پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
روزنامه ایتالیایی «ایل پست» در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران می نویسد:«دو هفته تا انتخابات باقی مانده تا رای دادن دوباره و انتخاب احتمالی مجدد رییس جمهوری فعلی فردی که توافق تاریخی هسته ای را به ثمر رساند.
شعارسال: او رییس جمهوری میانه رو محسوب می شود. در طول چندین هفته گذشته نطرسنجی ها و پیش بینی هایی صورت گرفته است اما به دشواری می توان پیش بینی کرد که انتخابات چگونه به پایان خواهد رسید چرا که برخلاف آن چه در غرب تصور می شود انتخابات ایران غیر قابل پیش بینی است.

یک نهاد در انتخابات ايران به نام شورای نگهبان نامزدها را غربال کرده و صلاحیت آنان را تعیین کرده است. پس از آن اما نامزدها با دستی نسبتا باز وارد رقابت انتخاباتی می شوند. دست کم دو موضوع را با قطعیت می توان درباره این انتخابات گفت: رییس جمهوری جدید ایران یک زن نخواهد بود چرا که هیچ زنی در میان نامزدهای تایید صلاحیت شد دیده نمی شود و دوم آن که محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق ایران که در فاصله سال های ۲۰۱۳-۲۰۰۵ میلادی رییس جمهوری بود در رقابت انتخاباتی شرکت نکرده چرا که صلاحیتش رد شده است».

این روزنامه ایتالیایی می نویسد:«رییس جمهوری در ایران رییس دولت است و دارای قدرت اجرایی و یک مقام انتخابی است. اما او برخلاف سیستم ریاستی در امریکا یا فرانسه قدرتمندترین فرد کشور نیست.

«ایل پست» در ادامه می نویسد:«در ایران دو جناح اصلی وجود دارند اصلاح طلبان و اصولگرایان. روحانی در برابر خود با سه نامزد محافظه کار و اصولگرا مواجه است. نخست ابراهیم رئیسی که نامزدی معرفی شده از سوی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی بود یک گروه سیاسی که در هفته های گذشته با هدف اجماع بر سر یک نامزد واحد در اردوگاه اصولگرایان تشکیل شد.

رئیسی در ایران چندان شناخته شده نبود هر چند که تولیت قدرتمندترین نهاد مذهبی یعنی استان قدس رضوی را برعهده داشت. نامزد محافظه کار دیگر محمدباقر قالیباف شهردار تهران است که از سال ۲۰۰۵ میلادی در این مقام بوده است.

برخی از تحلیلگران می گویند که برخی از مقام های ارشد نظام نظر مثبتی نسبت به او دارند. او برای سومین بار است که در یک دهه گذشته در انتخابات نامزد می شود. او در دو مورد اول خیلی خوب پیش نرفته است.

گمانه زنی ها بر این مبنا بود که قالیباف احتمالا به نفع رئیسی کنار خواهد رفت اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. در چندین نظرسنجی پیش از انتخابات قالیباف محبوب تر از رئیسی بوده است هر چند که در اولین مناظره تلویزیونی او شکست سنگینی را متحمل شد.

در اولین مناظره قالیباف هدف حمله شدید از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی قرار گرفت. جهانگیری خود را نماینده اصلاح طلبان معرفی کرد یک جریان سیاسی که در سال های اخیر به حاشیه رانده شده بود و رسانه هایش از دستش گرفته شدند.

اصلاح طلبان بزرگترین امیدشان در دوران ریاست جمهوری رییس دولت اصلاحات در فاصله سال های ۲۰۰۵-۱۹۹۷ میلادی و اصلاح امور و کاهش جنبه های اقتدارگرایانه بود. آنان اما پس از انتخاب احمدی نژاد به خصوص پس از انتخابات ۲۰۰۹ میلادی سرکوب شدند و از آن زمان به بعد به میانه روهایی چون روحانی نزدیک شدند».

ایل پست در پایان می نویسد:«نتیجه انتخابات ایران بسیار نامشخص باقی مانده است. پیروزی روحانی امکان پذیر است اما احتمالا خبر خوبی برای برخي مقامات نخواهد بود چرا که در سال های اخیر نسبت به سیاست های درهای باز روحانی و گشایش فضای مدنظر او بی میل بوده اند»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی روز نو، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۲۶۳۷۸۶، www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
0
0
چه بشود و چه نشود، کشور چند ماهی تعطیل است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین