پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
هفت روز مانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، تبلیغات 6 نامزد این انتخابات اوج گرفته و رسانه های خارجی نیز در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی، ابعاد تازه تری از این انتخابات را تحلیل می کنند.

شعار سال: تازه ترین تحلیل ها و بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی بدین شرح است:

***
فرانکفورتر آلگماینه: بیان ناگفتنی ها در مناظره های انتخاباتی ایران/ قالیباف نسخه جدید احمدی نژاد
روزنامه آلمانی 'فرانکفورتر آلگماینه' درباره مناظره های انتخاباتی ایران نوشت: تلویزیون دولتی ایران حتی رویداد های زنده ورزشی را سانسور می کند با این حال در زمان انتخابات ناممکن ها ممکن می شوند: مناظر ه های تلویزیونی امکان نادری را برای بازگو کردن ناگفتنی ها فراهم می کند.
این روزنامه آلمانی نوشت: محدودیت های رسانه ها به خصوص در زمان انتخابات در ایران موضوع تازه ای نیست ؛ دراین روزهای نزدیک به انتخابات همه ساله همبستگی تمامی ارگان های مربوط برای ایجاد یک تصویر همگن از انتخابات و رویکرد نظام به انتخابات، بسیار مشهود است. با این حال در این دوره قوانین بازی تغییرات اساسی کرده اند، تا جایی که در تلویزیون ملی بین کاندیدا های ریاست جمهوری عباراتی رد وبدل می شود که تاکنون تنها در جلسه های غیر علنی مورد بحث و بررسی بوده اند.
فرانکفورتر آلگماینه افزود: ایده اصلی این گونه مناظره ها از سال 88 آغاز شد و چهار نامزد اصلی در چهار سری برنامه دو به دو با یکدیگر رو به رو شدند. این مناظره ها آنقدر جایگاه خاصی در میان دولت و مردم پیدا کرده بود که در زمان پخش این برنامه ها خیابان های پایتخت کمترین ترافیک را به خود می دیدند. مخاطبان مشتاق شنیدن صحبت های محمود احمدی نژاد، سوالها و پاسخ های ناباورانه وی از جمله دستیابی کودک 16 ساله ایرانی به انرژی هسته ای و نکاتی از این قبیل بودند. همه چیز به آرامی پیش رفت تا اینکه یکی از کاندیداها رو به دوربین کرد و گفت: مردم عزیز، ما در اینجا با پدیده ای روبه رو هستیم که به راحتی رو به دوربین می نشیند و دروغ می گوید و این دقیقا چیزی است که در این کشور باید بدان خاتمه داد.
این روزنامه آلمانی اضافه کرد: چهار سال بعد در زمان انتخابات سال 92 چیدمان این کاندیدا ها تغییر کرد و مناظره های دو نفره جای خود را به سه مناظره با حضور 8 نامزد داد. در این میان صحبت های حسن روحانی و محمد باقر قالیباف بیشتر از بقیه، توجه رسانه ها و عموم مردم را به خود جلب کردند. در این دوره چیدمان به شکلی هوشمندانه انتخاب شده بود تا نامزدها نخست به سوال های کلی مجری برنامه در مورد برنامه هایشان در مسائل اقتصادی، سیاسی و بین المللی پاسخ دهند و از این رو کنترل اصلی مناظره ها به حول محور مجری برنامه می گشت و او این امکان را داشت تا هرکجای بحث که موضوع به انحراف می رفت یا موضوع ها بازگو شده، یا خطوط قرمز نظام را زیر پا می گذاشت، با پرسش های جدیدی بحث را به حاشیه برده و مناظره را دوباره به دست گیرد. در آن دوره، صحبت های میان روحانی و قالیباف بر سر مسائل کوی دانشگاه و توضیحات روحانی در این باب تبعات زیادی برای قالیباف داشت و وی را از صحنه اصلی انتخابات بسیار دور کرد و از آن پس از وی به عنوان کاندیدای «حملات گازانبری» یاد می شود.
فرانکفورتر آلگماینه نوشت: حال در این دوره از انتخابات 6 نامزد به انتخابات راه پیدا کرده اند که در این میان ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای اصولگرایان، محمد باقر قالیباف و حسن روحانی و معاون اول او اسحاق جهانگیری در صف اول قرار دارند. نخستین دور از مناظره های تلویزیونی برگزار شد که بسیار به لحاظ نوع برگزاری شبیه به مناظره های دوره گذشته بود، هر چند بنا به گزارش ها تلاش شده بود امسال این برنامه به طور زنده پخش نشود.
این رسانه آلمانی ادامه داد: به نظر می رسد مناظره ها دقیقا از جایی که چهارسال پیش خاتمه یافته بودند، آغاز شدند. قالیباف که به نظر می رسد دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشد، سعی بر آن دارد تا به تقلید از احمدی نژاد چهره ای مردم گرا به خود بگیرد. او می خواهد یارانه ها را سه برابر کند و در آغاز توجه اصلی اش معطوف به قشر کم در آمد است. او معتقد است که دولت روحانی تنها در خدمت اقلیت چهاردرصدی مرفهین جامعه است. قالیباف به خصوص حملات زبانی خود را متمرکز بر معاون اول روحانی می کند، با این عنوان که وی نه به عنوان یک کاندیدای رقیب بلکه برای پشتیبانی روحانی در انتخابات شرکت کرده است.
این روزنامه آلمانی تصریح کرد: از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری بحث خود را با حملات لفظی به قالیباف آغاز کرد و وی را یکی از مسئولان حمله به سفارت عربستان سعودی نامید که مشکلات و درگیری های اقتصادی و سیاسی گوناگونی برای ایران در منطقه ایجاد کرد. جهانگیری افزود: در کدام ستاد انتخاباتی افرادی داریم که به سفارت عربستان حمله کردند ؟ و در ادامه سخنانش تصریح کرد: با حمله های گازانبری و اعمال خشونت آمیز نمی توان کشور را اداره کرد. وی از رفتار ماموران شهرداری با دستفروشان خیابانی نیز انتقاد کرد و سیاست های قالیباف را مورد هدف تندترین انتقاد ها قرار داد.
فرانکفورتر آلگماینه ادامه داد: در پی سخنان جهانگیری در مناظره تلویزیونی، نام وی در شبکه های اجتماعی و برخی روزنامه ها در کنار بواتنگ، سرجیو روماس و چلینی به عنوان بهترین مدافع تمام قرن ها یاد شد. احتمال می رود تا در هفته آینده وی در آخرین لحظات از انتخابات همچون محمدرضا عارف در دوره پیش به نفع حسن روحانی کناره گیری کند.
این روزنامه آلمانی در پایان نوشت: در کل این دور از مناظره های تلویزیونی را می توان صحنه نبرد میان شهرداری تهران و دولت دانست بطوری که بار دیگر جهانگیری، قالیباف و عملکرد وی را در شهرداری تهران مورد انتقاد قرار داد و افزود : شما در زمان ریاست در شهرداری تهران و در 12 سال گذشته حتی نتوانستید زباله ها را جداسازی و از جلوی خانه های مردم جمع آوری کنید. این لطیفه هم در رسانه های اجتماعی پخش شد که همان نوجوان 16 ساله ای که در زمان احمدی نژاد در منزل انرژی هسته ای تولید می کرد الان برای شهرداری از زباله برق تولید می کند!

***
نیویورک تایمز:حامیان روحانی شعارهای جسورانه سر دادند
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: حامیان حسن روحانی در همایش انتخاباتی وی شعارهای جسورانه ای سر دادند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش امروز خود به همایش روز سه شنبه حامیان حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران در ورزشگاه شهید شیرودی پرداخت و افزود: هزاران نفر با دستبندهای سبز و بنفش در حمایت از نخست وزیر سابق و رئیس مجلس ششم شعار می دادند. فضای سیاسی ایران همیشه در آستانه انتخابات نه تنها آزادتر بلکه پرشورتر می شود.
این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «هواداران روحانی اهمیت چندانی به این مساله نمی دهند که کاندیدایشان میان قوانین سخت و تندروهایی که به خون افراد متمایل به غرب تشنه اند، فضای محدودی برای مانور دارد. روحانی در انتخابات چهار سال پیش که پیروز شد، وعده داده بود که پیگیر آزادی افراد در حصر باشد. اما به نظر می رسد این امر به دلیل مخالفت محافظه کاران تندرو از لحاظ سیاسی ناممکن باشد
«مردم با گوشی های هوشمند یا در حال تماشای سخنرانی بودند یا در حال ارسال ویدیوهای ضبط شده روی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام
نیویورک تایمز همچنین به شعارهای هواداران روحانی علیه نامزدهای رقیب و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و درباره اظهارات روحانی افزود: او ماهرانه از نام بردن افراد در حصر خودداری کرد، چراکه ممکن است سبب رد صلاحیت او شود. اما در عوض به این سخن که همه ی کشور پیش از سال 92 در حصر بود، اشاره کرد.

***
دویچه وله: نتیجه انتخابات در سیاست خارجی آتی ایران تاثیر جدی دارد
پایگاه اینترنتی دویچه وله در تحلیلی نوشت: فرایند تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی ایران آشکار است؛ رهبر ایران تصمیم های نهایی را اتخاذ می کند. این در حالی است که نتیجه انتخابات پیش رو سیاست خارجی ایران را شکل خواهد داد.
دویچه وله افزود: سیاست های کلی ایران از جمله سیاست خارجی و امنیتی از طرف رهبر ایران و دایره مشاوران مطمئن وی براساس منافع و هویت ملی تعیین می شود. اما این بدان معنا نیست که رئیس جمهوری منتخب یا وزیر خارجه قدرت و اختیاری نداشته باشند. رئیس جمهوری می تواند به طور جدی بر فرآیند تصمیم گیری ها در برخی مراحل کلیدی تاثیربگذارد.
این رسانه آلمانی در گفت و گو با یک تحلیگر و استاد دانشگاه سوئد از او در مورد اینکه ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات با یک مقام روسیه دیدار کرده، پرسید و به نقل از وی نوشت: این آسان نیست که بگوییم روسیه در حال مداخله در انتخابات ایران است اما باید پذیرفت که نتیجه این انتخابات به شدت برای روسیه مهم است. نفع روسیه در ایرانی است که هیچ روابط قابل اعتمادی با غرب نداشته باشد تا به شدت ایران به روسیه برای حمایت های نظامی و سیاسی نیاز داشته باشد.
این تحلیلگر در پاسخ به پرسش دیگری در این رابطه که حسن روحانی همواره گفته دولتش به داشتن روابط خوب با همسایگان ایران نیاز دارد اما با روی کار آمدن ترامپ و مواضع ضد ایرانی اش، ایران تا حدی در منطقه تنها شده و روحانی چگونه می تواند در صورت انتخاب دوباره این رویه را تغییر دهد؟ گفت: «شکی در صداقت دولت روحانی در برداشتن موانع در روابط با همسایگان از جمله عربستان و ترکیه ندارم. اما باید صریح گفت که روحانی نمی تواند این رویه را یک شبه تغییر دهد. بنابراین اجازه دهیم انتظارات مان را زیاد نکنیم. وی نمی تواند به آسانی ایران را از انزوا خارج کند

***
نشریه فرانسوی: ورود سرمایه گذار خارجی
پایگاه اینترنتی روزنامه اقتصادی لزکو چاپ پاریس نیز در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به همه تعهدات خود در قبال توافق هسته ای با 6 قدرت جهانی پایبند بوده است. افراد خوش بین امیدوارند اگر ایران بتواند با جهان خارج آزادانه تر تجارت کند، سطح زندگی در این کشور ارتقا می یابد و سرمایه گذاران نیز در انتظار کسب سود سرشار هستند.
این رسانه فرانسوی افزود: هیچ کس تردید ندارد که ایران امکانات بالقوه زیادی دارد. ایران با جمعیت 80 میلیون نفری خود هفدهمین بازار پر جمعیت جهان محسوب می شود. این کشور، کشاورزان، خودروسازان و شرکت های دارویی متبحر و بخش خدمات کاملا پیشرفته ای دارد که در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند عراق و کشورهای خلیج فارس از وابستگی آن به این کالای راهبردی که اکنون قیمت آن به شدت کاهش یافته، می کاهد. از این رو هدف تعیین شده دولت ایران برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی ظرف 5 سال آینده کمتر از کشورهای رقیب غیر واقع بینانه به نظر می رسد. اقتصاددانان معتقدند ایران قادر است از تحول ترکیه در اواخر دهه 1990 سرمشق بگیرد.
روزنامه اقتصادی لزکو اضافه کرد: لغو تحریم های ایران به تنهایی نمی تواند اقتصاد بیمار این کشور را تغییر دهد. اکنون مهمترین مشکلات ایران شامل تورم ، رشد آهسته، بهره وری پایین و نرخ بیکاری 6ممیز 10درصد است.بیکاری در میان زنان، جوانان و شهرنشینان بیشتر است.
نویسنده نشریه فرانسوی با بیان این که پس از ریاست جمهوری روحانی میزان رشد اقتصادی در سال 2014 بار دیگر به 4/3 درصد رسید، برنامه مسکن مهر متوقف شد و میزان تورم از 40 درصد به زیر 20 درصد کاهش یافت، تاکید کرد: اما اینها دستاوردهای بزرگی محسوب نمی شوند زیرا به خاطر کاهش قیمت نفت انتظار می رود رشد اقتصادی باز هم متوقف و میزان بیکاری افزایش یابد. دولت ایران به سرمایه های خارجی بیشتری نیاز دارد تا ذخایر ارزی خود را افزایش دهد اما این منفعت اصلی یک اقتصاد آزاد بدون تحریم نخواهد بود. در واقع می توان گفت که تنها عنصری که می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد، ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور است.

***
المانیتور: رئیسی همچنان به دنبال به چالش کشیدن روحانی است
پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی با بیان اینکه «ابراهیم رئیسی» در تلاش است در رقابت‌های انتخاباتی یک تصویر غیرحزبی از خود نشان دهد، نوشت: وی همچنان به دنبال به چالش کشیدن حسن روحانی است.
المانیتور افزود: تا چند ماه پیش ایرانی‌‌های زیادی با اسم ابراهیم رئیسی آشنا نبودند. زمانی که رئیسی سال گذشته به تولیت آستان قدس رضوی در مشهد منصوب شد، در عمل وارد بازی عرصه سیاست ایران شد. وی به دنبال این است که دوازدهمین رئیس جمهوری ایران شود و تلاش کرده تا خود را به عنوان نامزد مستقل در رقابت‌های انتخاباتی به تصویر بکشد.
این پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی نوشت: مخالفان رئیسی معتقدند که شغل ریاست جمهوری برای وی مناسب نیست چون او تجربه سیاسی اجرایی محدودی داشته است. این منتقدان بر این باورند که سمت ریاست جمهوری جایی برای کسب تجربه نیست.
یک منبع نزدیک به کارزار انتخاباتی حسن روحانی به المانیتور گفت: ایران در یک مرحله بسیار حساس و سرنوشت ساز حرکت می کند. ما با چالش‌های داخلی رو به‌رو هستیم. در این میان چالش‌های بین‌المللی نیز وجود داشته اند. در این شرایط ما به رئیس جمهوری با تجربه نیاز داریم؛ رئیس جمهوری که بداند در دوران سخت اوضاع را چگونه مدیریت کند. «اسحاق جهانگیری» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در مناظره اخیر به طور غیرمستقیم از کاندیداتوری رئیسی انتقاد کرد و گفت: لازم است یک رئیس جمهوری، تجربه مدیریت امور داخلی و بین المللی را داشته باشد.
المانیتور افزود: مشاوران رئیسی می گویند، وی یک برنامه جامع برای اداره کشور دارد. مواضع وی در مورد مساله هسته‌ای نیز در مناظره دوم مشخص شد. وی تلاش کرده نشان دهد بسیار مصمم است حقوق هسته‌ای ایران نقض نشود و اعلام کرده است باید به توافق هسته ای احترام گذاشت. وی با بیان اینکه این توافق نتوانسته به رکود اقتصادی ایران پایان دهد، گفت حسن روحانی قول داد که تمامی تحریم‌ها پس از حصول توافق هسته ای برداشته می شود اما این اتفاق رخ نداده است.
یکی از مشاوران رئیسی به المانیتور گفت: رقابت انتخاباتی در ایران تا دقایق آخر ادامه دارد. مردم در حال شناختن آقای رئیسی در سفرها و گردهمایی‌ها هستند. مردم به دنبال فردی هستند که با اقداماتش از شر فساد و رکود اقتصادی رهایی یابند. مردم به دنبال فردی هستند که به آنها امید بیشتر بدهد، جان تازه ای به صحنه سیاست بدهد و اختلافات را میان ایرانی ها کم کند.

***
فرانس 24: تلاش اصولگرایان برای ریاست جمهوری رئیسی
شبکه تلویزیونی فرانس-24 نیز در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت محافظه کاران (اصولگرایان) در نظر دارند ابراهیم رئیسی را رئیس جمهور کنند.
در گزارش این شبکه تلویزیونی آمده است: روحانی پس از گذراندن یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس جمهوری ایران همچنان امیدوار است بتواند راه خود را ادامه دهد. آنچه بیش از هر چیز در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی چشمگیر است، توافق هسته‌ای ایران است که در تابستان سال 2015 میلادی به دست آمد. آزادی، امنیت و پیشرفت شعار جدید حسن روحانی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران است.
فرانس 24 افزود: روحانی به دنبال کسب پیروزی است تا برای یک دوره چهار ساله دیگر نیز سکان کشور را به دست گیرد و ادامه دهنده همان راهی باشد که در چهار سال اخیر تا کنون در کشور دنبال می شود. به نظر می رسد در حال حاضر حسن روحانی برای موفقیت و پیروزی در انتخابات بر دستیابی به توافق تاریخی هسته‌ای و تورمی که به پایین ترین حد خود در سال چهارم دوران ریاست جمهوری وی رسید، سرمایه گذاری کرده است. با این حال روحانی باید با رقبایی مبارزه کند که از تراز کاری وی به ویژه نبود پیشرفت اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری انتقاد شدید کردند.
این رسانه فرانسوی اضافه کرد: سئوالی که منتقدان مطرح می کنند این است که با وجود این مشکلات، روحانی چگونه می تواند کارها را در کشور پیش ببرد؟ حضور ابراهیم رئیسی که رقیب اصلی محافظه کار (اصولگرای) حسن روحانی به شمار می رود، به خوبی نشان می دهد محافظه کاران (اصولگرایان) دلیل اصلی دفاع از عقایدشان را یافته اند. ابراهیم رئیسی کار خود را در قلب دستگاه قضایی کشور آغاز کرد. وی در حال حاضر به عنوان نامزد جِمنا ( جبهه مردمی نیروهای انقلاب )، در کارزار انتخاباتی ایران شرکت کرده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نیروهای انقلابی و محافظه کار (اصولگرا) می خواهند رئیسی، رئیس جمهور باشد.

***
فرانس 24: مناظره اقتصادی نامزدان انتخاباتی در ایران بسیار مهم است
شبکه تلویزیونی فرانس24 در گزارش دیگری نیز تاکید کرد: مناظره اقتصادی نامزدان انتخاباتی در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
شبکه تلویزیونی فرانس24 با یادآوری تاثیر مهم مناظره های انتخاباتی در تغییر افکارعمومی، تاکید کرد: این مناظره ها اگرچه تاثیری تعیین کننده ندارند اما در تغییر افکارعمومی بسیار نقش دارند.
فرانس 24 افزود: سومین مناظره نامزد های انتخاباتی در ایران فرصتی برای بررسی برنامه های اقتصادی آنها است و رقابت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و ابراهیم رئیسی نامزد محافظه کاران (اصولگرایان) اهمیت دارد.
سومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(جمعه/22 اردیبهشت) بین 6 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

***
گلف نیوز: امکان دومرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد
پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی نوشت: رقابت شدید در انتخابات ریاست جمهوری ایران ممکن است به دور دوم کشیده شود؛ جایی که محافظه کاران (اصولگرایان) امیدوارند که نامزدشان بتواند موثرتر حسن روحانی را به چالش بکشد.
در این گزارش که نوشته ی ' فرانسیس متیو' است ، آمده است: نتیجه این انتخابات احتمالا تاثیر چشمگیری بر اقتصاد ایران و روند اجرای توافق هسته ای خواهد داشت اما بعید است که به تغییر سیاست های اساسی ایران از جمله رویکرد تهران در خاورمیانه منجر شود چون تمامی نامزدهای انتخابات از این سیاست های اساسی ایران حمایت می کنند.
گلف نیوز نوشت: ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف هر دو تمرکز خود را در رقابت های انتخاباتی بر ارائه وعده های عوام گرایانه در مورد موضوع هایی همچون توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و استانداردهای زندگی گذاشته اند. همزمان با اینکه رقابت میان دو نفر در انتخابات تشدید می شود، نه قالیباف و نه رئیسی شانس به دست آوردن بیش از 50 درصد آراء را نخواهند داشت و نمی توانند به سرعت در انتخابات پیروز شوند. بنابراین تنها شانس آنها برای پیروزی در انتخابات کشاندن انتخابات به دور دوم است. قالیباف و رئیسی هر دو به بهترین شکل تلاش می کنند تا تضمین کنند در نهایت رقیب روحانی خواهند بود.
در این گزارش آمده است: «انتخابات 29 اردیبهشت در حالی قرار است در ایران برگزار شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هرگز حسن نیت در قبال ایران از خود نشان نداده است. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که برجام فقط هدف ایران در تبدیل شدن به یک کشور هسته ای را به تاخیر می اندازد و توافق هسته ای در رفتارهای منطقه ای ایران ناکام بوده است. وی از بررسی کامل سیاست آمریکا در قبال ایران از جمله توافق هسته ای خبر داده است. این موضوع روشن است که یک رئیس جمهوری تندرو در ایران سیاست های دولت روحانی در تعامل با غرب را پایان خواهد داد و حتی ممکن است سبک محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین را در اجرای سیاست های تحریک آمیز در پیش بگیرد

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 96، کد مطلب: 82526349: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین