پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
اولین اتهامات در همان مقطع انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری در ۲۰۱۳ مطرح شد. پایان نامه با عنوان «انعطاف شریعت با رجوع به تجربه ایران» در سال ۱۹۹۹ موجب اخذ مدرک دکترا توسط روحانی از این دانشگاه شد.
شعارسال: ادعای یک دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا مبنی بر کپی کاری بودن بخش هایی از رساله دکتری حسن روحانی در دانشگاه کلدونیان گلاسکو، بار دیگر مباحثی را که در همان سال ۹۲ در رسانه های خارجی در این زمینه مطرح شد، زنده کرد. متن زیر، گزارش روزنامه تایمز لندن در باب این موضوع است که دو روز پیش منتشر شد. روزنامه «تایمز» لندن/۱۲ می

«جنجال بر سر دکترای گلاسکو، تلاش روحانی برای دور دوم را تهدید می کند»

کارزار انتخاباتی ایران که روز به روز تلخ تر می شود، به واسطه ادعاهای جدید درباره بخش هایی از رساله دکتری حسن روحانی، وارد فاز جدیدی شده است.

یک نماینده روحانی مجلس روز گذشته از کمیسیون آموزش مجلس ایران خواست که درباره این رساله تحقیق شود که به ادعای او فصلی از رساله دقیقا از کتاب او کپی برداری و ترجمه شده است.

این جریان توسط یک دانشجوی ایرانی در امریکا کلید خورد که این هفته مدعی شد که رساله دکترای رییس جمهور ایران را در دانشگاه کلدونیان گلاسکوی اسکاتلند «به دست آورده» و قصد دارد ان را با نرم افزار سرقت یاب علمی بررسی کند.

این دانشجو، کیوان ابراهیمی، قبلا اتهاماتی را درباره این پایان نامه مطرح کرده بود، ولی در آن زمان مدارک کافی برای پشتیبانی از ادعای خود نداشت.

کلدونیان گلاسکو دیروز اعلام کرد که تاکنون «مدرک متقنی» از سرقت علمی به ان ارایه نشده و قطعاتی که ادعای دزدیده شدن آن مطرح است، در رساله به صورت پانوشت مشخص شده است.

این بار خبرگزاری های ایران به بازتاب ادعاهای مطرح شده علیه پایان نامه فوق پرداخته اند. برخی تحلیل گران می گویند که این کار به تشویق رقبای آقای روحانی انجام گرفته است که یک هفته مانده به انتخابات، قصد بی اعتبار سازی او را دارند. انتخاباتی که رقابت در آن تنگاتنگ و شانه به شانه خواهد بود. پایگاه رای آقای روحانی در طبقات شهری حرفه ای و تحصیل کرده احتمالا تحت تاثیر اخبار کلاه برداری علمی قرار خواهد گرفت.

یک تحلیل گر مقیم ایران که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: " دانستن این که (اثبات) این موضوع چه تاثیری خواهد گذاشت، دشوار است. این موضوع می تواند تاثیری چشمگیر داشته باشد."

اولین اتهامات در همان مقطع انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری در ۲۰۱۳ مطرح شد. پایان نامه مورد ادعا با عنوان «انعطاف شریعت با رجوع به تجربه ایران» در سال ۱۹۹۹ موجب اخذ مدرک دکترا توسط روحانی از این دانشگاه بریتانیایی شد. گرچه هیچ وقت روشن نشد که آیا آقای روحانی واقعا در گلاسکو حضور داشت یا به صورت آموزش از راه دور تحصیل کرد. منتقدان می گویند او آن اندازه به انگلیسی آشنایی ندارد که توانسته باشد از بریتانیا مدرک دکتری بگیرد.

آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که ۸۰ درصد فصل ۴ رساله آقای روحانی بدون ذکر ماخذ از کتاب او کپی شده است( کتاب «حکم ثانوی در تشریع اسلامی»). او در شکواییه خود به کمیسیون آموزش مجلس ایران نوشت: " چنانچه مستحضرید این عمل، در تنافی آشکار با موازین اخلاقی،‌شرعی، حقوقی و علمی است. از آن کمیسیون محترم تقاضا می‌ شود با پیگیری عاجل این موضوع و بررسی دقیق آن، موجبات احقاق حق این جانب را فراهم آورده و بدین وسیله از تکرار این گونه رفتارهای نامتعرف جلوگیری نماید."

پیش از سر برآوردن این رسوایی، انتظار می رفت که آقای روحانی به دور دوم انتخابات را پیدا می کند. در ۲۰۱۳ او در همان مرحله نخست پیروز انتخابات شد.

خانم «یان هولمه»، از کارکنان ارشد دانشگاه کلدونیان، این مساله را که پایان نامه تازه به دست آمده قبول ندارد و می گوید از همان زمان نوشته شدن، این رساله در دسترس عموم بوده و همان زمان که ادعاها مطرح شد(۲۰۱۳) مورد مطالعه قرار گرفته بود.

****

گفتنی است که بحث و جنجال اصلی درباره پایان نامه دکتری آقای روحانی در رسانه های خارجی، همان سال ۲۰۱۳(۹۲) مقارن با انتخاب روحانی به ریاست جمهوری مطرح شد و بسیاری از روزنامه ها و پایگاه های معروف خبری به ان پرداختند. در ایران اما بنا به ملاحظات و احتمالا مصلحت سنجی هایی این خبر بسیار مهم و جنجالی، در آن مقطع و در جوّ «روحانی مچکریم» حاکم بر جامعه، چندان بازتابی پیدا نکرد. در زیر لینک گزارش برخی رسانه های مهم بین المللی را درباره این موضوع در همان سال ۲۰۱۳ مشاهده می کنید:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iran/۱۰۱۴۳۷۹۹/Iranian-president-Hassan-Rouhani-plagiarised-PhD-thesis-at-Scottish-university.html

http://news.nationalpost.com/news/irans-new-president-plagiarized-his-phd-thesis-activists-claims-as-u-k-university-opens-probe

http://foreignpolicy.com/۲۰۱۳/۰۶/۲۵/did-irans-new-president-plagiarize-in-his-ph-d-thesis-abstract/

http://www.universityherald.com/articles/۳۶۸۵/۲۰۱۳۰۶۲۷/hassan-rouhani-%E۲%۸۰%۹۳-incoming-iranian-president-plagiarise-phd-thesis.htm

http://www.huffingtonpost.com/majid-rafizadeh/violating-law-code-and-ja_b_۳۶۷۳۱۲۳.html

چند سال پیش، در جریان معرفی مرحوم «علی کردان» به مجلس شورای اسلامی برای پست حساس وزارت کشور از سوی محمود احمدی نژاد، متاسفانه روشن شد که آن مرحوم بر خلاف ادعاهای قبلی نه تنها از دانشگاه آکسفورد انگلستان مدرک دکتری نداشت، که اصولا هیچ مدرک دکترایی نداشت(حتی اعتبار مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی ایشان هم به جد زیر سوال رفت). از آن زمان، حتی واژه «kordanize» وارد فرهنگ عامه انگلیسی شد که به معنای کسب مدرک دکترا بدون گذراندن مراحل علمی پیشین آن است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1396، کدخبر: 724323، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین