پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۲
پایگاه «میدل‌ ایست آی» در تحلیل اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که حسن روحانی عملکرد ضعیفی داشت و مسئله اقتصاد همچنان بعنوان پاشنه آشیل وی است.
شعار سال: پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» در گزارشی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت که مسئله اقتصاد در واقع محور اصلی اولین مناظره انتخاباتی و پاشنه آشیل روحانی بود.

این گزارش ادامه داد، گرچه قرار بود اولین دور از مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به مسائل اجتماعی تخصیص داده شود اما در واقع به جنگ لفظی بر سر سیاست اقتصادی تبدیل شد.

طبق این گزارش، در حالیکه روحانی ایده ایجاد اشتغال را بعنوان مؤثرترین ابزار ترغیب جوانان به ازدواج تعیین کرد، رقبایش بر رویکرد نخبه‌گرایی دولت در مدیریت اقتصادی متمرکز شدند.

میدل ایست آی گزارش کرد، «محمد باقر قالیباف» در این مناظره، حسن روحانی را به اولویت دادن به 4 درصد جمعیت سرمایه‌دار به ازای نادیده گرفتن 96 درصد باقی مردم متهم کرد.

این گزارش ادامه داد، شاید قابل‌توجه‌ترین ویژگی این مناظره، عملکرد ضعیف روحانی بود که خود نقش فرعی را برعهده گرفته بود و «اسحاق جهانگیری» معاونش در دفاع از سابقه دولت، زمام را برعهده گرفته بود.

بنا بر این گزارش، این در حالی است که قالیباف به طور استثنایی عملکرد خوبی در این مناظره داشت و مستقیماً با روحانی و جهانگیری وارد جدال شد.

این گزارش ادامه داد که احتمال می‌رود که رئیسی در دو مناظره دیگر که بر سیاست خارجی و امنیت ملی متمرکز است، عملکرد بهتری داشته باشد.

طبق این گزارش، بر اساس عملکرد قالیباف در اولین مناظره، ظاهراً شهردار تهران این دوره از انتخابات با آمادگی بیشتری ظاهر شده است.

این گزارش توضیح داد که قالیباف به صورت هوشمندانه، ناتوانی‌های روحانی در تحقق وعده‌های انتخاباتی 2013 ایران را مورد حمله قرار داد و سپس در ادامه روحانی را به دلیل بدخلقی و عدم توانایی در پذیرش انتقادات، مورد حمله قرار داد.

به نوشته میدل ایست آی، تاکتیک قالیباف به حدی موثر بود که یک‌بار به‌نظر رسید روحانی در برابر حمله او کاملا به هم ریخته است. اما دخالت جهانگیری، «کاندیدای پشتبان»، توانست روحانی را تا حدودی «ریکاور» کند.

این تحلیل ادامه داد که قالیباف به طور مداوم در طول مناظره، جهانگیری 59 ساله را به دلیل حضور درانتخابات تنها به دلیل حمایت از روحانی مورد انتقاد قرار داد که احتمالاً ارزیابی قالیباف از این مسئله صحبت دارد زیرا بعید است که جهانگیری واقعاً در روز انتخابات از ترس چند دسته شدن سهم آراء روحانی بعنوان نامزد ریاست‌جمهوری شرکت داشته باشد.

با این حال، جهانگیری نیز در اقدامی متقابل، پاسخ قالیباف را داد و بر سابقه وی بعنوان شهردار تهران و شهرت وی در استفاده از تاکتیک‌ زور برای سرکوب مخالفان و معترضان متمرکز شد اما با اینحال معاون روحانی نتوانست برنامه‌های خود بعنوان نامزد ریاست‌جمهوری انتخابات ایران را اعلام کند و بیشتر وقت را بر دفاع از دولت کنونی ایران متمرکز شد.

این تحلیل ادامه داد که تبادل نظر داغ و پرهیجان میان قالیباف و جهانگیری ظاهراً آزمونی برای رقابت‌های آتی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که مه 2021 برگزار می‌شود، به حساب می‌آید که البته این احتمال نیز وجود دارد که قالیباف ظاهراً تمایل دارد امسال تلاش برای ریاست‌جمهوری را کنار بگذارد.

این گزارش نوشت که با توجه به دو مناظره آتی، درخواست‌های زیادی مطرح شده است که تلویزیون ملی ایران، نامزدها را قادر کند تا جزئیات بیشتری از برنامه‌هایشان ارائه دهند اما آنچه که واضح است این است که احتمالاً مسئله اقتصاد همچنان در دو مناظره باقیمانده به صورت زیادی مطرح شود زیرا اقتصاد همچنان پاشنه آشیل روحانی است و مخالفانش از جمله قالیباف می‌توانند از این مسئله به طور کامل بهره‌برداری کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 13960214000822، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین