ۶۴ میلیارد تومان بدهی داشت البته همه این مبلغ، بدهی ریالی نبود ولی به هر حال باید پرداخت می‌شد. امروز در این تفاهم‌نامه ۱۰ میلیارد سهم معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و ۱۰ میلیارد هم سهم بانک عامل نمایشگاه است؛ یعنی ۲۰ میلیارد تومان آورده برای صنعت نشر؛ در حالی که ما حتی یک ریال هم افزایش اعتبار هم نداشته ایم.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صرفه‌جویی و مدیریت درست را موجب این صرفه جویی و اندوخته عنوان کرد و یادآور شد: امروز این امکان را فراهم کرده ایم تا با ارائه تسهیلات کتابفروشی ها را گسترش دهیم. براساس شیوه نامه مصوب، تسهیلات در سه بخش لحاظ می‌شود؛ اول تاسیس و راه‌اندازی کتابفروشی، دوم بازسازی و گسترش کتابفروشی‌ها و مناطق توزیع و تقویت ویترین کتابفروشی‌ها و سوم برای تسهیل توزیع و دسترسی به کتاب.

امیرزاده افزود: حداکثر آغاز به کار دریافت‌کننده تسهیلات برای بازسازی، ۳ ماه و برای تاسیس ۶ ماه است. پرداخت وام نیز به صورت سه مرحله‌ای خواهد بود. تامین مکان، آماده‌سازی تجهیز و راه‌اندازی. هدف اصلی این طرح، شهرهای کمتر برخوردار است. این تسهیلات ترجیحاً برای کتابفروشی های واقع در مراکز استان‌ها اختصاص نمی یابد بجز استان های سیستان و بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، خراسان شمالی، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی. البته یک تبصره هم دارد و آن اینکه در شرایط خاص مراکز این استان ها نیز در صورت ضرورت یا ویژگی خاص بتواند از آن استفاده کند.

وی اقساط این تسهیلات را حداکثر ۴۸ ماهه اعلام کرد و گفت: پرونده متقاضیان توسط کارگروهی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد بررسی شده و از طریق موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای پیگیری به بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران ارسال می‌شود.

محمد کیایی معاون شعب و بازاریابی بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست گفت: این بانک جدا از فعالیت اقتصادی، مسئولیت اجتماعی را را هم به عنوان رسالت خود پذیرفته است و امسال با ۳۰۰۰ دستگاه کارتخوان، ۷۷ دستگاه خودپرداز، ۶۴ کیوسک وب، ۲ دستگاه صراف الکترونیک، ۱۲ دستگاه شهرنت و خودپرداز سیار در نمایشگاه کتاب خدمت رسانی می کند.

وی ادامه داد: صدور ۲۵۰ هزار بن کارت فیزیکی، شارژ ۵۰۰۰ بن کارت اهل قلم، صدور ۲۳۰۰ بن کارت اهل قلم و ۴۰ هزار بن کارت سازمانی، از دیگر اقدامات این بانک برای نمایشگاه امسال کتاب تهران بوده است.

به گفته معاون شعب و بازاریابی بانک یادشده، هر ناشری که در این بانک حساب داشته باشد، می تواند بر اساس کارکرد حساب خود تسهیلات اعتبار بدون سقف اعتباری دریافت کند. این ظرفیت هم وجود دارد تا مبلغ مشارکت در تفاهم نامه با توجه به گردش مالی که خواهد داشت، تا ۵ برابر افزایش یابد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 19اردیبهشت1396، کدخبر: 3974496: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین